Off Topic - Tips på synkroniseringsprogramvara?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Maveric77, 10 dec 2009.

  1. Maveric77

    Maveric77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej på er!

    Tänkte ställa en fråga här som kanske mest rör Windows miljö, men ändå...

    Jag försöker jobba mobilt när jag kan, men som alla andra så stöter man ju på att man saknar viktiga filer för att dom finns på den andra datorn!

    Alltså, när jag är på kontoret så har jag min stationära, när jag är ute så har jag min bärbara och när jag är hemma så har jag min privata (bärbara).
    Vissa filer vill man ju alltid komma åt, och då alltid den senaste versionen/senast redigerade. Hur ska jag göra?

    Jag använder mig idag av Telia Säker Lagring, men den laddar ju bara upp, d.v.s. säkerhetskopierar filerna. Förvisso så kan jag ju då komma åt filen, men om jag redigerar den så ändras den ju inte på de andra datorerna...

    Jag tänker mig en lösning som t.ex. funkar såhär;
    Man har lagringsyta online (kostar troligen, jag vet men ändå) och ett litet program installerat i respektive dator. Om jag ändrar filen lokalt i min jobbdator så ska den direkt laddas upp på onlineutrymmet. När jag senare kommer hem så ska filen automatiskt laddas ner på min privata dator. På så sätt har jag alltid "den senaste" versionen att jobba med.
    Om jag sitter på tåget utan uppkoppling så kan jag redigera en fil, och så fort jag kommer in på kontoret och startar datorn igen så uppdateras filen online. Offlineredigering ska alltså funka...

    Vilka tjänster behöver jag? Vilka råd kan ni ge?

    NätverksHD hemma är inget alternativ, jag har ingen fast IP och kan inte få en av Com Hem (suck)!

    Tack...!

    / M
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns många olika företag som har tjänster för ändamålet, vilken som passar bäst är svårt att säga.

    Samtliga nedan erbjuder runt 2GB gratis utrymme att testa med:

    http://www.sugarsync.com/ (Android-klient med stöd för synkning med)
    https://www.dropbox.com/ (Linux-stöd)
    http://www.syncplicity.com/

    Vad jag märkt med merparten av dessa tjänster är att hastigheten inte alltid är den bästa, något som verkar bero på att man hyr in sig på Amazons molntjänst, vilken för närvarande bara verkar ha servrar i USA.
     
  3. dampen

    dampen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kör denna jag och tycker den fungerar utmärkt.
    Kör den i både jobb,privat och paintballföreningssyfte.
    Lätt att dela mappar med dom som behöver samt att den syncar ju bara det som ändrats i filen.
     
  4. Maveric77

    Maveric77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fastnade för SugarSync och efter 10 minuter valde jag att pröjsa för 30 gb lagringsutrymme... Riktigt smidigt!

    Androidklienten borde det nog skrivas en rad om här på Swedroid! Som en filhanterare där man ser och kan ladda ner alla filer man har på sin stationära dator!
    Att man sen får alla sina foto uppladdade på deras server och vidare in i sin dator är sjukt bra. Tiden från det att man tagit fotot tills dess att det dyker upp i mappen på datorns skrivbord är ca 10 sekunder... Vasst faktiskt!

    Kan klart rekommendera det! 2 gb lagring och programvara (även Android) helt gratis!!