E-nummer [Appförslag]

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av ooyes, 5 jan 2011.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Hej och hå.

    Jag ringde till livsmedelsverket nu såhär på morgonkvisten.

    Personen som är ansvarig för det här ämnet är på semester så jag skulle återkomma om några veckor. Blev kopplad till kommunikationsavdelningen som sade att frågan har varit uppe tidigare och då har hon som varit på semester och jurister varit inkopplade och hon jag pratade med kunde inte svara på vad som sades.

    Hon är tillbaka den 17e
     
    Last edited: 7 jan 2011
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Man kan inte bara "plocka från wiki" hur som helst. De texter som ligger där har creative commons licens:

    http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/

    Jag är lite tveksam till om man kan göra så som den utvecklaren har gjort och plocka in så mycket referensmaterieal i en app som man sedan säljer för pengar då tanken från de ursprungliga upphovsmännen är att informationen skall vara fri.

    m v h Henrik
     
  3. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Men för att få ett sånt här projekt att fungera så skulle det alltså behövas en otroligt stor databas med streckkoder, inget litet jobb att skapa den och underhålla den med tanke på att många varor byter streckkod 1 gång om året. Och hur ofta byter inte tillverkare recept på deras produkter?

    Även om man leker med en tanke som troligtvis är kraftigt i underkant så skulle det nog bli en databas på ca 50 000 produkter, varje år byter kanske 20% streckkod och 10% byter recept så även om man hade hela databasen upplagd med alla produkter så skulle det innebära att man behöver uppdatera 15 000 produkter varje år?
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    cc by-sa är väl mot reglerna att få sälja? Dvs licensbrott rakt av? Inte bara att upphovsmännen hade tanken att det ska vara fritt. Jag har läst lite om cc by-sa men jag kan ha fel.

    Som mycket annat bygger det väl på användarantalet och att användarna drar till strå till stacken. Visst kan man spendera någon dag på Ica men att vara en man är en omöjlighet. Men totalt är det inte omöjligt.

    Okej, kanske lite extremt exempel men ändå ett exempel: Wikipedia.

    Har börjat att knåpa ihop en lokal databas om e-nummer med livsmedelsverkets texter. Hoppas bara att de ger klartecknen.
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu har jag varken studerat cc-licensen särskilt noga och inte heller iphone-appen alls, så detta är bara spekulationer:

    Jag tror att CC-licensen på wikipedia kräver att informationen inte kan fråntas sin CC-licens. Detta innebär i så fall antagligen två saker:

    1) Användarna måste upplysas om att informationen har CC-licens
    2) Användarna måste själva kunna ta ut informationen samt fritt distribuera den vidare. De skall även ha möjlighet att modifiera informationen.

    Jag är som sagt inte alls insatt i hur iphone-appen är gjord, men om informationen "sitter fast" i applikationen är det ett klart licensbrott. Om informationen på något vis ligger som en separat fil eller på annat vis går att tanka ur appen skulle jag tro att det är helt OK att ta betalt för appen förutsatt att användarna blir upplysta om de rättigheter som licensen ger dem.

    m v h Henrik
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Kanske lite OT:
    Men har hittat här:
    http://video.lisarein.com/sfsu/guide/prosandcons.html

    Vet dock inte om det är v3.0. Eftersom sidan själv är 2.5 antar jag att det är den versionen.

    "People can use commercially (they are allowed sell the work they create)"

    Men nog om OT. Bygger mig en fin nyckel och databas för att få ut referensapp åtminstone till mig själv. Får se vad livsmedelsverket säger när chefen kommer tillbaka från semestern.
     
  7. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Zooklubba: Jadå, jag förstår att det måste vara ett community jobb men isf måste man kanske införa nån form av update kontroll? Kanske tex att varje produkt ska kollas 1 gång om året att innehållet stämmer eller dylikt? Kan bli svårt att få trovärdighet för appen om inte databasen underhålls med någon form av kontroll?

    Det skulle ju gå att göra nån funktion som varje användare i sig får välja om man vill vara en "kontrollant" eller ej och får utpushade förfrågningar på produkter dom får kolla upp om dom vill eller nåt i den stilen?

    Jag gillar iden och hoppas att det går att hitta lösningar på många av de praktiska problem den för med sig.
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det blir OT om du bestämmer dig för att ta fram den E-nummer-app som efterfrågas och bygger den på data från livsmedelsverket. Om du eller någon annan skulle se ett behov av att använda data från wikipedia kan det dock vara bra att reda ut vad som gäller.

    Ja, det är helt OK att ta betalt, precis som att det är OK att ta betalt för program som bygger på GPL-kod, men på samma sida står även:

    • Requires Attribution
    • Allows for redistribution
    • People are allowed to make derivative works (meaning that they can tweak, build upon, remix or otherwise modify)
    • Derivative works are required to use the same license

    Punkten "Requires Attribution" ser jag lite som en likhet med BSD-licensen för programvara. Övriga punkter påminner mig mycket om GPL-licens för programvara.

    Det är helt OK att ta betalt för program som bygger på GPL-kod, men GPL-licensen säger att användarna måste få tillgång till källkoden och de är sedan fria att sprida modifierade eller omodifierade kopior vidare.

    m v h Henrik
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Ser det inte som ot att göra en app som bygger på flera faktakällor, snarare bättre. Men diskussionen kring licens och vad som är ot eller ej känns bäst att ta via pm. Känns att det ex räcker att ombearbeta wikitexterna och på så sätt ta de texterna i appen OCH ge texten till wiki, eller? Men nu ska jag sova.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  10. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Ok, du får PM.

    m v h Henrik
     
  11. ooyes

    ooyes Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Oj, här har de hänt en del.. Vad tror ni om att be matkedjorna om deras produkter/streckkoder?

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Har svårt att se varför de skulle vilja dela med sig. Utöver det är eankoden antagligen inte kopplad till ingredienser så där går man nog bet ändå. Men kanske värt något försök?

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  13. ooyes

    ooyes Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    jo, men det gäller att vara övertygande :P
    skrev till city gross, de kör ju med att de endast säljer "äkta varor".. så de kanske nappar..
     
  14. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nog för att jag har tillgång till ICA's system men jag ser inget smidigt sätt man skulle kunna exportera det och till vilken nytta? Utan innehållsförteckningen så hjälper det ju inte direkt att ha EAN listan med produktnamn?
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det närmaste är väl så att man kan sitta hemma och söka produkterna och på det sättet slippa stå i affären för att fixa alla.
    Vet du hur många inlägg den databasen har? Får den ens delas ut?

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  16. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Får du och kan du exportera ut det på något sätt? För isåfall har vi en start. En stor databas att utgå ifrån som vi sen kan fylla med information.
     
  17. ooyes

    ooyes Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Precis som de två föregående talarna säger, ideen var att det skulle underlätta..
    All input mottages!
     
  18. ooyes

    ooyes Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Email från SLV:

    Hej!

    Jag tror inte att det är något som hindrar att ni använder vår webbinformation till en mobil app, som du beskriver, under förutsättning att ni anger källan.

    För säkerhets skull vidarebefordrar jag din fråga till K**** G********, som är webbansvarig hos oss. Hon är bortrest men kommer åter på måndag 17 januari. Hoppas att det går bra att vänta till dess med slutligt besked!


    Vänliga hälsningar
    *** *** ***********
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Fick jag med, nämnde det förut. Har redan mailat personen.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  20. ooyes

    ooyes Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    haha, jo, men jag fick mitt svar idag..:eek: