vill tillbaka till orginal

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av aneell, 21 dec 2010.

  1. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    behöver lite noob tips hur man går tillbaka till orginal, var ett tag sen jag roota min n1. det enda jag vet nu är att jag har CM 6.0.0 just nu. har läst tråden: http://www.sandladan.nu/2010/07/21/back-to-original-nexus/
    men tycker den verkar svår, finns inga filer länkade till den som man ska ladda ner och jag tror inte jag kommer hitta rätt filer om jag söker efter det själv o_O..
    ni som kan/vill hjälpa mig lite, skriv! :)
     
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Följ den. Jag gjorde det igår. Mycket enkelt. Man behöver bara göra 2 steg, för sen kommer FRG83D via OTA av sig själv.

    Då slipper man dessutom problemet med att man har en nyare hboot än vad som vissa updates anser man ska ha. (Jag själv fick problem med det, men fick sen en OTA istället.)

    I steg 1 står ju EXAKT vilken fil du ska ta hem, men länk till VAR du ska ta hem den. Eftersom du är läskunnig är det ju lika bra som en direkt länk.

    I steg 2 är länken till recoveryn gammal, men google ger dig denna.
    http://www.mediafire.com/?qktelijgzny

    Sen behöver du inte göra mer, än att se till att du har wifi, eller rätt APN inskrivet på telefonen sen, och skiva *#*#2432546#*#*

    Då får du OTA FRG83D direkt.

    /Söder
     
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag ska fixa till länkarna så man slipper söka på Googlenet.
    Du får helt klart gärna ge mig lite mer tips på vad du tycker verkar svårt.
    Jag ligger i tankar på att göra en kortfattad guide som går in mer på att inte beskriva så mycket varför och hur saker hänger ihop, utan bara; Gör detta, detta, detta, klart!

    Och skulle man misslyckas eller tycka att det inte räcker så finns fullängdaren tillgänglig med.

    Som sagt, kommentera gärna. Jag vill göra det bra _och_ enkelt så långt det går. :)
     
  4. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo men tex steg ett där han säger att man ska leta upp ERD79 på paul's lista, finns ju 3 olika att välja, ser ingen skillnad på dem, kvittar det vilken jag väljer?
     
  5. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är otroligt bra bara det finns en guide som denna på svenska så det ska du ha creeds för :D
    Men hade uppskattat om det fanns någon förkortad guide, så som du sa, bara med steg för steg gör så här osv. :)
     
  6. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ok, jag förstår otydligheten, men för att förtydliga så finns det bara en ERD79 under rubriken "This is the stock image repacked to an update ZIP for installation via a custom recovery image. It is completely stock, secure and unrooted." på den sidan.
    Jag håller däremot på att se till att uppdatera länkar i min guide, så om du laddar om den ska det nu finnas en helt ny, fräsch länk direkt till filen (den går till mitt Mediafire-konto).
    Jag håller på att jaga tag på den andra filen som jag skriver om i min guide, så du kan ladda ner den om en liten stund. I'll be back soon.
     
  7. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    okej laddar ner ERD79 filen nu :)
     
  8. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Sådär, nu finns recoveryn som en separat länk, samt att jag sett till att få tag på och länkat in "22607-ERD79-update-nexusone-stock-images.zip".

    Ska man bara köra guiden behöver man inte de andra filerna i "22607-ERD79-update-nexusone-stock-images.zip", men den finns där om det skulle vara något strul med recovery-filen.
     
  9. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag ska se över och skriva om guiden snarast så den blir mer strömlinjeformad och sanningsenlig. Eftersom det nu dykt upp lite hinder iom HBOOT/Bootloader-uppdateringen behöver texten anpassas.
     
  10. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    fint, så jag lägger in filen ERD79 nu som jag laddat ner på minneskortet sen sätter på usd debugging och flashar det i mobilen? Säg gärna till om jag gör fel :P
     
  11. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Lustigt att vi alla har s.k. "google-mobiler", men vi kan inte använda Googles basfunktion, d.v.s. deras sökmotor. :)

    /Söder
     
  12. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Japp, såhär långt låter det vettigt. Du använder din custom recovery för att flasha in original-ROM:en.

    I övrigt uppdaterade jag guiden lite till för kommande steg;
    "recovery.img" och "fastboot.exe", lägg dem i samma mapp på datorn. Jag föreslår att du lägger dem i antingen "android-tools" om du har laddat ner Android SDK:t sedan tidigare, eller i tex "c:\nexus" (skapa mappen först).
     
    aneell gillar detta.
  13. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    För övrigt vill jag bara poängtera att när jag skrev den guiden så utgick jag från vad jag själv visste om Android och Nexusen, så den kan vara en aningens "tuff" och förutsättande på vissa delar. Hojta gärna till så jag var det strular, så jag kan ordna det till guiden med.
     
  14. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    yes :) men jag märkte nu efter att jag flashade ERD79 och startade om mobilen så fick jag rätt mkt meddelande om force close på mobilen :P är det normalt?
     
  15. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det är om inte annat normalt att mobilen starta om efter en flashning. Sen kan det ligga kvar saker i Dalvik/data-cache (teori) som kan behöva städas undan innan allt är okej. Prova att göra en factory reset och se vad nallen tycker om det.
     
  16. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    okej testar det :) men nu har jag kommit så långt att jag lagt in ”recovery.img” och ”fastboot.exe” i samma mapp som jag har ”adb.exe”. Sen slår jag på usb debugging på mobilen stänger av den och startar den med trackbollen intryckt?
     
  17. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Du behöver inte aktivera USB debugging i Android för fastboot-biten. Fastboot körs bara när man startar upp i Fastboot-läget och då har inte Android börjat laddas in än, så om du har Debug-läget igång eller inte ska inte spela någon roll.

    I övrigt är du rätt på det.
     
  18. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    nu har jag kommit till där jag har svart bakgrund och texten står i ljusblått :) ska börja på steg 3 och ska plocka ner signed-passion-ERE27-from-ERD79.a487b405, skriver om jag fastnar nånstans.
     
  19. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Om det strular här, när du försöker flasha in uppdateringen manuellt, tex "assert failed: getprop("ro.bootloader")..........." så testa då att göra som söder sa i sitt inlägg i början med *#*#checkin#*#* (, som då blir *#*#2432546#*#* numeriskt). Då bör du definitivt få tag på en uppdatering (troligtvis 2.2.1) och kan flasha därigenom.
     
  20. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Som DrLaban sa: Gör som jag skrev. Du måste läsa lite mer noga. Du behöver ju inte göra steg 3.

    /Söder