LG Optimus X2 VS Samsung Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Hamet77, 22 dec 2010.

  1. htc_hd2

    htc_hd2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Såå stor skillnad är det absolut inte mellan tegra 2 och humminbirden i SGS, många tester visar de identiska och presterar nästan samma, skulle bara SGS utnyttja GPUn bättre så kan jag nästan garantera att den slår tegra 2:s GPU
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja och faktumet att inga appar idag är skriva för att stödja dualcore.. så inkörsmässigt lär man märka ungefär noll fördel...

    Men står man i valet och kvalet och ska köpa en helt ny så hade jag oxå tagit en lg.. lätt.. varför köpa "gammal" lur till nästan samma pris..
     
  3. larzs0n

    larzs0n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vet inte varför men känns som man snöat in sig på att AMOLED;skärmen är bättre i och med att den levererar så bra svart etc. hur kommer optimus x2 med tft skärm klara det? eller äre bara en smaksak? :/
     
  4. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Tja, till att börja med så är det ju en S-AMOLED vilket är en rätt saftig skillnad jämfört med en vanlig AMOLED och sedan är intensiteten i färgerna bra även om en del HTC-killar gärna beskriver dem som "onaturliga färger" i nåt slags surt-sa-räven-perspektiv.

    En sak som vi väl inte hört nåt om är vad LG satt för digitizer i X2:an - om de snålat där så kan det ju göra rätt stor skillnad.
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    s-amoled är ju iof inget speciellt det är ju bara att samsung gör skärmen... det här har väl diskuteras tusentals ggr vid det här laget...
     
  6. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Nej, det är inte att Samsung gör skärmen, det är en vidareutveckling av AMOLED där touch-detektorn inte längre är i ett eget lager utan är helt integrerad. Om du sett det diskuterats många gånger är det nästan ofattbart att du missat vad som skiljer.

    Kort sagt kan man säga att displayen är tunnare (bilden ligger närmare ytan), har bättre ljusstyrka, bättre funktionalitet i solljus samt bättre livslängd.
     
    Last edited: 2 jan 2011
  7. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Precis, hela telefonen utom skärmen är i plast. Du skrev ju det själv. Saken är att en del inser inte att det kommer komma bättre telefonen än de som de för närvarande just har. LG:n har i skrivande stund den bästa prestandan en telefon kan ha på denna planet. De har, precis som Samsung, plockat de bästa bitarna (ARM Cortex-A9 från ARM, Tegra 2 från Nvidia etc.), deras egen H-IPS-skärm och "poff" så fick de en jävel till telefon.

    Jag har haft snart min HTC Desire i ett år (inte riktigt, några månader kvar till april) och märkt aldrig några som helst barnsjukdomar. Jag vet inte hur det är med LG, men som du skrev fick Optmius S bra omdöme. Så jag får väll hålla tummarna att den här blir en fullträff. Blir det en fullträff så lär den sälja som smör. Det enda som jag är lite fundersam över är LG:s gränssnitt, även om jag tycker den ser bättre ut än HTC Sense.

    Ja, och Google kommer kasta ut flygande Pepparkakor på CES.

    Så du har också en digitalkamera utan blixt och fotar lika bra på dagen som på natten eller när det är ljust eller skymning? Ja, precis. Nej, SGS har ingen blixt å därför suger den när det inte är ljust. Så enkelt är det.
     
    Last edited: 2 jan 2011
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är väl ändå samoled? det skrivs ju lite felaktigt samoled och s-amoled lite kors och tvärs.
     
  9. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Ibland tror jag att artikeln som Swedroid skrev (som alla var så lyriska över) om att S-LCD bara var ett piffigt namn på en LCD gjorde betydligt mer skada än nytta eftersom varenda jävel måste extrapolera att då kan det inte heller vara någon skillnad på SAMOLED och AMOLED eller mellan VHS och S-VHS o.s.v. - Nästan lika irriterande som alla som inte fattar att deras nya LED-tv är en LCD-tv.

    Samsung kallar den för "Super AMOLED" - om du vill spara in på ett bindestreck så gör det, men det är ett lika litet problem som att du skrev "samoled" istället för "Samoled".

    Nej, jag nämnde den mörkt silverfärgade ramen kring skärmen och att den inte knarrar alls. Har du förresten hört något om vad LG valt för glas till x2 eller "vet" du som vanligt att den är bäst där med?). Att "chassit" är i plast spelar väl ingen roll för kvalitetskänslan förutom att somliga upplever tyngden av metall som bättre. Om jag klämmer på baksidan av min SGS så kan den knarra lite lite, men tar jag bort batterilocket så är den lika solid som om den var av titan. - Eller är det vetskapen att de använt plast som är det läskiga? Stackars dig. För mig är låg vikt ett plus så länge det inte blir sladdrigt eller knarrigt (men visst kan det vara snyggt med metall).
    Nej, det är inte så enkelt. Olika kameror kan vara olika bra på att hantera sämre ljusförhållanden (alltså dåligt ljus - inte mörker). Nu är jag inte speciellt imponerad av kameran i min SGS, men jag har inte mycket att jämföra med och de fåtal gånger jag försökt fota med LED-lampan på mina tidigare mobiler har det inte blivit mycket att hänga i julgranen (som jag skrev - användbart för att dokumentera något, men inte mer) så jag saknade det mest som en ficklampa.
     
    Last edited: 3 jan 2011
  10. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det är inte ens i närheten av att vara så enkelt. HTC Desire har en blixt och den tar klart sämre bilder i dunkla utrymmen än vad SGS gör, just pga att SGS har en bättre slutare och bättre inställningsmöjligheter. I utrymmen utan ljuskälla behövs såklart en blixt men en LED-lampa ger inte OK bilder.

    Jag var också under villfarelsen att en LED-blixt var en bra sak och tyckte det var lite synd att SGS:en inte hade det när jag köpte den. När jag sedan testade den tillsammans med Desire och iPhone 4 (och Nokia N95 8GB som äldre referens) ändrade jag åsikt helt. Ska en blixt vara användbar är det xenon-blixt som gäller. Det irriterar dessutom inte folk genom att lysa dem i ögonen innan bilden tas.

    Så kort sagt är slutaren och inställningsmöjligheter en mycket viktigare punkt att kolla upp än om den har en LED-lampa eller inte.

    Den kallas "Super AMOLED" av Samsung. Folk skriver ihop det på lite olika sätt men syftar ändå på samma sak, vilket är tydligt eftersom det inte finns någon annan teknik som heter s-amoled.
     
    Last edited: 3 jan 2011
  11. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Det stämmer bra det, tegra 2 verkar bara prestera ca 10-15% bättre i spel än SGX540, och det är inget konstigt egentligen eftersom nvidia kör med samma gpu som dom gjorde i tegra 1. Men iaf, den lilla ökningen av spelprestanda beror sannolikt lika mycket på dom 2 Cortex A9 kärnorna som tegra 2 har.

    Cortex A9MPc kommer bli bra när samsung bygger den med den 4-kärniga varianten av SGX540(SGX544?) som gpu.
     
  12. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Vad du snackar goja. Först så knarrade den inte, å nu knarrar bara baksidan? Lol. Låter som äkta Samsung-kvalité. Min Desire knarrar ingenstans. Ingen vet hur LG:en kommer vara men rent specmässigt slår den SGS:n så det knarrar om den. Att ens ta upp en diskussion om SGS vs LG Optimus 2X är ungefär lika smart som att ta upp Volvo vs BMW. Eller kamerablixt vs utan kamerablixt...

    Bara för att du avgudar din telefon betyder det inte att det inte kommer komma bättre telefoner i år.
     
  13. htc_hd2

    htc_hd2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Som sagt så är det inte stor skillnad på telefonerna när det gäller grafik prestanda, sen när det gäller volvo och bmw så är det smak sak, det är inte alla som föredrar starka och törstiga motorer
     
  14. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Du fortsätter att halvläsa mina inlägg och chansa lite på resten. Det funkar inte så bra, va? Jag skrev att bakstycket (den plastbit som täcker batteriet) knarrar lite lite när man trycker på det, men telefonen i övrigt är väl ihopskruvad och med bra materialval.

    Sedan antar jag att du syftar på byggkvalitet med SGS vs X2 / Volvo vs BMW och då är specarna totalt ovidkommande så varför ens nämna dem? Du har lika lite koll på X2 som vi andra så att komma och antyda BMW-kvalitet är taget ur luften. Beträffande blixt så har du fortfarande ingen sådan på varken Desire eller X2. Du har en LED-lampa - bara XT720 har blixt. Om ditt telefonköp kretsar kring att du kan ta dåliga bilder när det är mörkt istället för inga bilder när det är mörkt så javisst, då är SGS inget för dig.

    Jag avgudar inte SGS - jag har vid mer än ett tillfälle i den här tråden skrivit att jag tror att X2 kommer bli en vassare lur. Däremot kan jag inte låta bli att argumentera med dig när du slänger ur dig salva efter salva av önsketänkande om X2 och skitsnack om SGS bara för att du beställt en X2:a och *vill* att den skall vara bästast i hela världen.

    Jag var medveten om att SGS var ett bra köp när jag köpte den, men att den så klart kommer bli frånsprungen inom inte alltför länge - om det är nån som går på om att hans (framtida) lur är bäst bäst bäst så är det väl du.

    Jag noterar att du "glömde" svara på undringarna om skärmens repskydd och val av digitizer på X2 - fast det är väl inte lika viktigt som att kunna använda luren till att ta halvkassa bilder antar jag. Ungefär som att du ignorerar avsaknaden av dual core-stöd i Android.
     
  15. Myrmidon

    Myrmidon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så du springer med en led ficklampa med dig när du fotar med digitalkamersn?

    Puckat sätt att svara el hur?

    X2 har inte blixt. HTC har inte blixt. SGS har ingen blixt. Därför suger alla 3 telefoner när man ska plåta nåt i mörker.
    En jävla LED lampa utför inga mirakel o just därför har jag en digitalkamera med blixt.
    Det är en jävla skillnad. Det bör t.om du fatta.

    Du nonchar ju för fan allt som sägs här i tråden. Ingen säger att X2 är skit,
    Men för helvete sluta gudaförklara nåt du inte vet ett dugg om än.
    Du framstår att va totalt bakom flötet när nästan alla dina resonemang fallerar på idiotiska svar o inte svara fullt ut på allt som blir sagt. Nästan fanatiskt.

    Är X2 en bra telefon o dubblar upplevelsen vs en sgs så åker min i lådan.
    Men just mu är det fortfarande för många okända faktorer för att ta fram pidestalen.
     
  16. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    Nu så, bara för att täppa igen vissa hål:

    SGS i mörker test 1

    SGS i mörker test 2

    HTC Desire Z och nyårsraketer

    Och så här blir det när killen släcker lampan och rummet blir 100% mörkt:

    http://www.youtube.com/watch?v=_TSBvheoNTM

    Notera att alla utom den sista har så kallade ljuskällor som lyser i bakgrunden, så som byggnader, NYÅRSRAKETER, skördetröskan, bilar, affärer etc. och den sista har INGET LJUS ALLS. Bara jag får tummen ur kommer jag göra ett liknande test själv och lägga ut på Youtube.

    Så säg mig snälla @Myrmidon, hur skulle en SGS reagerat när det var total mörker, och inget spår av ljus överhuvudtaget? Hur skulle filmen blivit då undrar jag?
     
    Last edited: 4 jan 2011
  17. TrueDesire

    TrueDesire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    OffT:
    du är medveten om att BMW var bra mycket mer ledande på bränsleförbrukning än volvo ett bra tag?
    exempel, hade en 328iM (bruksbilen) på ca 200hkr, kördes på 0.7liter blandat. jämförde på 90talet mot mina vänner som körde 940turbo som drog ca litern och hade 160hkr.
    bilsport, auto motorsport etc sade att bmw's diesel på ca 260-280hkr drog lika mycket bränsle som volvos D5 motor.


    OnT:

    Jag tror LG är den bättre telefonen om man "måste" ha bättre hårdvara för exempelvis spel, bättre multitasking etc.
    Jag har SGS och är inte missnöjd, men jag känner så klart att LG telefonen är den jag vill ha för tillfället...
     
    nonajme och Norsehawk gillar detta.
  18. se33

    se33 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu är ju det här som att jämnföra vilken som accelererar bäst av volvon på asfalt och bmw på is ungefär...

    Det är ju sjukt olika förhållanden i dom där filmerna och min personliga analys av dom är att SGS klarar sig riktigt jävla bra jämte mot de andra...
     
  19. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Ja det gör den, när den är omgiven av andra ljuskällor som syns i bakgrunden. Till exempel belysning hos affärer, innerbelysning i nattklubb etc. En HTC Desire/Desire Z klarar sig minst lika bra. MEN, nu var det inte det som detta just handlade om utan HUR den klarar sig i TOTAL mörker utan något ljus alls i bakgrunden. ;)

    Som sagt, jag vill inte måla ut att SGS är en sugar-telefon, jag skrev ju ffs här att jag ville ha den mest pga CPU:n och GPU:n, och personligen tror jag att den kommer överleva 2011 minst lika bra som 2010. Men saken är den att andra tillverkare har kommit ikapp, och det väldigt snabbt.

    Tänk så här: OM Samsung var i LG:s sits just nu, hur tror du det hade blivit då? Jag tror att jag hade bokat denna Samsung med dual-core, beroende på designen naturligtvis, dvs. om den var lika smakfull som Optmius 2X. Samsung lär komma med en bra mobiltelefon även i år, det är jag helt övertygad om. Kanske tom bli bättre än LG:n. Men nu är det LG som kommer hålla i stafettpinnen tills dess.
     
  20. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det är inte mycket mening att diskutera med Norsehawk eftersom han uppenbarligen totalt ignorerar allt som inte passar honom och kommenterar bara det han tycker är lägligt. Fruktansvärt dålig argumentationsstil som gör att diskussionen blir föga konstruktiv att läsa.
     
    twisted1 gillar detta.