Livslängd batteri på lagerhylla

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av henca, 5 dec 2010.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Häromdagen köpte jag ett nytt batteri till min trogna gamla HTC G1 vars batteri blivit slutkört efter drygt 1.5 års användning.

    Nu slår det mig att min telefon är ju inte direkt den vanligaste i Sverige och om ytterligare ett par år kanske det kommer vara svårt att få tag i batterier till den. Jag funderar därför på att redan nu köpa ett par extra batterier så att jag har den dag det behövs.

    Men hur är det med dessa laddbara batteriers livslängd när de inte används? Försämras de av att ligga lagrade oanvända i obruten förpackning?

    m v h Henrik
     
  2. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    När det gäller Lithiumjonbatterier som används i mobiler med mera så är de mer känsliga än t.ex. NiMH. Bl.a. så går det inte att ladda upp ett Li-Ion om de blivit urladdade för mycket. De tar även skada av överladdning, eller längre lagring när de är fulladdade. (Men det är inget man behöver tänka på i vanliga fall eftersom telefonen stänger av sig innan spänningen sjunkit för lågt, och laddkretsarna se till att laddningen blir korrekt.)

    Risken med lagring av Li-Ion är att självurladdningen gör att de inte går att ladda när de tas i bruk. Li-Ion batterier levereras alltid laddade (men inte fulladdade) av den anledningen. Li-Ion har låg självurladdning så de ska väl gå att lagra länge misstänker jag. Men det är väl något försäljarna/tillverkarna borde kunna upplysa om.
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! Säkerligen kan en tillverkare svara på hur länge batterierna kan lagras, men det kanske inte blir så lätt att nå dem för mig som är slutkund. När man köper ett batteri står det kanske i bästa fall i vilket land batteriet är gjort, det är inte alltid som batteriet är märkt med något varumärke. Jag har inte heller så stort hopp om att en säljare har den tekniska kompetensen för att svara på frågan, en duktig säljare förmår nog bara ge det svar som ger honom/henne störst chans att sälja så mycket som möjligt.

    Finns det något sätt att bromsa självurladdningen? T ex genom att lagra batterierna i kylskåpet?

    m v h Henrik
     
  4. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    kanske ladda det någon gång ibland, tror ev. självurladdningen tar månader eller längre, men är ingen expert.
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för rådet! Dock tycker jag att det blir lite för bökigt. Inte bara för att jag måste bryta förpackningen, stänga av min telefon och sätta i det nya batteriet i telefonen för att ladda det. Utan också för att en sådan procedur som bara görs någon gång vartannan månad riskerar att bli bortglömd.

    Nej, jag kommer nog inte köpa några extra batterier nu bara för att ha om något år när det är dags att byta batteri igen. I stället hoppas jag på att jag då fortfarande kan få tag i batterier, i värsta fall får jag väl beställa från utlandet.

    m v h Henrik
     
  6. Aqualize

    Aqualize Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    http://batteryuniversity.com/

    Köpte en laptop för många år sen och två batterier (erbjudande). Hade det ena i kylen och laddade det lite då och då (halvårsvis eller något sådant). Men sen blev det något för när jag tänkte byta till det "fräscha" batteriet så fungerade det inte, hade helt enkelt kretsarna i det sagt ifrån så det tar inte laddning. Vilket antiklimax...
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för länken och din erfarenhet! På http://batteryuniversity.com/learn/article/is_lithium_ion_the_ideal_battery hittade jag följande:

    Då batteriet åldras trots att det inte används är det ju inte mycket ide för mig att köpa ett nytt batteri nu som jag kommer börja använda först om ett par år. Det är bara att hoppas att jag kan få tag i ett nytt batteri den dag det blir dags att byta igen.

    m v h Henrik