3G med simkort från 1998?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av k9unit, 5 jan 2011.

  1. k9unit

    k9unit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har beställt en HTC Desire HD med mobilsurf abonnemang från telia. Har tidigare kört telia refill i ett antal år och mitt simkort är från 1998. Kommer detta bli ett problem? Eller tror ni telia skickar med ett nytt simkort med abonnemanget? Jag kommer ihåg att jag inte fick något nytt simkort när jag nedgraderade från abonnemang till refill 2002 men det är ju en lite annan sak. Man kan ju beställa ett nytt simkort på mina sidor men det kostar ju en hundring så jag tänkte ställa frågan här först. :)
     
  2. axid

    axid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    du kommer inte behöva bytta simkort :)
     
  3. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Du kommer med största sannorlikhet behöva byta simkort då det du har idag troligen inte har stöd för 3G.
     
  4. k9unit

    k9unit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om jag fattat rätt kommer jag att kunna ringa med telefonen men inte surfa i 3G hastigheter.

    Tror ni man automatiskt får ett nytt simkort av telia när man "uppgraderar" från refill till prata på + mobilsurf? Skickade en fråga till dem i förmiddags men kan tänka mig att det kan dröja att få svar och enligt preliminära uppgifter kommer telefonen redan på fredag :P
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag tror ärligt talat att de kan bjussa på ett kort. Herre jesus. Du har gått och sparat på samma SIM-kort i 13 år snart. Det bör ju kunna lösas :)
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Är det inte risk för hög strömförbrukning med ett så gammalt sim-kort? Dvs måste ladda oftare.
     
  7. k9unit

    k9unit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Dirk: jo det kan man ju tycka :)

    Buzz: ja jag tycker mig ha hört något om det. De äldre korten kräver högre spänning när de läses av eller nåt sånt...

    Synd att jag inte kom på detta tidigare så det var fixat när telefonen kommer. Men det kan ju inte ta så lång tid att få ett nytt simkort tycker jag.
     
  8. Fizzy

    Fizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Gå in i närmsta telia butik så fixar dom de på en gång. Gjorde sj detta, och slapp ochså att betala hundringen (om de berodde på att mitt förra var för gammalt eller att jag just tecknat nytt abbonemang skall vara osagt , men han ville först ha 100 kr men sedan ångrade han sig)
     
  9. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Precis som ni säger så kräver äldre simkort en högre spänning och det kan nyare telefoner inte leverera så du kommer säkert märka omgående att du får "sätt i simkort" även fast det sitter i. Så gör slag i saken redan nu och gå ner till telia och byt.
     
  10. k9unit

    k9unit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En sån här gång ångrar man att man bosatt sig på landsbygden. Har ca 8 mil till närmaste teliabutik :( Annars hade jag fixat det idag.

    För det duger väl inte med en teliaåterförsäljare?
     
    Last edited: 5 jan 2011
  11. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har också beställt en ny telefon och bytt operatör till Tele2. Fick papprena en dag senare och det följde med ett nytt SIM-kort. I papprena stog det när sim-kortet aktiveras, vilket är samma dag som mitt nummer porteras (03.00 en natt).
     
  12. k9unit

    k9unit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok, hoppas det fungerar på samma sätt även när man stannar hos samma operatör. Får väl strax veta för paketet har tydligen redan kommit fram till utlämningsstället. Tack för era tips och åsikter, känns som jag vet betydligt mer om simkort och dyl. nu än för 3 timmar sedan.
     
  13. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Byt kortet för säkerhets skull. Kortbyte p.g.a. slitage ska inte kosta pengar, åtminstone har jag aldrig varit med om att de tagit betalt för det. Borttappat simkort eller åverkan på simkortet däremot kan de ta betalt för om det vill sig illa.
     
  14. k9unit

    k9unit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu när detta är utrett kan jag passa på att räta ut frågetecknen utifall någon annan skulle hamna i samma situation. Telefonen fungerade med mitt gamla simkort men jag kunde ej använda mig av 3G-nätet utan fick hålla mig till GSM och edge.

    Simkortet kunde bytas på en teliabutik eller vilken teliaåterförsäljare som helst. Pris för detta är 95 kr. Telia skickade ett nytt kort till mig, jag får väl se på nästa räkning om de tagit betalt för detta eller ej.

    Jag upplever att batteriet håller laddningen bättre nu men det är en högst subjektiv uppfattning.
     
  15. Granström

    Granström Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    När jag köpte min första 3G-telefon (en SE Z600) 2004 tror jag det var så fick jag ett nytt simkort gratis av telia, borde väl va så nu med antar jag.

    Sen är det väl så att gamla simkort vill ha en högre spänning för att funka och drar därför ur batteriet fortare.