Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

  1. skruven

    skruven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Ja, men när skyddet kommer från google innebär det att den verifierar varifrån appen är köpt ifrån. Är den köpt från en hemsida men inte köpt från market ser inte googles dmr-system det. Då tror drm-skyddet att man laddat ned det olagligt.

    Och när det bli så förlorar väll android en av sina stora fördelar att kunna ladda ned apps från alla möjliga källor.
     
  2. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    du vill verkligen inte förstå vad jag säger va?

    som jag sa, jämförde jag apples affärsmetoder med microsofts under den senare delen av 90-talet, och menar att den typ av affärsmodell som microsoft blev stämda för på pc-marknaden håller apple på med på mobilmarknaden nu, där man utnyttjar sin dominanta position på en marknad för att tvinga kunder att använda egna andra produkter som är orelaterade till den man är dominant på (i det här fallet att godtyckligen kunna ta ner eller förhindra appar från att säljas på den enda distributionskanalen för produkten, vilket gör att det blir i princip omöjligt att lansera t.ex en webbläsare som konkurrerar med apples inbyggda)
     
  3. skruven

    skruven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    jojo, det finns appar på app store som är alternativa webbläsare, kalendrar mm. Som man kan säga konkurrerar på apples egna.
     
  4. inact_0010

    inact_0010 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Iphone 4 äger ju klart hårt.... men grejen är ju att den kostar 14 tusen kr :S
     
  5. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    webläsare måste fortfarande använda apples motor. vilket i princip gör att man på sin höjd kan göra
    skins till webbläsaren.

    vad händer när de "konkurrerande" apparna blir så stora att de börjar gå om apples produkter i popularitet då? finns det några garantier för att de apparna finns kvar då?
     
    Last edited: 13 sept 2010
  6. skruven

    skruven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    1. Hur kommer det sig att Opera Mini är väldigt mycket snabbare än safari då?

    2. Det finns inga tecken på det just nu. Apple tillåter fler och fler verktyg och godkänner fler appar som förut låg på gränsen.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nej, man skall inte införa det på grund av att man inte kan bevisa att "det är fel", men man skall inte heller förbjuda det på grund av att man KAN använda det till något olagligt.

    Samtidigt så känns det ganska dumt att köpa material som man kan hämta gratis. För det var ju faktiskt inte olagliga saker vi pratade om att man skulle fildela.

    Du verkar missa poängen och låsa dig vid jämförelser.
     
  8. skruven

    skruven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Fattar du inte poängen? Nu ska jag säga detta igen. Apple är inte för fildelning och dom vet att om dom släpper igenom ett sånt program typ limewire kommer 99% att använda det till fildelning.

    Är det svårt att förstå? Bara för att du kanske kommer använda det till något bra kommer inte 90% göra det.

    Det handlar inte om principer. Det handlar om vad folk kan göra och kommer göra med det i praktiken.


    Så, kan man vara med grundlig?
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Haha, jag är ledsen att säga det men, du missar verkligen poängen.

    Jag tror dessvärre inte att jag kommer kunna nå fram till dig så, som man säger på engelska, that's that ;)
     
  10. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Vaddå verifierar var appen är köpt? Man implementerar inte googles DRM i en app som inte ska säljas via market såklart. Googles DRM är något man kan lägga in i sin app på HELT FRIVILLIG basis. Det måste vara helt obegripligt för dig att man inte MÅSTE lägga in en sådan grej för att programmet ska få installeras. Den sortens frihet existerar inte i iPhones värld, antar det är därför du har svårt att relatera till konceptet.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  11. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    För att även webkit laddar ner en mindre mängd data fortare än en större mängd... Har du gått i skola för att bli såhär insnöad?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  12. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
  13. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Inte den igen... börjar bli lite trött på den faktiskt nu efter att alla postar den överallt.

    [QR]...--..-.--.-..-.--.-.-..--.--....-.-.-.--..---....-..-.--.-.-..----..-.-.-.--.-.--.-[/QR]
     
  14. wuqqs

    wuqqs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Funderar på en sak ang jaibreak.
    Det sägs att man kan göra EXAKT samma sak med en jailbreakad telefon som med en vanlig orootad androidlur. Stämmer det? Hur är det mellan en jailbreakad och en rootad androidlur? Är det först där man ser skillnaden?
    Min bror, som är fanboy av appleprylar, påstår nämligen varje gång jag visar upp widgets osv på min sgs, att det kan man ju göra på en iphone också om man jailbreakar den och jag blir osäker om han har rätt eller ej.
     
  15. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Såklart man kan. Jailbreak innebär ju att du kan köra vilken programvara du vill på telefonen. Det betyder dock inte att någon faktiskt har gjort allting för iPhone, så man kanske får knåpa ihop något själv om det inte finns färdigt.

    Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000.
     
    wuqqs gillar detta.
  16. wuqqs

    wuqqs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Du hänger jag med. Med jailbreakad uphone kan man göra exakt samma saker som med android, men saken är den att man troligen får göra sakerna själv. Ace! :D
     
  17. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Ja, det är faktiskt en rätt intressant sak egentligen. Det är ju inte direkt supervanligt att utvecklare släpper "inofficiella" utgåvor av sina appar med särskild funktionalitet för jailbreakade iPhones.

    Dels så finns det vissa risker med det, exempelvis måste man distribuera materialet med sämre skydd för piratkopiering. Utöver det så lär marknaden för appar som kräver jailbreak vara betydligt mindre än för marknaden för appar som inte kräver det...

    Förövrigt kommer man inte åt dessa appar med full funktionalitet via Appstore. Dvs antalet appar i butiken som drar nytta av telefonens fulla kapacitet är 0...

    Så, bara för att man jailbreakar sin iPhone betyder inte att exempelvis Eniroappen helt plötsligt börjar slå upp nummer på inkommande samtal. Och att Gagettrack-appen helt plötsligt börjar tillåta dig att spåra din telefon om den blir stulen.
     
  18. Chinisiba

    Chinisiba Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej. Beror ju helt på vilka program/tweaks som finns tillgängliga för respektive OS och vilket av dom som kräver root/jailbreak.

    I teorin går det dock egentligen att göra samma sak på både iOS och Android förutsatt att man rootat/jailbreakat dom.
    Något som verkar saknas till iOS är program för att blockera alla samtal/SMS ifrån personer som inte finns i min kontaktlista eller automatiskt plocka upp tillgängliga trådlösa nätverk och lägga dom på en karta. (Wardriving)

    ---

    Gällande kontrollen som Apple har på sina program så kan den ha en klar fördel för personer som inte är speciellt nogranna med vad dom tankar eller gör med telefonen.

    Dom som har problem med kontrollen kringgår den iaf ju. :innocent:

    ---

    Tror fortfarande att Android, tyvärr, förlorar på att det finns till så olika mobiltelefoner och att det inte finns någon kontroll på apparna på market. =/
    Delvis därför att saker (läs: mjukvaran) kan fungera precis hur bra och hur dåligt som helst och man vet aldrig riktigt vad telefonen levereras med för skit. Tyvärr lite som när man köper en PC. o.0

    (Iofs vill jag minnas att min gamla Mac levererades med förinstallerade testversioner av program. Vilket jag blev grovt sne över.)

    Misstänker att det beror delvis på att lura konsumenterna att det är större skillnad mellan två telefoner än det egentligen är (rent mjukvarumässigt). Skulle alla telefoner kört vanilla android förmodligen telefonerna haft problem att hävda sig i utbudet.
     
    Last edited: 3 jan 2011
  19. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    nja... jag vet inte om mängden olika telefoner är så dåligt. så länge alla api:er fungerar bra så blir det inte för krångligt att utveckla applikationer till olika lurar. Naturligtvis blir det svårare än att bara utveckla till en specifik enhet. men faran är inte så stor, se t.ex hur många appar som fungerar till t.ex. X10 mini och de billigare androidlurarna. Vad gäller kvalite på appar finns det normalt testverisioner av de flesta seriösa apparna, så jag förstår faktiskt inte vad problemet är med den uteblivna "kontrollen". vill man köpa program utan att prova dem först har man tillomed en kvart på sig att få pengarna tillbaka.
     
  20. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    om någon bara kunde visa mig en skärmdump eller filmklipp på en jailbreakad iphone som har en homescreen med widgets så skulle påståendet "att allt går med en jailbreakad telefon" att kännas så mycket mera verkligt.

    Tycker det är viktigt att poängtera att jailbreak och root inte är jämförbart i praktiken. Naturligtvis handlar det i båda fall om att ge root-access, men många gånger låter det som att man måste roota en android för att få frihet. Och det är inte riktigt fallet. Google har dessuom så vitt jag vet inget emot att du har root-access, bara du inte grinar sen om du råkar radera en systemfil eller får ett virus som gör något elakt...

    Android är ett tillåtande system by default. Root är för att t.ex. kunna redigera i hosts-filen för att slippa annonser, byta ut hela filsystemet till ext4, eller annat på den nivån.

    Jailbreak för en iphone är mera konkret ett fängelsebryt. Detta är något som Steve så vitt jag förstått försökt olagligförklara i flera rättsprocesser (eller hur?). Utan jailbreak kan du inte göra de mest elementära personifieringar.