GPS problem

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av hilta, 11 nov 2010.

  1. hilta

    hilta Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som jag fattat det hela så återställer fasterfix inställningarna bara så ja förstår inte hur det kunnat fixa problemet, sen vare väll bara vibrant det gällde. De är ju ifrån dom gamla inställningarna man vill komma, iaf jag.
     
  2. pebo

    pebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det enda sättet att se om gps:en verkligen funkar tillfredställande är att
    använda runkeeper eller liknande program och sedan jämföra gps-rutten
    mot sattelitbilderna, har inte sett en enda "perfekt" rutt från en sgs än.
     
    Last edited: 7 dec 2010
  3. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    +1 på den faktiskt.
     
  4. bullemina

    bullemina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    När jag tidigare körde Android 2.1 så hade jag inte märkbart dålig gps det funkade att använda som navigator och då var jag nöjd, fick låsning ganska snabbt och behöll den.

    Däremot nu kör jag Doc´s jpu v2 och har även kört docs tidigare froyo versioner och med froyo funkar gpsen väldigt dåligt t.o.m inte alls, ingen låsning även efter 20-30 minuter.

    Har testat dom flesta olika modemen som finns och inte någon skillnad. Har provat dom flesta gps-fixar, ändrat i gps.conf, ändrat fram och tillbaka i LbsTestMode med olika inställningar osv.

    Men kopplar jag in telefonen till strömförsörjning samtidigt som jag kör t.ex gps test så låser den satelliter ganska snabbt och behåller låsningen som den inte gjort förut med froyo.

    Har testat med 3st sgs och min och 1 till beter sig precis likadant medans den 3:e som är nyare än dom övriga 2 funkar gpsen bra(får låsning iaf) från början utan laddaren inkopplad.

    Frågan är då är dom tidigare sgs har en annan gps hårdvara som kräver mycket mera ström som telefonen inte kan tillgodose utan laddaren inkopplad eller vad kan det vara tror Ni?
     
  5. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Glöm inte att alla de olika "träningsprogrammen" hanterar datan från GPSen på olika sätt. My Tracks tex ger alltid en mer sicksackig rutt än tex runkeeper (iaf i mitt fall...)

    Nåt som vore bra för diagnostikens skull skulle vara ett program som inte efterbehandlar GPS-datan utan plottar exakt de koordinater som GPSen ger.
    Finns säkert, men jag vet inget.
     
  6. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Min GPS har inte funkat alls bra, med doc's DDJP6 funkade den dock bäst. Fick låsning på 7st satelliter inom hus när jag stod med luren vid fönstret, har inte hittat en enda satellit om jag vart inomhus tidigare(hade bara DDJP6 en kortare tid så jag testade inte så mkt). Kör nu Doc's XXJPU och får gps låsning när jag står vid fönstret nu också, dock ej lika snabbt som med DDJP6.
     
  7. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hur får man fasterfix att fungera? Programmet verkar inte erkänna att jag har root (står Current server: error, do you have root?), och när jag trycker på "Go"-knappen händer ingenting. ???

    EDIT: Jag fick det att fungera, dock är GPS:en exakt lika slö som vanligt ("din aktuella position kan inte nås för tillfället").
     
    Last edited: 11 dec 2010
  8. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    I tex SGS Tools: http://www.appbrain.com/app/sgs-tools/de.Fr4gg0r.SGS.Tools

    Finns nån GPS Fix funktion i den, och endel andra användbara prylar för SGS.
     
  9. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har prövat den där nu, får fortfarande 0 (1 ibland) satelliter låsta hur jag än bär mig åt. För några månader sedan kunde jag åtminstone få ett antal satelliter låsta (även om tog väldigt lång tid), nu verkar GPS:en vara i princip helt död...
     
  10. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Då kanske du ska fabriksåterställa GPS'en, såg nåt script för det nånstanns. Finns säkert ngn app som ordnar det, återkommer om jag hittar den.
     
  11. emilanderas

    emilanderas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har bara testat en löprunda (sjuk, upptagen, lat osv...), men det funkade faktiskt. Gav tillförlitligt resultat o rutten reggades "på vägen" äntligen och minst lika bra som gamla heron. Jag är en obotlig skeptiker, så vågar inte lita på den än....men kan inte förneka att det funkade denna gång...återkommer med fler tester..
     
  12. Carl_XII

    Carl_XII Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Med modemet från JPP anses GPSen fungera bäst. Jag har själv inte haft några större problem med GPSen, men jag använder Doc's senaste ROM som baseras på JPU. Det fungerar också bra för min del.
     
  13. moondail

    moondail Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag jämför resultatet på min RK-runda så ser det ut att vara "line-of-sight" som är avgörande för hur korrekt positionen rapporteras tillbaka. I stadsmiljö har jag varit lite överallt från tak till andra sidan gatan, och sen i diverse parker utan massa träd rapporteras min position precis på gångvägen där jag var..
     
  14. DigiMan

    DigiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    626
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Jag måste haft ett otroligt flyt, i båda mina Galaxy's har GPS'n funkat kanonbra.
    Den förra luren blev testad och använd i flera världsdelar och den har funkat bra ända sedan FW JG3...
     
  15. emilanderas

    emilanderas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nehepp....cyklade en runda med trackerbooster....funkade skit. Vet inte vad som hände igår när det funkade....har lyckats reklamera den hos tre iaf. Kanske kan få byta mot en Nexus S :)
     
  16. losculés

    losculés Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Min gps funkar fortfarande inte. Har testat med gps fixen på SGStools och det hjälpte inte.