Varför fungerar ej mitt Telenor-SIM i Blade?

Diskussion i 'Blade' startad av lono, 17 dec 2010.

  1. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Portade just mitt nummer från Tele2 till Telenor, men telefonen vägrar känna igen simmet. Det är som att starta telefonen utan något SIM alls. SIM-kortet fungerar i en annan lur(SE W880) så det kan inte vara SIM:t det är fel på heller. Luren är köpt i UK och upplåst och funkat utmärkt tidigare med Tele2-SIM. Någon som vet vad problemet kan vara? Telenors support var till föga hjälp...
     
  2. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Telenor-sim funkar prima i min UK blade så det låter onekligen märkligt eftersom att det inte verkar vara nåt fel på själva kortet.
     
  3. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Du har inte disablat 3G (satt den på endast GSM) eller nåt i telefonen? Telenor kör väl svjv bara 3g.
     
  4. Slaneby

    Slaneby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Konstigt, långsökt men testa att välj nät manuellt i menyn alt en softreset.

    Telenor fungerar utmärk i både 3G/GSM nätet.
     
  5. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Okej då är det inte det det beror på iallafall då.
     
  6. Opto Prime

    Opto Prime Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    - Här fungerar Telenor utmärkt.
     
  7. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Med soft reset, menar du att bara starta om telefonen? Jepp, det har jag gjort. :)

    Vet ej om det har något med det att göra, men Comviq hade glömt stänga av mitt abonnemang, så mitt telefon-nummer funkade på båda korten. Var ganska weird, om man ringde mitt nummer, så ringde telenorkortet. Men jag kunde fortf ringa folk ifrån båda korten och samma telefonnummer dök upp i deras displayer.

    Kan det vara något hårdvarumässigt? För jag kommer ju inte ens till pinkodmenyn, utan går direkt till telefonen som om det inte satt något kort i.
     
  8. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Att båda går att ringa ut från en liten period är nog "normal behaviour", var så för mig också ngn dag vid portning tele2 -> telenor. Tror att dom vill ha lite marginal. Däremot ska ju ingående gå till nya, vilket det också verkar göra i ditt fall...

    Sent from my X10i
     
    Slaneby gillar detta.
  9. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Ok, det här blir ju bara bättre och bättre. Nu har jag testat det nya telenorkortet i 3 andra telefoner. Funkade fint i allihop. Dessutom testade jag 3 andra kort(ett comviq, ett telia, ett telenor) i min Blade, och alla de funkade fint i Bladen. Enda kombinationen som inte funkar är min blade och det telenorkortet jag behöver använda! Hur fan hänger det ihop? :neutral:
     
  10. Slaneby

    Slaneby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Kan vara så att korten slår ut varandra, dock inte säker men avvakta tills porteringen är utförd för att utesluta iallafall den teorin. Testa även ta bort pinkoden på simet, finns andra modeller som haft problem vid "registrering" tills nätet hittas. När det väl är "aktiverat" tordes du kunna slå på det igen.

    Ang soft reset, Finns en lite knapp man kan trycka på (med en nål el dyl) baksida om du tar bort bakstycket. Har dock inte testat trycka där själv så det sker på egen risk. Kan mycket väl hända att den gör en Master-reset där
     
    Last edited: 17 dec 2010
  11. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    TACKAR! Funkade att stänga av SIM-låset bara. Var så nära på att beställa ett nytt SIM i ren frustration. :) Återigen, tack!
     
  12. Slaneby

    Slaneby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Kul att det löste sig