Vi som väntar på LG Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Norsehawk, 17 dec 2010.

  1. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Jo men det känns nästan som dom hamnar i bakvatten direkt av Motorolas lur om dom inte matchar även ram.
    Kan ju alltid hoppas dom varit förtegna om ram för att dom ville se vad andra presenterade på mässan och iom Atrix trycker dom in 1 gig :)
     
  2. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    nja dubbelt så snabbt är det inte men det är snabbare. Även om de flesta idag (snapdragon familjen) har LPDDR som bland annat sänker spänningen till 1,8 volt - samma spänning som vanligt DDR2 har. Nu är ju såklart Tegras minnestyp också low power - LPDDR2 vilket ger spänningen 1.2 volt istället :D

    så som jag förstått det har plattformen i O2X LPDDR2-600 minnen, alltså i 300mhz. Att det är snabbare än LPDDR minnena i snapdragon telefonerna är i princip självklart, frågan är hur mycket :)
     
  3. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Fast frågan är varför man behöver så mycket RAM?
    Atrixen kör ju när den är dockad Android parallelt med en linux-version med en fullversion av Firefox. Ska du köra dubbelt så mycket så behöver du dubbelt så mycket ram, ska du det inte..

    Visst vore en gig trevligt, men att det skulle bli platt fall med 512 ställer jag mig tveksam till.. Android lösgör ju RAM när det behövs.
     
  4. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    V 8/9 verkar nu gälla. Känns väl ganska troligt. Min fråga till er andra blir nu om ni kommer att köpa modellen eller kanske välja Arc, eller annan mobil som kommer ut i samma veva under våren?
     
  5. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag står fortfarande fast med mitt beslut. Jag köper 2X.
     
  6. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Check, är själv fortfarande splittrad. Behöver en mobil så fort som nu och vet inte om jag kan plåga mig själv ända till mars :(.
     
  7. Sweeler

    Sweeler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Snacka inte om valångest.

    Först skulle jag köpa en HTC Desire men det var vissa bitar jag tycktes saknades på den nallen. Var även lite inne på Samsung Galaxy S men av någon anledning blev det inte den.

    Till slut beställde jag istället HTC Desire HD. Då jag långt efter release fortfarande inte hade fått någon nalle, Dustin lyckades ju inte leverera samtidigt som ryktena om "Nexus Two" intensifierades så blev det att avbeställa denna.. Så hade telefonen haft bra tillgänglighet vid släpp så hade jag idag haft en HTC Desire HD.

    När sedan Google lanserade Google Nexus S så var jag helt 100% inne på den.
    Trots att det saknades lite i specsen så var det en bättre version av Galaxy S, med flash till kameran och framförallt "Pure Google" vilket jag värdesätter högt. Men som vanligt så var ju tillgängligheten obefintlig och att lägga 6-7K för att importera lockade inte direkt.

    Då såg jag nyheten om Optimus 2X på CDON här på Swedroid och i ren glädje beställde jag den. LG är dock inget märke som har skänt mig så mycket glädje förut så jag avbeställde för 3e gången och inväntade CES.

    Nu är det dock helt fastslaget att Optimus 2X kommer vara först ut med den "next gen" hårdvara och man kommer vara framtidssäker även om andra tillverkare kommer med bättre modeller. Google kommer ju använda sig av Nexus S som referens för uppgraderingar på Android OSét ett bra tag.

    Därför har jag för 4e gången gillt beställt en mobil, och det blev för andra gången i rad en LG Optimus 2X. Nu skall jag försöka hålla fingrarna i styr och bara invänta att den släpps och kommer till min brevlåda. Frågan är hur bra det lyckas problemet är att jag sitter och surfar alla pryl/teknik sidor flera gånger om dagen, inte hälsosamt för en prylnörd, haha :P

    Men jag tror nog att oavsett vad som kommer så kommer jag bli sjukt nöjd med 2Xen då jag idag sitter på en N95 8gb och kan inte vara med och leka. Jag vill också vara med och leka :b
     
  8. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Jag sitter lugnt i båten, tänker vänta tills O2X släpps och sedan invänta lite omdömme från användare, min HD2 klarar sig bra då jag kan köra både WM och Android om jag så önskar.
    Arc blir det definitivt inte, SE har gång efter annan visat att dom är värdelösa när det gäller uppdateringar till sina telefoner och då hjälper det inte att dom har snygga produkter enligt min uppfattning.

    Skulle nu O2X få dåligt betyg av användarna så får man väl börja titta runt på nytt efter en annan ren Android lur, men den tiden den sorgen.
     
  9. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    904
    Mottagna gillanden:
    328
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Var kommer v.8-9 ifrån ? Ingen leverantör på Prisjakt har något datum alls förutom Dustin som har kvar sitt 24/1

    Edit. Såg ju nu att Ellos ( av alla..) har 25 Feb som leveransdatum
     
    Last edited: 10 jan 2011
  10. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    En sak som jag ser som ett stort problem, det är det här med att olika försäljningsställen lägger upp datum för release. Säg att jag nu kan vänta till månadsskiftet för en ny mobil av den enkla anledningen att jag därefter ska resa utomlands. Dustin Home listar O2X med beräknad leverans den 24:e januari. "Perfekt", tänker jag och lägger en order, då hinner jag ju få den. Strax innan release skjuts den upp till mitten av februari, jag blir tokig och kunde köpt en mobil som fanns tillgänglig redan för flera veckor sedan.

    Varför listar man telefonerna med datum? Många kommer nog påpeka att det är ett slags försäljningstrick. De med "hetast" releasedatum kommer förmodligen få flest förbokningar. Men är detta verkligen sant? Är det inte bara vi inbitna tekniknördar som dagligen surfar runt på sidorna för att se efter när mobilen/mobiler släpps till försäljning? Jag skulle aldrig se min mor, syster, flickvän, morfar eller för den delen majoriteten av min umgängeskrets gå in på Internet för att hetsleta release för en viss mobil. Det hör inte till deras normalbild. Och vi inbitna tekniknördar, vi känner ju oftast till och är medvetna om samtliga försäljningstrick på marknaden, vi blir ju utsatta för dem dagligen, även om nya byggs upp för att ständigt projiceras ner på konsumenten.

    Så återigen, vad är problemet? Om Dustin Home fått klartecken från LG som kan garantera att telefonen i ett visst specifikt antal finns hos dem i lager den 24:e januari med 110% säkerhet, då och endast då bör man som försäljare gå ut med informationen om releasen. För då och endast då kan försäljaren, i detta fallet Dustin Home, med 110% även garantera att de skickar de första produkterna till sina kunder utsatt datum.
     
  11. Silvercliff

    Silvercliff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Ja, situationen är oförändrad. Dustin och Ellos har samma datum som de haft "länge".

    nox: Var kommer din information från?
     
  12. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Ska se efter ifall jag kan länka till det jag läste för ett tag sedan. Det var en svensk text med ett uttalande från LG som påstått "slutet av februari", samt en engelsk text med headlinen "Beginning of March" samt just v8-9 nämnd i artikeln.

    Återkommer snarast med information.
    Den svenska sidan kan för övrigt ha varit mobil.se.
     
  13. Silvercliff

    Silvercliff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag är ju dummare än tåget. Jag själv postade ju ett pressklipp i inlägg 215
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=397963&postcount=215

    Pressklippet: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/lg_electronics_nordic_ab__/pressrelease/view/lg-optimus-2x-blixtsnabb-android-mobil-med-full-hd-skaerm-556478

    Under rubriken "Pris och tillgänglighet" står det:
    LG Optimus 2X förväntas finnas tillgänglig i Norden under slutet av februari 2011, till ett cirkapris av 5200 kr inkl moms.

    Och det finns kontaktuppgifter till folk i Sverige som säkert kan besvara andra frågor. "Product Manager Mobile Phones" och "PR Manager"
     
  14. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Då är det nog jag som får ta och be om ursäkt. Verkar som om informationen gällde Google Nexus S och dess ingående masslansering i Europa. Har parallellsurfat dessa telefoner i veckor nu och har väl helt enkelt blandat ihop det ena och det andra.

    Har fortfarande för mig att jag läst något om LG som påstått "slutet av februari". Men då jag ej hittar denna information får det förbli en mardröm :).

    Med detta lilla missöde bakom sig har jag dock själv återfått hoppet om att det snart vankas release. Jag börjar bli trött på att ständigt "vänta på nästa", har väntat nu i över ett år och nu vill jag slå till.

    Såg för övrigt att storleken på O2X inte blir större än Google Nexus S, kanon säger jag då jag inbillat mig att den skulle vara större <3.

    Nu vill jag bara att ni andra skvallrar så mycket ni kan om ryktena kring release. Jag vill inom kort packa upp denna monstertelefon :).

    Lite fler roliga filmer och recensioner innan dess är annars också bra tidsdödande aktiviteter :).
     
  15. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Förbaskat! Det var ju det där jag läste, förmodligen även från den här tråden också. Jag måste vara lika dum, och nu blev jag dessutom nedstämd igen.

    Tror jag då får sura bort mina Androiddrömmar och gå för en N8... igen..! Fan.. :cry:
     
  16. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Eller så väntar du bara?
    Världen lär ju inte hinna gå under på lite mer 40-45 dagar ;)
     
  17. Sweeler

    Sweeler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man borde ju helt klart ifrågasätta Dustins 24/1 när Ellos skrivit 25/2.
    Men antar att dem inte kommer svara om man ställer en sådan fråga.
     
  18. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Självklart kan jag vänta, har ju gjort det i över ett år nu. Men ska jag vänta vet jag hur det blir, jag hamnar i den fälla som redan nu gjort att jag väntat i mer än 300 dagar.

    I mitten av februari, strax innan release av O2X presenterar HTC sitt nya flaggskepp "HTC Kickass". Denna modell utrustas med ett Tegra IV-chip, ett 3000 mAh-batteri, har en inbyggd, otroligt batterisnål projektor, är tunnare än lönnlövet och hör och häpna, släpps i Europa redan i början av mars!!

    "Kanon, jag älskar ju HTC:s produkter", tänker jag.
    "Ska jag vänta till slutet av februari kan jag lika bra vänta till i början av mars, speciellt med tanke på vilken jäkla hårdvara den kommer med", blir konstaterandet.

    I mitten av mars går HTC ut med ett pressmeddelande om att deras "Kickass" blir försenad, nu säger man endast "2:a kvartalet 2011". HTC:s vattentäta men ack så tjocka budgetmodell "HTC Poseidon" kommer hinna se marknadens ljus tidigare.

    Jag har återigen hamnat i väntans tider, denna onda cirkel som jag föll in i redan i slutet av 2009.

    SE Arc står nu runt hörnet, flera utvecklare har presenterat sina flaggskepp för 2011, O2X har endast funnits ute i 5 veckor men känns nästan redan föråldrad och vips så börjar jag snegla på en Symbianmobil igen.

    Nu ska jag inte överösa denna tråden med mina I-landsproblem men ja, jag kan vänta. Men väntar jag till slutet av februari, då finns risken att jag väntar till slutet av mars, slutet av sommaren, ja till och med slutet av året. Ekonomiskt, men egentligen endast ett irriterande och extremt långt dan-före-dan-symptom.
     
  19. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Nu har jag på klassiskt vis med sedvanlig diplomatisk ton försökt pumpa Dustin på information. Om min vilja går igenom kommer vi inom kort antingen få se ett ändrat datum på sidan, eller det faktum att de faktiskt kan bekräfta den 24:e januari.
     
  20. Sweeler

    Sweeler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du får återkomma om/så fort du får ett vettigt svar från Dustin.