LG Optimus X2 VS Samsung Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Hamet77, 22 dec 2010.

  1. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    Det är jag som är mest objektiv här? Jag har inte beställt en eller tänkt köpa en sådan LG i nuläget. Mest intresserad av själva telefonen. Har för övrigt en Samsung Wave S8500 som ska bort innan jag skaffar en android mobil....

    Självklart är inte Galaxy S en dåligt telefon tvärtom tycker jag. Men om man jämför dessa två telefoner så är LG:n en generation före så det är inte konstigt att man är mer fäst vid den. Och min personliga åsikt är att LG:n är bland de snyggaste telefonen på marknaden.
     
  2. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Skulle bara tillägga att jag sitter på "huset" och har det kolsvart. Skruvar jag upp min iPhone 4 på max ljusstyrka och gör samma sak på min SSG så är absolut iPhonen den ljusstarkaste så det stämmer då inte för mig att SSG ska vara ljusstarkare. Fick jag välja mellan skärmen på iPhonen och SSG skulle jag inte tveka en sekund. En SSG med skärmen från iPhonen vore drömmen för SSG skärmen med sina överdrivna färger och suddiga text är verkligen ingen njutning när man använt en iphone 4 ett tag
     
  3. Myrmidon

    Myrmidon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Var iofs inte dig jag anklagade för att ha cyklop på i första hand heller, det var väl ändock Norsehawk det gällde.
    O det samma gäller att ha/eller beställt en pryl. Den berörde också samma författare.
    Jag har en Desire. Den är bäst. Jag har beställt en X2, den kommer att va bäst.

    Bara läsa i tråden ang X2 där han bestämt berättar för alla att dom kan inte göra fel, kommer aldrig ångra sig.
    O racka ned på SGS totalt.
    Blir mycket cyklop där. Särskilt när man inte ens äger en sådan produkt.

    Tror själv att X2 kan bli en fet fet produkt när den lanseras om Lg sköter det bättre än dom som programerar för samsung.
    SGS'n presterar grymt mycket bättre när andra fått kodat om kerneln o kommer Jit igång också så är prestandan enormt fet plus fps'n är cappad till 57fps men kan utföra det dubbla o lite till.
    Här ligger SGS'ns svaghet. Mjukvaran.
    Gör LG samma fel spelar det inte nån större roll vad den blir bestyckad med.

    Jag har haft flertalet LG telefoner förut o den svaghet jag upplevt så är det kvaliten.
    Jämfört med andra märken har jag haft kortast levnadstid på LG vilket jag verkligen hoppas dom ändrat på senare tid.

    Som jag sagt flera gånger tidigare. X2 verkar brutal på papperet, kommer va snabbare att jobba med o snabbare grafiskt. Om LG sköter sig o gör rätt.
    O ang cyklop så gäller det fortfarande inte dig.

    Om produkten är bättre vet vi inte förräns Jan/feb 2011 men mycket talar för det.
     
  4. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Tack för infon - hur upplever du de två vid omvända förhållanden, dvs i fullt solljus. Vilken syns bäst där?
     
  5. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Vid max ljusstyrka så är iPhonen även bättre utomhus. Men låter man de båda vara inställda på automatisk inställning av ljusstyrka så ser jag ingen skillnad - då är de rätt likvärdiga. Har dem alltid inställda så för även då är de båda läsbara utan problem. Inte som min gamla HTC Desire som man alltid fick ha på max när man var utomhus :)
     
  6. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Har du verkligen provat i fullt solljus då?
    Har gjort samma test med min sgs och kompisens iphone4. Det var inte ens en match, båda inställda på max ljusstyrka.
     
  7. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja så soligt som det var i Sverige i slutet på augusti när jag fick min iphone. Och det jag gillar mest med skärmen på iphonen är inte ljusstyrkan för den tycker jag är mer än tillräcklig på dem båda utan att den är så sjukt skarp. Att läsa ett par mm hög text på en websida är inga problem. Gör det på SSG och man får zooma in som fan för att få det läsbart och ändå är det suddigt :)

    Går man in tex på Idg så kan man utan bekymmer läsa all text utan att zooma in , på SSG får man ju zooma in för att kunna läsa annat än rubriker och då är ändå texten så himla suddig. Men det är väl PenTile skräpet som gör det
     
  8. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Underligt, Fick helt omvänt resultat. Ja ja.
    Upplösningen dock, givetvis är den skarpare och lättare att läsa med mindre text, vare sig det är pentile som gör det eller inte så borde det ju var så. Den har ju högre upplösning!? Men även om det går att läsa ett par mm hög text hoppas jag att du inte gör det... Låter ju sjukt jobbigt! :P
     
  9. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Klart jag läser det när det går så bra som det gör :) Man får ju snabbt en överblick utan att behöva zooma in för att läsa om det är något intressant. Använder båda lurarna dagligen och den enda jag saknar i SSG är just en bättre skärm, en blixt/lampa och något annat material än den hemska knarriga plasten. Så LG:n blir helt klart intressant när den kommer
     
  10. NickeW

    NickeW Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så egentligen önskar du en iPhone 4 med android då?

    Förstår inte alls klagomålen på SGS skärm. Visst, läser man små rader skrift på internet så är den kanske i mellansegmentet men i övrigt? All video, alla spel med någon sorts mörk bakgrund, foton i färg osv tycker jag nog den smäller iPhonen på fingrarna. Men det beror ju förstås på vad man använder mobilen till... :)

    Men att säga att skärmen är till nackdel för SGS är ganska löjligt som argument till att andra telefoner är "bättre".
     
    Last edited: 30 dec 2010
  11. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja det vore ju inget dumt alternativ då hårdvaran på iphonen är trevligare än de flesta Android lurarna men jag gillar båda OS:en så jag vill ha en iphone och en android :)
     
  12. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Självklart lär den ha brister den med, det är inte det jag säger. Men jag tycker att det är mer eller mindre nonchalant att säga att SGS är "bättre" än en telefon med Tegra 2 å dual core som egentligen lirar i en helt annan liga.

    Som jag skrev tidigare så tycker jag SGS var en riktig bra telefon (funderade på att skaffa den sj mest pga skärmen å det generösa 8 GB interna minnet), men tyvärr föll den hos mig pga brister som plast och ingen blixt. Hade Samsung inte snålat med telefonen hade de haft kanske dubbelt få många SGS-ägare än vad de har nu.

    "En mobil är värdelös i mörker med el utan led lampa."

    Hur menar du där? Bara igår några minuter innan nyår när lägenhetens korridor var beckmörk å belysningen kunde inte gå igång, satte jag på min LED-lampa på min HTC å jag kunde se riktigt bra. Och jag tog faktiskt också några bilder när vi smällde nyårsraketer, å de blev helt okej med tanke på att jag var väldigt full å skakig (bildstabilisatorn är inte den bästa i 2010-års telefoner). Så jag upplevde det inte alls så att en mobil är värdelös "med eller utan led lampa", och jag förstår inte heller varför den skulle vara det med tanke på just det jag nämnt.

    Jag säger inte att LG kan göra bättre/sämre, det är en Tegra 2-telefon. Den anledningen räcker med att motivera mig till varför jag vill ha en sånn telefon som kommer sopa banan med allt å alla, oavsett vad den får i betyg.
     
  13. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Säg inte det, jag köpte den mycket för SAMOLED skärmen och att den var smidig och lätt. Bryr mig inte alls om det är plast eller metall skalet är tillverkat av och förstår inte hur folk kan tycka det är så viktigt, men alla är ju olika.
     
  14. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Vill egentligen inte vara den som är den... Men... Det går ju att använda skärmen som ficklampa alldeles utmärkt. Och, inte använde du väl blixten när du tog kort på nyårsraketerna??? Kan inte se någon nytta med blixt av något slag då!
    För övrigt tycker jag att sgs'en tar jättebra kort utan Led-lampan.
    Men jag hade helt klart hellre haft en blixt i fall man skulle behöva ta kort i näst intill kolmörker.
     
  15. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Är det nån som uttalat säger att SGS är bättre än X2? Det är väl mest folk i den här tråden som invänder mot att du beskriver SGS som en plastig och dåligt genomtänkt nödlösning med usel skärm - och så du förstås.
    Du är medveten om att det bara är luckan på baksidan över batteriet som är i plast, va? Den blanka ramen kring skärmen är iofs i plast, men där är ju telefonen hypersolid. Sedan är det väl fortfarande bara XT720 som har blixt - det du efterlyser är en LED-lampa (vilket iofs fortfarande kan rädda en bild man tar bara för att dokumentera något)
    Vi får hoppas för din skull att telefonen inte har några barnsjukdomar (vilket det borde finnas en reell risk för eftersom det är den första Tegra-telefonen och t.o.m. den första dual core-telefonen). När SGS släpptes i somras hade den en FW som allvarligt förstörde för den enastående hårdvaran. Nu börjar det väl ordna upp sig, men t.ex. den fryslagg som den led av till en början gjorde ju att Desire med sin betydligt sämre hårdvara stod sig fint. Jag har själv ingen koll på LG:s "track record" här förutom att Optimus One verkar vara en "färdig" produkt. Hur du kan vara så fullständigt övertygad förbryllar mig och är säkert en stor anledning till alla mothugg du fått här.

    Tror nog att höken från Norge menade att han fotade själva avfyrandet och inte himlen.
     
  16. Myrmidon

    Myrmidon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Norsehawk

    Jag är tyvärr inte nonchalant o säger att SGS är en bättre telefon.
    då får du nog läsa igenom mitt svar en gång till om du tror det

    Gällande LED lampan så köper jag mig heller en ficklampa om tanken är att man ska lysa upp mörka korridorer el anv skärmen om det skulle va ett nödfall.

    Att ta kort på fyrverkerier på en nattsvart himmel gör man utan LED lampa.

    Sen har dom andra svarat precis vad jag skulle ha gjort annars, så lägger nog ned o bryr mig inte ens om att yttra mig mera ang det du skrev. känns meningslöst.

    Du skulle behöva ha en SGS i din ägo så du kunde njuta lite av den du också.
    Sen ska jag hålla koll på X2 ett par månader innan jag bestämmer mig för att köpa en också.
    Inte alls anti x2, men vill se innan jag uttalar mig. Räcker med att man har två nitlotter från SE i lådan.
     
  17. Hipposdontfly

    Hipposdontfly Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som det är just nu vinner Lg Optimus 2X. En dubbelkärnig samsung skulle nog slå LG O2X med hästlängder...
     
  18. Myrmidon

    Myrmidon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    största provlemet är väl ändock att man måste förlita sig på LG att implementera dualcore support på Android 2.3 o lägre då det inte stöds i Stock.
    Rätta mig gärna om jag har fel men efter vad jag läst mig till så är det tillfället.

    Detta kommer att kräva enormt mycket arbete från LG om dom tänkt att använda dualcore fullt ut i dom lägre versionerna.
    Den version som rekomenderas för Tegra 2 processorn är Honeycomb.

    Dock verkar ju spec'n på X2 rätt så häftig, så hade varit förbannat kul im LG lyckas komma förbi dagens begränsningar i Android. För då kan det bli ett monster.
     
  19. Raymond

    Raymond Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  20. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    På samma sätt som iPhone har högre upplösning tappar den ju dock pga ett sämre aspektratio. När man håller telefonerna i porträttläge kan man ju zooma på SGS:en tills den blir lika läslig och ändå se mer av hemsidan då den använder det som är standard idag, istället för något som närmar sig gamla 4:3. Hade iPhone haft ett smartare aspektratio hade den utnyttjat sin fördel väldigt mycket bättre än den gör nu. LG har dock inte gjort det misstaget.

    Fast man förstår också att det är svårt för tillverkarna att tillfredställa alla då jag själv inte skulle byta SGS:ens display mot den i iPhone 4. Kontrast och färger är för mig väldigt viktigt i grafiska gränssnitt samt för visuella media (där återigen avsaknaden av 16:9 format gör den lilla Retinan ännu mindre).

    Maxljusstyrkan testade jag inte mycket på telefonerna när jag jämförde dem eftersom en bra telefon klarar sig med automatisk ljusstyrka. Jag fick bättre resultat i solljus med SGS men det som var mest påtagligt i mitt test var att iPhonen ofta fick för sig att dra ner ljusstyrkan så mycket inomhus att det vita blev grått och matt, vilket såg riktigt illa ut. Det har jag inte upplevt på någon annan telefon, ens i kolmörker. Det är dock återigen inget som Optimus X2 behöver lida av då jag inte tror det är en begränsning i skärmtekniken utan ett misstag Apple gjort i hanteringen av hårdvaran.

    Det man kan konstatera är hursomhelst att det är bra att det finns många olika modeller att välja på då vi användare har väldigt olika preferenser.