Funderar på en htc wildfire och har lite frågor

Diskussion i 'Wildfire' startad av bearlindo, 11 jan 2011.

  1. bearlindo

    bearlindo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som topic lyder så är jag i tankarna på att slå till på en htc wildfire och har lite frågor om denna telefon. Vill också säga att jag är helt nybörjare på detta med android. Så vissa av mina frågor kan kanske tyckas löjliga för er som kan. Men jag kommer ställa dem ändå då jag vill ha svar.


    1 Är operativsystemet på svenska


    2 Tangentbordet i operativsystemet har det å ä ö eller måste man trycka fram dem med ett special kommando

    3 Hur är batteritiden

    4 Kan man föra över filer(typ mp3 bilder etc) till telefonen med bluetooth eller måste man använda kabel

    5 Kan man ha egna mer personliga sms samt ringsignaler i android

    Det var allt jag kom på nu. Sen undrar jag också ni som har wildfire va tycker ni om att se på film i den går det eller är skärmen för liten.
     
  2. v0peer

    v0peer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    1. Ja

    2. Vet inte hur det är på Wildfire med på min Blade håller man ner a eller o. Det är ju dock T9 så oftast förstår telefonen vilket ord du vill skriva.

    3. Vänj dig vid att sätta telefonen på laddning varje gång du går och lägger dig. (Om du använder WLAN, 3G, Gps osv dagligen)

    4. Ja

    5. Ja

    Tips: Kolla in ZTE Blade också. Den är billigare än Wildfiren men minst lika bra.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER



    1, Jepp.
    2, Jepp.
    3, Kanske.
    4, Jepp.
    5, Jepp.

    Kolla inte på en Blade om du prioriterar batteritid.

    Kolla istället på en SE X8 eller Optimus One. Båda är bättre alternativ än både Wildfire och Blade.

    O1 och X8 har betydligt bättre batteritid än Blade. Det enda Blade vinner på är storlek på skärm.

    X8 är billigast i klassen. Skillnaden mellan den och WF är att X8 har bättre upplösning på skärmen (så du kan köra betydligt fler apps) men lite sämre kamera. Dessutom kostar den som sagt väldigt lite. Det är otroligt mycket mobil för pengarna.

    O1 är bättre byggd än X8 och har lite bättre kamera. Batteritiden ungefär lika.

    WF är alltså inte ett bra alternativ. Det finns betydligt bättre telefoner för samma peng, eller mindre, beroende på vad du prioriterar.
     
    Last edited: 11 jan 2011
  4. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Har inte Blade bättre upplösning på skärmen än X8? Alltså bättre för spel, apps mm.
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jo, precis som jag skrev :)

    Fast du kan lira alla spel lika bra på en X8 eller O1 som Blade. Skillnaden är att du med en X8 eller O1 kan göra något mer, samma dag, än att spela eftersom batteriet håller för mer påfrestning.
     
  6. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Glöm inte att höga upplösningen som blade kör också påverkar frameraten i spelen.
    Detta pga i övrigt hyfsat vek hårdvara.

    Den må vara som x8an i övrigt men den kör ju MÅNGA fler pixlar samtidigt.

    // A
     
  7. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    Jag jämförde min X8 mot en WildFire. Upplösningen var definitivt mycket bättre på X8:an.

    Det största nackdelen som talar emot ett köp är SE:s beslut att INTE köra på en uppdatering till 2.2:an.
     
  8. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Å andra sidan får man ANT+ om man gillar sådant ;)

    www.thisisant.com

    // A
     
  9. bearlindo

    bearlindo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    skulle jag på en O1 kunna typ surfa på webben samtidigt som man lyssnar på musik från typ spotify
     
  10. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Kan du göra på alla Androids. Funkar de på en x10 mini så funkar de troligtvis på O1 också.

    // A
     
  11. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Satsa på O1. Prisvärd! Den klarar dessutom spel bättre än Wildfire, t.ex. Angry Birds flyter på bra på O1, men inte på WF. :)
     
  12. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Flyttar till vårat wildfire forum
     
  13. VictorH

    VictorH Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan inte fatta hur alla tycker HTC Wildfire är så dålig, den räcker jättebra till det mesta kanske vissa spel som inte funkar att spela på grund av lagg, men 9/10 spel funkar. Jag är jättenöjd med min Wildfire perfekt touch till skillnad från vissa sony ericsson mobiler och snabb och det släpptes nyligen en upptadering till den så den e ju inte lika död som vissa andra mobiler. Mitt råd; köp en Wildfire, du kommer inte bli besviken. Mycket telefon för pengarna!
     
  14. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Jag är oerhört nöjd med min Wildfire, uppdateringen som kom för en tid sedan till 2.2 var väldigt bra. Den är väldigt rapp och touchen fungerar hur bra som helst. Men som sagt det finns negativa saker med den också, t.ex. att skärmen är ju kanske inte den bästa på marknaden, men den är ändå helt klart värd 2500kr.
     
  15. bearlindo

    bearlindo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Oj så fanboyigt det blev helt plötsligt. Undrar varför :teeth:

    Om man skall vara hård och objektiv när man jämför X8, WF och O1:

    Wildfire
    Pris ~2500:-
    Storlek 106.8 x 60.4 x 12 mm
    Skärmstorlek 3,2"
    Upplösning 240 x 320 pixels
    Kamera 5 MP, 2592 x 1944 pixels, autofocus, LED flash
    Video Ja
    CPU Qualcomm MSM 7225 528 MHz processor
    OS Android OS, v2.1 (Eclair), upgradable to v2.2

    2
    2
    4

    X8
    Pris ~1700:-
    Storlek 99 x 54 x 15 mm
    Skärmstorlek 3"
    Upplösning 320 x 480 pixels
    Kamera 3.15 MP, 2048x1536 pixels
    Video VGA@30fps
    CPU Qualcomm MSM7227 600 MHz processor
    OS Android OS, v1.6, upgradable to v2.1

    5
    3

    Optimus One
    Pris ~2000:-
    Storlek 113.5 x 59 x 13.3 mm
    Skärmstorlek 3,2"
    Upplösning 320 x 480 pixels
    Kamera 3.15 MP, 2048x1536 pixels, autofocus
    Video VGA@18fps
    CPU Qualcomm MSM7227, 600 MHz CPU
    OS Android OS, v2.2 Froyo, upgradable to v2.3

    4
    2
    2

    Räkna färger.

    EDIT:
    Skall kanske förtydliga också.

    Pris, ganska självförklarande. Fråga dig själv ifall de gröna punkterna på t.ex. WF väger 1000:- dyrare än X8:ns.
    Storlek, självförklarande.
    Skärmstorlek, egentligen ganska betydelselöst. Men vissa gillar stora skärmar.
    Upplösning, ganska viktigt om man t.ex. gillar att lira spel. En för låg upplösning gör att du inte kan köra vissa spel (läs Angry Birds) utan att lägga in det själv. Du hittar alltså inte flertalet apps i Market. Samma problem har X10 mini och mini pro.
    Kamera, viktigt för vissa. Men skall du ha en mobiltelefon till att ta BRA bilder - köp ingen av ovanstående. Eller en mobil alls för den delen. Köp en kamera. Du köper väl ingen kamera för att ringa med?
    CPU, rätt betydelselöst. Liten skillnad mellan telefonerna. Du kommer inte märka skillnad. Men vissa gillar siffror så för en del är det viktigt.
    OS, rätt oväsentligt men visst låser sig vid OS-nummer. De flesta som använder en telefon kommer dock inte märka någon skillnad. 2.1 har ju alla och det finns overkliget lite apps som inte går att köra innan du lagt in 2.2. Men vissa är siffer***** så why not jämföra.

    Personligen ville jag ha en liten telefon som hade bra med batteritid och kunde köra "alla" apps. När jag köpte min fanns X8 och WF att välja på. Alla andra var större och jag var trött på att släpa runt på en koloss. I dagens läge vet jag inte vilket av X8 och O1 jag skulle valt. WF skulle dock gått fetbort. Upplösningen sätter stopp i hjulen för mig. Man ser pixlarna. Det är inte sexigt och inte något du kan lösa med mjukvaruuppdatering. Men det sista stycken här är mina högst personliga åsikter och "krav". Olika telefoner passar för olika folks behov. Problemet jag själv har med just WF är att inget som den har kan motivera de extra 500:- som den kostar. Den har inte bättre kamera. Den har inte bättre skärm. Den har inte bättre hårdvara. Den går inte att uppa till 2.3. Den är helt enkelt inte bäst och kostar mest. Det rimmar inte i mitt huvud. Det är ABSOLUT INGEN KASS TELEFON! Den är helt enkelt bara för dyr för vad den är. Det enda den har, som de andra inte har, är en LED-blixt. Och det är tamejfan inte värt 500:- :D
     
    Last edited: 12 jan 2011
  17. Stupid-Flanders

    Stupid-Flanders Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    2: Som någon skrev tidigare, håll ner A eller O för att på åäö
    3: Min brukar hålla 1-1,5 dag ungefär beroende på hur mycket jag använt den och vad jag gjort. (Laddade min natten till i går och idag på förmiddagen varnade batteriet)
    5: I den här tråden står hur man lägger in egna sms-signaler https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=9493
    Personliga ringsignaler kan välja från den musik du lagt in i telefonen
     
  18. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Utöver tidigare issues med x10ans touch - vilka andra syftar du på ?
    Sen är du bara en versionsnisse som dömmer ut en telefons prestanda
    efter version på mjukvaran.

    Detta är lowendsegmentet och där tycker jag att cpu, skärmupplösning,
    batteri och design är viktigare än ett versionsnummer, framförallt då 2.2ans
    styrka sitter i JIT och JIT ger inte direkt en jättestor boost på en sådan liten cpu.

    Allt för hög upplösning på sådan liten cpu kommer resultera i lite lagg då den inte hinner med.
    480x320 är därför max vad jag tycker man ska ha för 600MHz:aren.

    Så, skaffa fakta istället för att bara stirra blint på versioner och på att du
    helt enkelt gett dig fan på att touchen ÄR dålig, trots att x10 mini/x8 har
    fått beröm för sin MYCKET snabba reaktion och exakta touch.

    // A
     
  19. Tapas

    Tapas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    [/QUOTE]Upplösning, ganska viktigt om man t.ex. gillar att lira spel. En för låg upplösning gör att du inte kan köra vissa spel (läs Angry Birds) utan att lägga in det själv. Du hittar alltså inte flertalet apps i Market. Samma problem har X10 mini och mini pro.
    [/QUOTE]

    Fin sammanställning!
    Jag tycker lite annorlunda om ett par detaljer :)

    Angry Birds hittar du på market med en WF. Dock saknar WF och de flesta andra low-end mobilerna officiellt stöd för AB och det hackar rejält mycket på en WF.
    Jag kan inte svära på att man hittar flertalet appar på market med en WF men när jag läser trådar med app-rekommendationer och ska testa är det mycket sällan jag inte hittar det jag söker på market. Med spel är det en helt annan grej, ska man spela bör man undvika WF. Enklare spel och pussel funkar givetvis bra och finns i överflöd på market, men mer avancerade grejer med mycket fysikberäkningar och eller 3d pallar den inte.

    För övrigt bör man nämna HTC Sense, vill man ha det är väl wildfire det billigaste alternativet.

    Jag kan varken rekommendera eller avråda från ett köp, det beror på vad man prioriterar. (Fast jag hade nog köpt en LG Edit: Om inte perfekt GPS och styrkula hade saknats.)
     
    Last edited: 13 jan 2011
  20. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    @Tapas

    En viktig punkt som du tog upp är Sense.
    För mig skiter jag fullständigt i de men en del vill verkligen ha det.
    Så, söker man Sense så är Wildfire absolut billigaste alternativet.

    Pga att x10 mini och WF är kopiösa storsäljare så håller ju Roxio på med en "lite" version
    av AB för att just rulla mjukt och fint på dessa lite svagare telefoner.

    // A