Hjälp med guide till 2.2

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av orre77, 8 jan 2011.

  1. orre77

    orre77 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan.
    Jag har en Spica 2.1 som är rootad, och nu skulle jag vilja updatera den till 2.2. Så därför undrar jag om någon duktig kan beskriva/lägga in en nybörjar guide så att man lätt kan lägga in den bästa versionen av 2.2

    Mycket tacksam om ni kan hjälpa mig eftersom jag inte är så haj på detta område.
     
  2. m0hamed

    m0hamed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung s21 ultra
    Dava gillar detta.
  3. ErsdaHL

    ErsdaHL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    minns inte riktigt hur man gjorde men har du recovery mod ? så du kan starta telefeonen i recovery mode
     
  4. orre77

    orre77 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Om du har en recovery så är det bara att ladda ner CM update zippen och installera den där ifrån. Sedan göra en factory reset i recovery efteråt.
     
  6. orre77

    orre77 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått 2.2 att funka. Tack för hjälpen.

    Men nu fungerar inte Wi-fi....
    Hur får jag det att fungera?
     
  7. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Dum fråga: har du anslutit till ditt nätverk manuellt en gång?
     
  8. orre77

    orre77 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Självklart så har jag gjort det manuelt, och lagt in koden.
    Men den koplar ifrån.

    Vet du inte att det inte finns dumma frågor.
     
  9. Large

    Large Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdaterade med CM enligt ovan och WiFi fungerar utmärkt på min lur utan någon speciell åtgärd. USB-tethering däremot får jag inte att fungera. Någon som testat detta på denna versionen ?
     
  10. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kör orginal 2.1 som fanns på min Spica. Telefonen är seg och näst intill obrukbar. Dessutom måste jag hela tiden avinstallera applikationer för att göra plats. Undrar därför hur jag går till vägaa för att flasha 2.2 från Samdroid eller andra. Problemet är att alla beskrivningar förutsätter att man redan har flashat på någon ny bootloader, tex. LK2.xx, men hur tusan gör man det? Har lyckats koppla upp telefonen med Odin, men väl där så vet jag inte riktigt vilka filer jag ska välja. Förstår inte varför ingen kan skriva en guide som utgår från att man har en helt "ren" telefon.

    En annan sak. Om man nu lyckas få på LK2.xx. Hur kommer man in i recovery mode?
     
    Last edited: 11 jan 2011
  11. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Du kommer in i recovery antingen genom Samdroidtools eller genom att starta telefonen med volym ner + svara + on/off.
    Från denna tråd få du en kernel som fungerar:
    http://forum.samdroid.net/f55/lk2-0...w-superuser-wifi-tether-bb-12-07-2010-a-1193/
    Från den tråden laddar du ner filen i steg 1, väl i odin ska du lägga den under PDA och sedan måste du ha en ops fil som du lägger under ops.
    Det är denna ops fil du ska använda:
    http://www.algol.nu/~oden/Spica/spica_jc3.ops
    När det är satt på rätt ställen och telefonen är inkopplad och upptäckt av odin kör du igång.
     
    Last edited: 11 jan 2011
    gahrgamel och CrazyDriver gillar detta.
  12. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Två snabba följdfrågor:

    #1 Om man har flashat på en inofficiellt bygge, finns det då någon möjlighet att gå tillbaka till Samsungs officiella 2.1 bygge om man ångrar sig eller är man rökt?

    #2 Om jag förstår rätt så är LK2.xx byggd på Samsungs egen kod och innehåller även recovery. Men...varför behöver man överhuvudtaget recovery för att kunna flasha inofficiella byggen?

    #3 LK2.xx ger root access. Men om man inte vill ha root access? Det innebär väl ändå en viss säkerhetsrisk om än teoretiskt?
     
  13. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    1: Det går men det är lite omständigt, du måste flasha in en 1.5 firmware och sedan leta upp rätt 2.1 fw för att få tillbaka exakt det du började med. Men det går.

    2: Recovery gör att du får lite olika möjligheter, du kan rensa cashen, dalvik-cashen och lätt göra factory reset om det behövs. Du får också möjlighet att installera olika zip filer, vilket du behöver göra om du ska installera 2.2 mm. Man kan också ändra fil system från originalet rfs till tex ext2 eller ext4 (lite som FAT och NTFS) vilket gör att telefonen kan bli lite snabbare. Du kan också partitionera ditt sdkort om du vill använda Apps2SD, för att kunna flytta appar till sdkortet. Recovery är helt enkelt väldigt bra om du vill hålla på att installera olika saker osv.

    3: Det kan vara så, dock har jag inte haft något problem själv och räknar mig inte till någon skara av väldigt insatta programmerare eller liknade. Men visst du har tillgång till hela ditt system så om du råkar ändra på något eller råkar tillåta någon app att ändra på något som inte borde ändras på så kan det blir problem. Därför är det bra med recovery, får man obotligt problem kan man göra en factory reset och börja om igen.
     
    CrazyDriver gillar detta.
  14. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har själv jobbat som utvecklare på ett stort telekomföretag i söder och vågar nog påstå att jag har flashat telefoner ett femsiffrigt antal gånger. Däremot är förfarandet med android helt annorlunda. En sak som jag är lite nyfiken på är om det går att flasha själva radiodelen. Normalt sett är ju varje radiodel unik och är individuellt kalibrerad i fabrik, men jag antar att dessa inställningar inte påverkas av att man flasha om kernel och bygge.

    Tackar för hjälpen! Nu får jag se om jag lyckas flasha eller gråter mig själv till sömns. :)
     
  15. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tänkte bara återkoppla lite till mina tidigare inlägg. Efter att ha installerat LK2.xx så var det en barnlek att installera CyanogenMod-6.1.1-Spica-alpha8.2

    Det känns nästan som att ha en ny telefon. Bygget verkar minst lika stabilt som orginal 2.1-update1. Upplever telefonen som mycket rappare, inte minst när man växlar mellan olika applikationer eller tar emot samtal. App2sd är ovärderligt när man har en telefon med så litet internminne som på Spican och hjälper säkert till att göra telefonen mindre seg. Dock ska jag kanske påpeka att jag inte har testat Bluetooth, Wifi eller GPS än, men det är inget jag använder särskilt ofta ändå. Browsern är numera enormt mycket snabbare än tidigare då den var i stort sett obrukbar.

    Det enda lilla jag irriterar mig på är att jag numera verkar ha den gamla Market applikationen, men det är ingen större skillnad. Vad som däremot är betydligt mer irriterande är att några av de applikationer som jag körde tidigare inte längre hittas i Market, inte ens med direktlänkar. Ett exempel är en av mina favoriter är nyhetsapplikationen NYtimes. Läste på något forum att en del applikationer har ett slags kopieringsskydd som gör att applikationerna inte fungerar i telefoner som är root:ade. Låter märkligt i mina öron och jag vet inte hur mycket sanning det är i detta. Irriterande är det i alla fall.

    Någon som har något tips vad som kan vara problemet?

    För övrigt är jag hur nöjd som helst. Nu fungerar äntligen telefonen så som det var tänkt från början. Lite märkligt att några få entusiaster lyckas baka ihop välfungerande mjukvara när Samsung sedan länge har övergivit sina kunder.
     
  16. orre77

    orre77 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Jag hade också den gamla marketen men har fixat in den nya så här:

    Här kan du ladda ner senaste Market och installera via recovery om du vill:
    http://forum.samdroid.net/f10/google-updates-3468/

    Bara att ladda ner filen market och lägga in den på sd kortet och starta recovery.
     
  17. spinx

    spinx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej! har precis följt din guide, hade en 2.1 orginal innan som hade segat ihop totalt. har nu rootat + installerat CM-6.1.1-Spica-a8.2_update och det är verkligen en ny telefon! tack! ska testa alla saker osv återkommer med liten rapport.
     
  18. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Vad kul att allt har gått bra för dig :)
     
  19. gahrgamel

    gahrgamel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för din guide, den fungerade jättebra! Så nu har jag precis dragit in senaste cyanmod. :-D
     
  20. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Roligt att åter igen kunna vara till hjälp :)