[!] Root-Guide v3.2 [Root + UnRoot - AMOLED/SLCD - ROM-Lista - A2SD+ - FAQ!]

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av DreamHawk, 6 sept 2010.

  1. master_of_rock

    master_of_rock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag funderar på att roota min Desire bara för att kunna avinstallera allt som jag inte använder (typ aktier och olika widgets). Vill även kunna flytta appar som inte har app2sd stöd till sd. Allt detta enbart på grund av att minnet är hela tiden slut. Jag vill dock köra med original ROM.

    Frågan är om root löser mina problem?
     
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Yepp

    Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk
     
  3. master_of_rock

    master_of_rock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Kommer uppdateringarna att fungera? Kommer man att behöva göra om massa saker efter uppdateringarna?

    Uppskattar verkligen att du lägger så mycket tid på det här! :D
     
  4. Seamless

    Seamless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Unroot fungerar inte för mig trots att jag följt guiden till 100%. När jag ska starta RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE... får jag bara ett felmeddelande.

    Trots att jag bara har rootat telefonen och inte installerat nån annan rom kan jag inte heller installera den senaste officiella uppdateringen. Telefonen fastnar bara i recovery-läge.
     
  5. FouR

    FouR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    OTA eller officella uppdateringar ska man inte installera om man har rootat telefonen. Man får vänta tills samma uppdateringar kommer till det rootade ROM man kör. Brukar lösa sig rätt snabbt så inga problem där tycker jag :)
     
  6. master_of_rock

    master_of_rock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Men om man kör original ROM med root? Skall man avstå uppdateringar också?
     
  7. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Misstänker att du har samma problem som jag. Någon som vet hur man återställer telefonen så att man får möjlighet att lägga in en ny rom?

    Jörgen.
     
  8. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    När ni kommer till utropstecknet, testa tryck "Vol-upp + On" för att se vad som händer.
     
  9. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej DreamHawk!

    Då kommer menyn upp med blå text.
     
  10. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lite mer info.

    Jag hade leedroid men tyckte att den sök för mycket batteri. Laddade ner cryogen via rommanager och installerade. Fickk den inte att fungera. Laddade ner orginal stock och fick meddelande därefter om upgradering som jag laddade ner och installerade. När telefonen skulle startas om fungerade det inte. Jag startar telefonen och den vita bakgrunden med grön text (HTC) visas en stund. Därefter startar den om och samma sak händer. Jag har provat att gå in i recovery mode efter att ha valt och utfört clear storage. Telefonen startar då om men då kommer bilden upp med htc telefonen i bakgrunden och en röd triangel med ett utropstecken i. Jag har då provat att få upp menyn med blå text genom att trycka volymknappen uppåt och power. Där har jag valt wipe data/factory reset och wipe cache partition. Jag har försökt att hitta en update fil (vet inte om den jag hittade var den rätta) och lagt den på sd kortet. Jag döpte om den till update.zip och därefter i menyn (blå text) valde apply sdcard: update.zip. Ett meddelande kommer upp "E:Can't open /cache/recovery/command".
    Därefter för en kort stund flyttar sig den gröna stapeln men ett nytt meddelande kommer upp: "E:failed to open /SDcard/update.zip (No such file or directory)"
    Under detta står det:
    "E:signature verification failed
    Installation aborted".

    Jag har försökt att använda mig av revoked 3. Drivrutinerna är installerade så datorn hittar telefonen men jag kommer aldrig vidare i revoked 3 eftersom min telefon startar om hela tiden.

    200 kronor till den (Paypal eller på bankkonto) som ger mig lösningen på problemet så att jag slipper lämna in den.

    Dreamhawk, du vet att jag håller vad jag lovar sedan tidigare :-)
     
  11. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS

    Testa att roota om igen och igen. Tillslut ska det sätta sig.
    Och om du hamnar i en bootloop, så ska du gå in i Recovery och köra "wipe data/factory reset"!!!!!
    Inte CLEAR STORAGE. Clear Storage rensar SD-kortet, vilket är orsaken till att du inte kan komma åt update.zip på sdkortet.

    Nu vet jag inte om du kan få igång telefonen öht.
    Men om du kan få igång den, så starta upp den, installera Rom Manager från Market. Tryck, installera clockworkmod recovery. Jag tror inte du behöver root för att göra detta.

    Och sedan stänger du av, starta med vol-ner + on, gå till recovery, och sedan apply:update.zip. :)

    Edit: du kan även gå in i din vanliga recovery (alltså den blåa menyn) och köra "wipe data/factory reset" där :)
     
  12. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Halloj!

    När jag startar upp revoked står det ju i dess fönster "Waiting for device osv..." Min telefon startar om och startar om och... men det står fortrarande waiting for device i revokes fönster. Det är konstigt att programmet inte "hittar" telefonen trots att datorn gör det då drivrutinerna är installerade.

    Trots att jag använt mig av "wipe data/factory reset" loopar telefonen ändå :-(
    Jag var otydlig. Jag hade använt clear storage och därefter tagit ut kortet och installerat update filen. Jag har letat men förmodligen inte hittat rätt fil. Känner du till vilken update fil som är korrekt? Jag undar också över meddelandet "E:signature verification failed".

    Får jag bara igång telefonen så ordnar det sig. Känner du till om det finns något annat sätt att ordna upp det. Kan man på något sätt installera en bootfil eller liknande som lagar den som förmodligen är kass i telefonen. Jag har läst en del om något som heter SDK android men fattar inte hur man använder detta program.
     
  13. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Vad försöker du göra när du får "signature verification failed"?

    update.zip som clockworkmod installerar genom rommanager e ju den den försöker hitta.

    Btw, gör så här:
    Kör Volym-ner + on, tryck på "Fastboot", plugga in telefonen, och testa köra UnRevoked.

    Om det fortfarande inte fungerar, gå in i fastboot igen, och kör min "unroot"-guide :)
     
  14. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har startat upp telefonen genom att ha tryckt voym ner och powerknapp. Väljer recovery och får bilden med triangeln med utropstecknet. Trycker volym upp och powerknappen. Kommer till menyn där jag väljer apply sdcard:update.zip. Då kommer "signature verification failed" upp.

    Det händer ingenting. Det står bara "Waiting for device osv..."

    Skall testa det men punkt 3 (3. Sätt USB Debugging på Enabled) måste jag hoppa över eftersom jag inte kan starta upp telefonen :-)

    Måste nu ge ungarna mat men återkommer strax.
     
  15. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jo men det är nog auto-usbdebug på om man går in där :).

    Jag vet inte, låter som att Unroot är lite sista utvägen, eftersom jag inte själv har luren framför mig. Men eftersom du redan har Wipeat och så, så går du ju inte miste om något.
    Så det blir nog unroot och sedan roota om , för dig :).
     
  16. stayfrosty

    stayfrosty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Om man gör en Nandroid-backup, kan man spara den på datorn istället för att ha den på minneskortet?

    Tack DreamHawk för guiden :)
     
  17. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Varsågod,
    Japp, backupen finns i mappen clockworkmod / backup. Bara kopiera till datorn

    Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk
     
  18. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu försökt att unroota men det funkar inte. Körde (RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.29.405.2_Radio_32.49.00.32U_5.11.05.27_release_151783_signed) men telefonen hittas inte. Jag startar upp telefonen men den bara startar om utan att något händer. När jag startar den i fastboot händer heller ingenting trots att datorn faktiskt hittar den.

    Efter några försök hände det...
    HAAAAAA!
    Nu tänds inte ens skärmen utan man känner bara en vibration trots att jag är säker på att batteriet är fulladdat. Äntligen så har jag en brickad Desire!!!

    Försökt flera gånger med olika ruu bravos utan att något händer.

    Skönt att man gjort lumpen som fallskärmsjägare och har lärt sig att ta motgångar med ro.

    Ja, ja det ordnar sig nog. Får väl lämna in den och se vad som händer.

    Tack ändå, Jörgen.
     
  19. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Men vafan? :S
    det låter ju som SLCD-brick, men det är 0% chans att du får det :S

    Fan, då gick jag miste om 200 spänn :(
     
  20. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men vad kan det vara då? Nu blinkar skärmen till precis efter att telefonen vibrerat. Men ingenting mer händer. Vad är SLC-brick?