Problem med position i Google maps

Diskussion i 'Hero' startad av Fredrick, 26 nov 2009.

  1. Fredrick

    Fredrick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag använder Google maps och klickar på "Min position" för att den ska visa vart jag befinner mig så visar den alltid en bra bit bort från det stället jag verkligen befinner mig på. Den visar rätt stad och så men inte rätt område.

    I början så visade den exakt där jag var, men inte nu längre? Vad är det som kan ha hänt? Kan man göra något åt detta?

    Det är ju så smidigt om man kan utgå från sin position när man ska göra en vägbeskrivning tex.
     
  2. smacke

    smacke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    går väll efter radiomasterna ( triangulering )om du inte slår på GPSen..
    är jag hemma visar min oxså fel, ca: 1 km, däremot när en tjej frågade om vägen i stan så visade ja med hjälp av google maps och då visade den skrämmande rätt...

    att den visar fel hemma är inte så konstigt då jag bor i kanten av ett naturområde som är flera km2 stort.. däremot i stan finns det master överallt som luren kan pejla mot.. :)
     
    Last edited: 26 nov 2009
  3. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Precis... Hero'n har både A-GPS och 'riktig' GPS. Med A-GPS får man rätt bra lokalisering om man är mitt inne i en storstad t.ex. - den räknar ut var du är med hjälp av signalstyrkan till masterna.

    Slår du på 'riktig' GPS så får du en position ino ett par meter. Rör sig telefonen - t.ex. om man har den i bilen - får man dessutom ännu bättre position med GPS lustigt nog.

    GPS slår du på i inställningarna, men har du på den jämt lär du inte ha spec. bra passningstid på maskinen, för det suger bra med batteri att ha GPS igång. A-GPS drar ingenting extra eftersom telefonen ändå håller på och pratar med telemasterna hela tiden...
     
  4. Fredrick

    Fredrick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vart under inställningar slår jag på och av GPS'en?
    Är det "Mobilt nätverk" under "Trådlösa styrenheter"?
     
  5. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Är inte det där lite ljug? Jag har fått för mig att antingen har du GPS eller A-GPS. A-GPS är som en vanlig GPS-navigator du har i bilen med skillnaden att A-GPS använder mobilmasterna för att få en ungefärlig position så att den kan hitta satelliterna snabbare? Stänger du av GPS på switchen i telefonen stänger du således av GPS (läs A-GPS). Positionering via telefonmasterna kan göras utan att ett GPS- eller A-GPS-chip finns. Om du har GPS igång men är inomhus där ingen signal från satelliterna når telefonen kan A-GPS positionera dig med hjälp av masterna.
     
  6. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Du har alltid tillgång till A-GPS oavsett om du slår av GPS i inställningarna - eller det har iaf jag med min Hero... Sen är den inte jätte-exakt direkt - men slår jag på GPS'en utomhus så får jag en exakt position på några meter när...

    Och det sitter en 'riktig' GPS-mottagare i Hero såvitt jag förstått och jag uppfattar den som betydligt bättre än den i Iphone t.ex...

    PS/ Och jag kan ha fel, men ljuger gör jag inte... :) /DS
     
  7. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Mjo...vet inte riktigt att man kan kalla det att A-GPS alltid är igång. Telefonen vet i princip alltid var den är nåt så när med hjälp av triangulering, varesig du har A-GPS eller inte i telefonen. När du startar A-GPSen tar den "assisterande" biten av A-GPS den informationen från trianguleringen för att kunna positionera dig snabbare med satelliterna och på så sätt få en fix på dig fortare.

    Jag kan också ha fel givetvis, men det är en intressant diskussion :)
     
  8. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Inställningar-Plats-Aktivera GPS-satelliter

    Trots namnet så är det inte GPS-satelliterna du aktiverar utan GPS-mottagaren.
     
  9. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    OT/
    LOL

    Om det inte vore så betydde det att när man stängde ner GPS så gjorde man det för alla, hehe... xD

    -"Min GPS fungerar inte"

    -"Klart den inte gör, jag stängde ner satteliterna nyss.":D /OT
     
  10. Serious Bob

    Serious Bob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Eller lägg till widget: htc widget -> settings - GPS.

    När du tillåter google att ta info så skickas positionen från den mobilmast du för närvarande är uppkoppad mot, vilket ger ett fel motsvarande avståndet mellan dig och mobilmasten. Om du dessutom slår på GPS och tillåter google att ta info så används Assisted-GPS för att fixa fram positionen snabbare. (Vet inte om jag märkt så stor nytta med det.)

    Själv har jag slagit av positioneringstjänsterna - slår på gpsen när jag vill använda den helt enkelt.
     
  11. Fredrick

    Fredrick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har märkt att om jag slår på Wi-Fi så får jag en mera exakt positionering. Oavsett om jag tydligen har GPS'en påslagen eller inte, med den märker jag ingen skillnad. Hur kan det komma sig?

    Är det Wi-Fi'n som styr den exakta positioneringen? Eller vad menas egentligen med Wi-Fi? (Är inte så insatt).
     
  12. frans

    frans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej ja har samma problem men när ja tar på google maps hamnar ja i sundsvall fattar inte varför om ja bara använder mobilnätet men ja bor själv i helsingborg. Men använder ja wifi så hamnar ja nogorlunda rätt där ja bor någon som vet varför det blir så? på min gamla nokian kunde ja använda mobil nätet för att få en nogorlunda position.
     
  13. tommyhome

    tommyhome Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    om positionen från mobilnätet blir helfel så e det den mobilmasten som inte vet var den är, telefonen vet aldrig var den är det är masterna som ska veta var de är, blir det fel beror det på att de inte ger rätt info till telefonen.
     
  14. MiniHD

    MiniHD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm, vi måste räta ut lite termer märker jag...

    GPS är ett system som baseras på ett antal satelliter runt klotet. Telefonen räknar ut sin position med hjälp av dessa satelliter. För att kunna göra en sådan beräkning behövs lite grunddata från satelliterna, jag citerar http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System:

    "Each GPS satellite continuously broadcasts a Navigation Message at 50 bit/s giving the time-of-week, GPS week number and satellite health information (all transmitted in the first part of the message), an ephemeris (transmitted in the second part of the message) and an almanac (later part of the message). The messages are sent in frames, each taking 30 seconds to transmit 1500 bits.

    Transmission of each 30 second frame begins precisely on the minute and half minute as indicated by the satellite's atomic clock according to Satellite message format. Each frame contains 5 subframes of length 6 seconds and with 300 bits. Each subframe contains 10 words of 30 bits with length 0.6 seconds each."

    Det tar med andra ord en ganska bra stund för en vanlig GPS-mottagare att ta emot informationen som behövs för att skaffa en position.

    En A-GPS (Assisted-GPS, se http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS) snabbar på processen genom att hämta ovan nämnda data från en server på Internet istället, över t ex mobilnätet. Det fungerar så att en fast GPS-mottagare hämtar informationen, publicerar den på en server och A-GPS-mottagaren hämtar aktuell data via Internet. Sen beräknar den sin position som en vanlig GPS-mottagare.


    Ingen trigonometri sker mot mobilmaster när GPS:en lämnar position.
     
  15. Brother_B

    Brother_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Mycket bra skrivet MiniHD
     
  16. smacke

    smacke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    de va som f*n.. men hur kommer de sig att den e mindre exakt isf ??
    eller är det ren slump ?
     
  17. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Installera GPS status 2 eller nån liknande program för att se hur man satelliter du får in.

    Jag gillar dok inte den nya versionen ( har den gamla apk om nån vill ha den )
     
  18. Serious Bob

    Serious Bob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Assisted-GPS och GPS använder sig av GPS-satelliterna, och är därmed lika exakta. 'Assisted'-delen medför bara att du kan få ett lås på din position lite snabbare.

    Om du inte har GPS påslaget så använder sig mobilen av närmaste mobilmasts position.
     
  19. MiniHD

    MiniHD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    GPS:en är som sagt lika exakt oavsett om du använder A-GPS eller vanlig GPS. Däremot kan det ta längre tid innan du får en bra fix med vanlig GPS, man får ju högre noggrannhet med satelliter som man kan beräkna sin position mot.

    Med den vanliga GPS:en tar det längre tid att ladda ner data från de satelliter som kanske ligger närmare horisonten eller är mer störda pga av hinder, du kommer att behöva läsa om data fler gånger pga du inte får ned all information i en "nedladdning" utan måste vänta till nästa gång samma data skickas av satelliten mm.

    Det kan ju upplevas som att du inte får samma noggrannhet.
     
  20. Fredrick

    Fredrick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men vad är Wi-Fi?
    Om jag har den påslaget så får jag en mer exakt position, varför?

    Men jag märker ingen skillnad om jag har GPS påslaget i telefonen eller inte.