[Guide] Enkla steg för att förbättra batteritiden på HTC Desire Z

Diskussion i 'Desire Z' startad av stefanb, 8 jan 2011.

  1. mrbister

    mrbister Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade själv kalibreringen och den fungerar, sedan som flera nämnt så går det inte att trolla med energin, men att batteriet rapporterar rätt "energiinnehåll" och istället för att stänga av telefonen när det finns "liv" gör ju att den lever lite längre :)
    Diff. för min telefon var inte så mycket mot för vad jag läst på xda och eurodroid att vissa användare upplevt.
     
  2. jrkr

    jrkr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft en laptop där man skulle göra så. Där ingick uppladdning och urladdning. Det var NiMH om jag minns rätt.

    Fortfarande ingen som kan länka till officiell information från HTC... Konstigt va? ;)

    xda tråden
     
  3. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag förstår dock inte varför du absolut måste se info från HTC? Det är ju inte direkt HTC som uppfunnit li-ion batteriet :)

    En snabb titt på google hittade jag iaf detta:

    "Batteries with fuel gauge (laptops) should be calibrated by applying a deliberate full discharge once every 30 charges. Running the pack down in the equipment does this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate and in some cases cut off the device prematurely."

    http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

    Jag vet inte hur säker källan är men det vore skoj om du annars kunde komma fram med nån info som tyder på att det inte skulle bli bättre av att kalibrera batteriet?

    PS. hittade även källan till mitt förra inlägg om Apple.
    http://support.apple.com/kb/HT1490
     
  4. jrkr

    jrkr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men nu håller du på att referera till något helt annat. Laptops. Jag skulle inte jämföra batterier till laptops med de till telefoner. Batterinivån på en laptop är mycket viktigare eftersom felaktig information i värsta fall leder till förlorad data eller arbetstid.

    Näe definitivt inte men det finns heller inte bara en modell av Li-Ion batterier. En uppsjö i olika storlekar, olika användingsområden. Tänk dig instruktionen. Den är ganska så specifik när det gäller hur du ska gå tillväga. Menar du att alla dessa batterier har samma behov av s.k. kalibrering? Stor eloge till tillverkarna i så fall för att kunna nå en så bred överenskommelse. ;)
    Och fortfarande, vore det så att man fördubblar användningstiden för telefonen hade HTC haft det klistrat på första sidan på sin webb.
     
  5. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Så vitt jag vet har li-ion batterierna till mobiler av samma typ som laptop batterier?

    Nä, som jag tidigare sagt så tror jag inte den fysiska kapaciteten blir nämnvärt bättre men däremot att batteriet rapporterar rätt % kan vara ganska 3vligt när man väl börjar få dåligt batteri(mindre skoj om sista 15% försvinner på 20 minuter tex). Det som kan resultera i lite bättre batteritid är väl att tomt-batteri-spärren som förhindrar att man tömmer batteriet helt inte slår in för tidigt.

    Jag har själv inte kalibrerat pga lathet men har å andra sidan inga bekymmer med mitt batteri som räcker 2 dagar ändå (oftast).

    Men om du vill ha officiellt från HTC får du väl ta tag i och maila dom om det? :)

    Trots allt är det ju du som säger att det är bullshit och inte fungerar så då borde det vara i ditt intresse att bevisa att det är bullshit, jag tror det ligger lite sanning bakom det men bara lite...
     
  6. mrbister

    mrbister Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  7. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  8. SmartPhone

    SmartPhone Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker att dina punkter är toppen och tackar för att du delar med dig! Från old school till Android är ett jättesteg och är rätt förvirrande i början. Batteriet tar fort slut när man testar och testar om samt inte vet vad allt är till för. Är man inte en whiz kid så är handfasta tips jättebra! Tack!