LG Optimus X2 VS Samsung Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Hamet77, 22 dec 2010.

  1. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    SGS kunde ha varit riktig bra (även jag var sugen på att skaffa den), om Samsung hade prioriterat grejer som LED-lampa, mjukvara och byggkvalité. Dessvärre har de inte gjort det och därför är folk inte riktig nöjda med den. Men visst, du har en poäng. Vi vet ju inte så mkt mer om X2:an än allt det jag skrev i LG-forumet.
     
  2. NickeW

    NickeW Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om jag var ute efter en ny lur skulle jag vänta med ett inköp av ett hårdvarumonster tills nästa version av android levereras som standard. Om det nu sker så tidigt som mars, vilket det viskats lite om, finns det inget vettigt argument att köpa LGn eller något annat än en Nexus S innan detaljerna för Honeycomb blivit offentliga.

    Det kan ju mycket väl vara så att Honeycomb blir mycket viktigare att ha i sin lur än dubbla processorer och 25% bättre grafikprestanda. Ungefär som i fallet med N1 och JIT.
    Om LG är som SE eller i viss mån även Samsung med uppdateringarna så sitter man i skiten redan efter 2 månader. :)
     
  3. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Men samma sak sa man ju om Nexus One när den kom, att den skulle få alla uppdateringar först. Det dröjde vad, tre veckor? Så fick HTC Desire FroYo. Och man skrev också att N1-ägarna skulle få Pepparkakan före Jul. Fick de det? Nej.

    En annan viktig detalj i hela den här "vem-som-först-får-vilken-OS-uppdatering"-soppan är att Google konstaterat att man kommer att satsa på ALLA plattformar som har Tegra 2, vilket inkluderar även LG:n. Så det kan lika gärna innebära att efter Android 2.3 så kommer en uppdatering till Android 3.5. Det ända vi vet är att LG uppdaterade sin Optimus One till FroYo så fort de släppte telefonen, och att de även utannonserat att den skulle även få Pepparkakan.

    Men det kanske viktigaste argumenten till att LG Optimus 2X skulle kunna få Android 3.5 i tid är just Tegra 2. Vilka Tegra 2-telefoner kommer finnas ute vid den tidpunkten (bortsett från den där Motorola-tableten som endast släpps i USA), när LG:n redan har varit ute sen januari 2011? Typ inga. Så sannolikheten är ganska stor att LG:n får det, just därför. Det handlar egentligen inte om några systemkrav för att få kommande Android OS-uppdateringar, utan snarare om företaget i sig vill att deras telefon får det - om det behövs vill säga. S E ansåg att det inte behövdes och då sket de i det. Så att säga att LG är som S E är inte riktigt korrekt.

    Men som sagt, vi får se vad som händer 2011 då allting vi vet eller skriver om är ingenting annan än spekulationer baserade på nakna halvsanningar från median. Jag kan säga redan nu att jag inte kommer avboka min LG Optmius 2X om så bananer börjar regna från himmelen...
     
    Last edited: 28 dec 2010
  4. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    jag fattar inte hur folk kan vara missnöjda över det att inte finns led-lampa på den? läser inte folk produktspecar. innan dom köper en telefon?
     
  5. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag vet inte. Jag vet att jag gör det, och det var bland annat en av anledningarna till att jag inte köpte den i somras. En grej som LED-lampa betyder faktiskt en hel del i mina ögon, t ex när man ska festa å kalaset råkar va i en nattklubb vid 23-tiden. Eller ta bilder vid skymningen utomhus. Sen kom ju en del andra mindre roliga grejer som hade med själva mjukvaran att göra (orkar inte dra upp allt, men du förstår vad jag menar). Tyvärr måste jag säga, för det är fortfarande en sjukt bra telefon i mina ögon.

    Men det kanske mest ironiska var att just sketna Wave hade just det som SGS inte hade, en telefon som spelar i div.8. Precis då som nu antog jag att sydkoreaner som har en SGS tydligen inte festade på natten, och att detta var en av orsakerna. Verkar som att LG ändrat min inställning om sydkoreaner och deras festande... :)
     
  6. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det känns lite lustigt att säga att en så prisbelönt telefon, och som Google i princip använt till sin nya Nexus ett halvår efter release, inte skulle vara 'riktigt bra'. Det finns ju inte någon telefon som inte har brister.

    Vi har dock rätt olika preferenser då jag anser att en LED-lampa ger värdelösa foton. Då var det otroligt mycket bättre att de satsade på en bra slutare och bra inställningsmöjligheter. Jag hade velat ha en LED-blixt innan jag jämförde SGS, Desire och iPhone 4 samtidigt men efter det bryr jag mig inte. Ser inte riktigt var problemet med byggkvaliteten skulle vara heller. Telefonen är solid, håller bra mått, har så bra repskyddad skärm man kan hoppas på, är inte gjord i material som försämrar täckningen samt håller en låg vikt, vilket är den största bedriften när man kommer till portabla enheter. Har själv inte haft några mjukvaruproblem heller (inte ens med Kies) men det har ju varierat.

    Huruvida LG kommer med en bättre telefon är svårt att säga på förhand men det är ett underbetyg till dem om de misslyckas då det gått så lång tid sedan SGS lanserades och eftersom de satsar så hårt.
     
  7. NickeW

    NickeW Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, absolut, du har rätt. Frågan är hur snabba och/eller bra LG är på mjukvarubiten, det vet jag inget om, bara att erfarenheten från de flesta tillverkare är att det kan ta en jäkla tid ibland och inte alltid blir så lyckat.

    Så är det, de är inte samma :)
    LG kommer nog sköta det mycket bättre än både SE och Samsung.
    X2 kommer säkert vara en mycket trevlig upplevelse, tycker den är snygg på bild också. Men det finns en hel del frågetecken tycker jag...

    Kommer exempelvis Tegra 2 verkligen erbjuda någon märkbar prestandaökning kontra Galaxy S/Desire HD/Nexus S osv annat än i testapplikationer? Det är ju inte alls säkert... Kan vara så att den bara blir ytterligare ett alternativ i toppskiktet av telefoner. Oavsett så är det alldeles för tidigt att säga något om något och just därför skulle jag nog vänta :)
     
  8. havretigern

    havretigern Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    rätta mig om jag har fel men har inte wave badaOS dvs samsungs egna operativsystem och därmed något helt utan jämförelsevärde?
     
  9. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag syftade mest på att Wave hade en LED-blixt och jämförde den med SGS som inte hade någon. Sen att Bada i sig är piss hörde egentligen inte till diskussionen. :)
     
  10. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Skall jag tolka att du inte svarade på mina synpunkter om skärmupplösning och ljusstyrka som att du håller med mig eller att du helt enkelt glömde?
     
  11. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag skrev väll att du hade en poäng, gjorde jag inte det? SGS har en bra skärm men det kommer komma telefoner som har bättre. Än så länge har ingen officiell nördtidning testat dessa telefoners skärm, men i den där Youtube-filmen kunde iaf JAG se skillnaden på ljusstyrka.

    Men att du ändå inbillar dig att koreanerna skulle höja ljusstyrka på LG:n å sänka på SGS:n är riktig nonsensesnack om inte sjukt bidarrt. Ja, precis. LG:ns skärm är såpass kass att det första de gör är att sänka ljusstyrkan. SGS' tid är förbi, nu kommer bättre telefoner, bara att gilla läget.

    Jag lovar dig, jag kommer testa LG:n själv, både ute å inne, jämföra den med min Desire å filma hela processen. Allt kommer läggas upp på bloggen.
     
    Last edited: 28 dec 2010
  12. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jag tänkte nog mest på mina tankar om din brutna logik där LG:ns skärm skulle vara bättre än den på iP4 eftersom det var LG som tillverkade den. Min tanke var att LG inte kan sälja sin mobil lika dyrt som Apple så det blir för kostsamt med en så saftigt dyr skärm.

    Ta en titt på din YouTube-film igen förresten. Som du själv skriver så är SGS:en mörkast av de tre där. Får det inte dig att reflektera över hur skärmen på iP4 kan vara *ljusstarkare* än den på SGS? Vrider du upp de två till max så skall väl SGS vara ljusstarkare, eller? Enda anledningen jag kan se att det blev så här är att SGS:en är dimmad (jag säger alltså ingenting om varför de gjort så), men har du nån annan förklaring så vore den spännande att läsa.
     
  13. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Suck. Nej, du har rätt. Någon har faktiskt fifflat med ljusstyrkan. SGS är fortfarande bäst i världen. Inget kommer vara bättre än den 2011 eftersom även då kommer den vara bäst i världen, speciellt dess magnifika SAMOLED-skärmen som även då kommer utklassa allt i sin väg. LG Optimus 2x är en jävla skittelefon.

    Så nu behöver du inte oroa dig över att din SGS är en föråldrad telefon. And plastic is fantastic.
     
    Last edited: 28 dec 2010
  14. Myrmidon

    Myrmidon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tycker ändå att det är lite cyklop på dina inlägg Norsehawk.
    O med det menar jag att när man läst igenom hela tråden så fastnar man på att du verkar ha en väldigt negativ inställning gentemot SGS.
    Har själv en X10 mini, en Xperia10 o en SGS.
    Kan inte säga att jag är alls besviken över rappelbygget SGS utan enormt mycket mera nöjd med den än dom andra 2.
    Att SGS skulle va en 100% produkt är en överdrift men att den slulle va skit pga: byggkvalitet. Pentile matrix o ingen led el notifiering är bs.
    En mobil är värdelös i mörker med el utan led lampa.
    Byggkvaliteten är mkt bra i mitt tycke, skärmen är grym jämfört med andra o man dör faktiskt inte av att läsa txt på webben med den heller.

    Kan ju inte säga att SE el HTC är så häftiga heller. Dom har klart sina brister dom med.

    Dock verkar du va övertygad om att en Htc är bättte för att du har en o at LG inte kan bli fel för att du beställt en.

    Säger inte att LG'n kommer va en sämre telefon.
    Tvärtom så verkar spec'n bättre än dagens SGS. Frågan är om dom kommer att leverera en utomordentlig produkt som du siar om här el om denkommer ha sina brister precis som ALLA andra märken har.

    Är man här inne o läser så har man nog lite intresse att flasha om nallen själv o där vet vi att SGS har enormt stort stöd en lång tid framåt som höjer prestandan till nya nivåer.
    Så långt har vi ännu ej kommit med X2 eftersom den inte finns här än.
    Så ganska svårt att göra en objektiv bedömning då.

    Det är som i hockey. Alla skyller på dommaren.
     
  15. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Apropå ljus-styrkan... Är det någon som vet om det har prövats att jämföra sgs med tex iPhone efter uppdateringen till 2.2 då just ljusstyrkan fick sig en rejäl uppsving på sgs´n. Och för den sakens skull, även jämfört med x2'an eftersom den är den del av tråden! :)
     
  16. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Galaxy:n har enligt mig inte en chans på både utsidan och insidan. Tycker den inte alls är något att kolla på. LG:n är betydligt stilger och ser mer påkostad ut.
     
  17. Anzen

    Anzen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kommer inte citera massa nu då jag skriver på mobilen.

    Någon sade att tegra kommer vara the shit 2011, detta tyder ju bara på för dålig påläsning eftersom det kommer ut fler än den nästa år. Ingen vet vilken som är bäst.
    Saken är ju tom den att folk vill visa dess styrka genom att posta quadrantscores som inte är högre än vad SGS klarar av.

    Jag har svårt för att förstå hur man kan prata så gott om x2 när man faktiskt bara sett lite bilder på den. Hur man dessutom kan tracka ner på sgs med dessa bilder är bara absurt.

    Ni får gärna beställa er x2a och hävda att den är bäst på allt i förväg, men jag skulle helst vilja jämföra den med andra modeller innan jag säger något.
    Kan ju lika gärna säga att Orion är den grymmaste mobilprocessorn evah och att nästa telefon i galaxy-serien äger allt.
     
  18. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jag citerar ur mitt första inlägg i tråden:
    Räcker det för att klargöra vad jag tror om x2 & SGS? Dock ifrågasätter jag dina hittepåbevis och fattar inte varför du behöver gå så hårt fram i dina inlägg och sedan ta på skygglapparna och komma med låtsasironi istället för att behöva erkänna att det fanns en brist i ditt resonemang - tar det emot så?

    Det var du som tog upp och slog på stora trumman för att SGS skärm var sämre för att den var ljussvagare och när jag invände på ett i mitt tycke rätt sansat sätt med det rationella argumentet att då borde SGS i alla fall vara starkare än iP4 så börjar du fjanta dig.
     
  19. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    Men för dom som läst rubriken så är det mellan Optimus X2 och galaxy S inte någon annan dual-core mobil som kommer 2011....


    Optimus X2 finns på video klipp där dem går igenom lite av mobilen, prestandad tester osv så det är mer en några bilder.. När den får 2.3 gingerbread kommer den utklassa Galaxy ännu mer och resten av gänget som finns nu på marknaden.
     
  20. Myrmidon

    Myrmidon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Robincc...
    Ingen som påstått nåt annat.
    Som jag skrev i mitt meddelande. X2 sina spec är bättre än SGS.
    Vad jag reagerade på var det enfaldiga cyklop inläggen där allt med SGS verkar va totalt kasst.
    Finns ju en anledning att just SG'n är enormt populär både i handel o på rom-sidan o det är ju att det är svårt att hitta en bättre telefon trots.dom brister SGS må ha.
    Att LG's X2 är grym är det inget snack om. Men att säga att det är en otrolig superb produkt är.fortfarande bs då den inte kommit ut än.
    När dom släppt X2.världen över o folk sitter med den lite varstans så kan man komma med.en rättvis bedömning.
    Har funnits många produkter som varit grymma på papperet men inte levt upp till det. Varför skulle det va nån.skillnad.i mobilens värld.
    Titta på X10 från SE. Mycket skräpp o ståhej innan folk satt med den i handen, först då dök dom riktigt negativa sidorna upp.

    Kan själv tänka mig en X2. Men inte förräns.den kommit ut o man verkligen får se att den är.så bra.som det sägs på papper.

    Har inget emot.en diskussion om X2 vs SGS. Men en verklighetsanknytning skadar inte. Blir ju bara ytterligare än pc vs mac diskution om cyklopen ska va på.

    Försök va objektiv o rättvis o inte uttala sig pga att man har en eller beställt en.

    Ohla.