Problem med sockets på android

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av glandin, 20 dec 2010.

  1. glandin

    glandin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Nokia 8 Sirocco

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8 Sirocco
    Hej

    Jag och två st kompisar sitter och kodar en egen säkerhetsapp i en individuell kurs på KTH. Nu har vi stött på ett problem som vi inte hittar någon lösning på, men någon här kanske kan hjälpa oss?

    Vi vill kunna styra telefonen från en hemsida, tex aktivera ett alarm om man har tappat bort telefonen.

    Problemet är att vi inte lyckas öppna en socket-anslutning till telefonen när den är ansluten till internet via 3G. När vi försöker detta får vi connection timeout från clienten, dvs hemsidan. Den lyckas inte ansluta till telefonen. Kör vi samma sak fast har telefonen ansluten till WIFI så fungerar det.

    Efter att ha läst runt lite på nätet så undrar vi om det går att skicka data till telefonen via sockets? Eller är det spärrat av operatören, låste någonting om icke publika ip-adresser mm.
     
  2. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

  3. foobar17

    foobar17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag är tämligen säker på att operatören har en brandvägg som spärrar mot en ingående socket. När ni kör via wifi befinner ni er på samma nät, varför det då fungerar.

    Jag föreslår att telefonen alltid sköter uppkopplingen. Möjligen via polling, dvs "ska jag koppla nu?" När väl en socket (initierad från telefonen) är etablerad fungerar förbindelsen i duplex, dvs både telefon resp server kan skicka data.
     
  4. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag håller med woody om att cloud to device låter mest rätt :)
     
  5. glandin

    glandin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Nokia 8 Sirocco

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8 Sirocco
    C2DM stödjer bara från 2.2 och nyare och vi ville helst få det att funka för alla. Speciellt då två av oss kör med Hero som bara har 2.1

    Angående att operatören har någon brandvägg så låter det mycket troligt.

    Troligtvis så löser vi det genom pollning och att man kan skicka kommandon via sms istället.