[Guide] Enkla steg för att förbättra batteritiden på HTC Desire Z

Diskussion i 'Desire Z' startad av stefanb, 8 jan 2011.

  1. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Då det ofta kommer upp trådar som berör samma ämne, dålig batteritid, så gör jag nu en lista på åtgärder som jag faktiskt säger att det garanterat ger en förlängd batteritid
    Listan innehåller en del olika åtgärder och det är upp till var och en och bestämma vilka man vill göra.
    Den enda jag verkligen rekommenderar ALLA att göra är steg 1.

    Alla ändringar och åtgärder som jag listar här nere är säkra att genomföra och kräver ingen root.

    Men du genomför dessa ändringar helt på eget ansvar och jag är inte ansvarig för om något händer din mobil.

    Steg 1: Genomför HTC battery life boost
    1) Sätt på din mobil och ladda den i minst 8 timmar.
    2) Koppla bort din telefon och stäng av telefonen, ladda den sedan i 1 timme.
    3) Koppla bort din telefon och sätt på den, vänta 2 minuter och stäng sedan av den. Ladda ytterliggare i 1 timme.
    Taget och översatt från
    http://www.eurodroid.com/2010/08/htc-desire-battery-life-booster-trick/

    Steg 2a: Ändra mobilt nätverksläge
    Som standard är din telefon inställd på att använda GSM/WCDMA Automatiskt, vilket betyder att den använder WCDMA när det är tillgängligt.
    Men WCDMA är avsevärt mycket mer batterikrävande.
    Byt till Endast GSM
    Gå till Inställningar>Trådlöst och nätverk>Mobila Nätverk> Nätverksläge> endast GSM

    Tips: När du sen vill använda mobilt nätverk, byt till GSM/WCDMA Automatiskt eller endast WCDMA och när du är klar byter du tillbaka till endast GSM.

    Steg 2b: Avaktivera Mobil Data
    Gå till Inställningar>Trådlöst och nätverk> Mobila nätverk. Gå sedan längst ner och bocka av Mobil Data.

    Steg 3a: Ändra inställningarna för skärmen.
    Gå till Inställningar>Skärm>Ljusstyrka. Bocka av Automatisk ljusstyrka och sänk sedan ljusstyrkan till det som passar dig bäst, höj när det behövs (t.ex. i ljus miljö) sänk när det är lämpligt.

    Steg 3b: Ändra skärmtimeout.
    Gå till Inställningar>Skärm>Skärmtimeout. Ändra till 1 Min.

    Steg 4a: Ändra Synkronisering
    Gå till Inställningar>Konton & Synkronisering. Bocka sedan av Auto-synk

    Steg 4b: Ändra Synkroniseringsintervall
    Gå till Inställningar>Konton & Synkronisering. Gå sedan in i varje konto du har och klicka på Uppdatera Schema, välj En gång om dagen alternativt det lägst valbara.

    Steg 5: Avsluta dina program på rätt sätt
    I Android så avslutas program genom att man trycker på back-knappen.
    Jag och säkerligen en hel del andra glömmer ibland bort sig och trycker på home.
    Programmet stängs då inte av utan det sätts i viloläge och fortfarande drar på batteri.

    Steg 6: Avaktivera signaler
    Gå till Inställningar>Ljudinställningar I sektionen Signaler bocka av samtliga alternativ.

    Steg 7: Ändra bakgrundsbild
    Gå till Inställningar>Skräddarsy>Bakgrund
    Välj en icke-animerad mörk bakgrund för att spara batteri.

    Steg 8: Använd Spare Parts
    Gå in på Market och ladda ner Spare Parts (gratis)
    Programmet har två informationsflikar om batteriet, battery history som detaljerat visar program och aktiviteter som körs och har körts och hur länge, det visar även en del annan info.
    Sen finns det battery information som kort och gott visar info om batteriet.

    Hoppas det här hjälper er, och att vi kan undvika fler trådar om batteritider.

    Om något ska läggas till så är det bara att skriva.
    /Stefan
     
  2. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Ja man lär få en jäkla batteritid med dessa knep, men man får en dum-phone med, och inte en smart-phone. En telefon som denna utan Internetaccess och synkningar är ju inte hälften så användbar som med de sakerna påslagna.

    Slår man dessutom av 3G om man har t ex 3 så kan man ju inte ens ringa eller ta emot samtal, då 3 inte längre har några roamingavtal med andra GSM-operatörer och enbart förlitar sig på 3G.

    Smaken är ju som baken, men jag föredrar att ha lagom lång batteritid och en användbar smart-phone. Vill man ha lång batteritid bör man kanske köpa en enklare telefon.

    Dessa stegen tycker jag kan vara vettiga:
    1, 3, 7, 8.

    Bakåtknappen stänger inte några appar såvitt jag vet. Android stänger de appar som inte behövs på eget bevåg när de ligger i bakgrunden. Att mixtra med att stänga appar i tid och otid gör bara Android mer hungrigt på ström än om man låter bli.

    Just my 2 cents.
     
  3. chriz78

    chriz78 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Mate 20 Pro
    skall man slå av allt så kanske det är läge att spara lite pengar också och köpa sig en billigare telefon utan alla finesser......
     
  4. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Som sagt, Ni behöver inte göra allt, jag har listat vad man kan göra.

    Sent from my HTC Vision using Tapatalk
     
  5. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag kör själv manuell sync för jag använder alla appar som är i behov av sync så pass ofta ändå. Och jag självklart så förutsätter nätbytet att det faktiskt är möjligt.

    Och än en gång, listan har många åtgärder välj själv vad du vill göra.

    Och sist måste folk faktiskt inse att smartphones drar batteri.


    Sent from my HTC Vision using Tapatalk
     
  6. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Finesserna finns faktiskt kvar, man måste bara göra lite mer själv. Men du är fri att göra vad du vill själv, jag använder mig inte av alla stegen, men alla går att göra om man så vill.

    Gjorde guiden för att enkelt och lätt se saker man kan göra för att förlänga batteriet.

    Är tråden onödig så tar jag bara bort den

    Sent from my HTC Vision using Tapatalk
     
  7. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Tråden är inte onödig eftersom den skapar en diskussion och det är ju det ett forum är till för, eller hur?

    Jag kan rekommendera programmet Juice Defender som fungerar bra och sparar mycket batteri. Jag tror inte gratisversionen av JD behöver root för de vanligaste funktionerna. Som standard är programmet inställt att bara låta telefonen ha tillgång till mobilt datanätverk när skärmen är på eller en minut per 15minutersintervall.
     
  8. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Någon som har provat detta på Desire Z?
    Hade gärna gjort det om det hjälper. Annars känns det ganska meningslöst.

    Om jag nu skulle prova detta så vill jag gärna höra att det fungerar av någon här på Swedroid

    Skickat från min Desire Z med Tapatalk PRO
     
  9. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Kan inte du vara den första som testar det på swedroid istället för att
    vänta på att någon annan ska skriva? Ingenting lär ju gå sönder Patric.

    Jag tycker kan du kan testa ;)

    // Freddan
     
  10. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag får väl prova det imorgon då :D
     
  11. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har provat det, och jag hade inte rekommenderat det så många gånger som jag har gjort om jag inte vet att det fungerar, titta på inläggen jag gjort, vartannat är en fråga om personen har gjort battery life boost eller ej.
     
  12. Rythm

    Rythm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Angående punkt 1. Eurodroid, som länken hänvisar till, skriver att detta "trick" fanns förut på XDA-forumet, men finns nu inte kvar. Känns inte som sund källkritik...
     
  13. Dracoth

    Dracoth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Artikeln menar att de tog det ifrån XDA som någon fick det av HTC inte att de tog bort tråden. Klicka på deras länk så kommer man fram till XDA
    Jag testade tricket och tycker faktiskt att batteritiden blev lite bättre

    För övrigt tyckte jag att detta var en bra initiativ av stefanb att lägga upp denna tråd
     
  14. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tack så mycket :)


    Sent from my HTC Vision using Tapatalk
     
  15. jrkr

    jrkr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är "complete and utter BS"... Gör något bättre med din tid.
     
  16. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har du något "bevis" för det? Det är VÄLDIGT många som påstår att dom får bättre batteritid av att kallibrera batteriet...och trots allt så är det ju HTC själv som gått ut med tipset...
     
  17. jrkr

    jrkr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Näe är inte så bra på det där med negativ bevisbörda.

    MEN
    • om det fungerar, hur i allsin dar följer det inte med information i bl.a. förpackning om detta? "Fixen" kan kategoriseras som mycket viktig eller hur? Avgörande rent av för vissa användningsområden, fördubbla batteritiden!? Det är ganska stora saker det.
    • jag har inte hittat teknisk information hur detta skulle kunna fungera.
    • att så många påstår att det hjälper säger egentligen inget för mig
    • om det fungerar förmodar jag att det också skulle stå vilka telefoner, versioner, varianter det fungerar på. Kanske fungerade det på en tidig tidig version av Desire?
    • jag har sett referenser både till Xda och HTC men inte hittat ursprungliga artiklar
     
  18. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag tror det fungerar till viss del, om man kalibrerar batteriet så undviker man att det visar fel tex att det visar 15% batteri kvar varning när du egentligen har 30% kvar av batteriet. Men jag tror inte den totala kapaciteten ändras men det kan ju vara 3vligt att veta om man har 15% eller 30% kvar av den faktiska batteri kapaciteten?
     
  19. jrkr

    jrkr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det alltså officiellt från HTC att det är så man kalibrerar mätningen av batteriets laddning?

    Ja om det fungerar vilket jag inte tror. Att man har en pinfärsk laddning i batteriet efter hokuspokus-proceduren det förstår jag.
     
  20. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Alltså, det är inget som kommer endast (om överhuvudtaget?) från HTC. lithium ion batterier funkar så, som ett exempel rekommenderar apple att man ska kalibrera sina laptops med sådana batterier först när man precis fått den och sen med nån månads intervall. Och ja, det står på Apple's support sida. Så vad jag förstår så ska detta gälla alla produkter med den batteritypen?

    "The battery has an internal microprocessor that provides an estimate of the amount of energy in the battery as it charges and discharges. The battery needs to be recalibrated from time to time to keep the onscreen battery time and percent display accurate and to keep the battery operating at maximum efficiency. You should perform this procedure when you first use your computer and then every few months after that."