Plus/Minus med Motorola DEFY?

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av affie, 13 jan 2011.

  1. affie

    affie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej alla!

    Jag har insett att DEFY är telefonen för mig då jag är lite smått klumpig av mig och vill ha något som tål lite hårdare tag. Dock tvekar jag pga. det kända högtalarproblemet, så min tanke är att här kan man lägga upp lite Plus/Minus om sin telefon, för att hjälpa andra som är intresserade av den att enklare fatta sitt beslut om man vill investera i en DEFY eller inte.

    (Kanske borde legat i köprådsdelen, men jag ser detta som en köpråds-/recensionstråd så vi får se.)

    //Affie
     
  2. Anderoid

    Anderoid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag kan inte säga något om erfarenheter eftersom jag också väntar på att köpa en.
    Men jag tror att du kan sätta högtalarproblemet inom parentes, för det verkar ju som att det åtgärdades någon gång under december, så att de telefoner som säljs idag (om du inte köper från någon med gammalt lager) är tillverkade i december och troligen inte har problemet.
    Själv ska jag vänta några veckor till av delvis andra anledningar, och hoppas slippa högtalarproblemet.
    Mer om det finns i stora Defy-tråden.

    Men i alla fall, så här har jag resonerat:
    + stor skärm och fullt tillräcklig hårdvara i övrigt.
    + litet format trots stor skärm
    + oöm
    - inga svenska menyer
    - risken för högtalarproblemet
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har haft min ca 1 vecka nu och jag är riktigt nöjd än så länge.

    Positivt:

    -Liten i storleken fast stor skärm (grymt bra kombination)
    -Bra batteritid (tror den kommer bli ännu bättre med några laddningar till)
    Använder min i jobbet och häromdagen hade jag ca 1tim och 20 minuter i samtal,kör med full synk hela tiden för mailens skull och surfade kanske 15 min,Blåtand var kopplat till mitt headset under hela dagen. Hade då ca 50-60% batteri kvar efter ca 15 tim standbytid
    -Känns gedigen
    -Att den ska tåla lite mer än vanligt
    -repfritt glas till fronten (slipper tråkiga skärmskydd)

    Negativt:

    -Inga svenska menyer (löses delvis med "morelocale2)

    Du kan läsa med i den stora tråden ang Defy:n
    detta är dock inget problem utan handlar nog mer om att vänja sig
     
  4. derj

    derj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1
    Telefon 3:
    BLU Studio G
    Info:
    Köpt i Kanada vid behov av telefon
    Platta:
    Sony Xperia Z4
    Jag har haft min i över en månad nu och den fungerar bra, hade innan SE C702(med problem med laddaren) och blev väldigt överraskad när jag såg att den här skulle komma(hade slagit ur huvudet att det skulle komma någon tåligare android mobil på ett långt tag framöver).
    Har hittills inte provat telefonen så hårt än, bara haft den i duschen, under kranen och varit ute i ca -20 i 40min. Efter som jag inte haft någon andra smartphone innan så kan jag inte jämföra mjukvaran mot någon annan. Men det jag har testat hittills har funderat bra(enstaka gång som den har startat om sig).
    Det jag använder telefonen till är allt möjligt, mejl, chatar, kalaneder(via google), spelar spel, surfar, kolla på karta mm. Fördelen som jag ser det är mångsidigheten och man typ har en dator i fickan, du kan få fram all information när du vill(kunde mycket på min förra telefon men inte öppna dokument mm). Gillar att kunna se utetemperaturen på hemskärmen(väldigt bra när bor i Kiruna då det kan skilja typ 10grader på någon km), men också allt annat man kan ha framme som widget. Skulle nog kunna skriva en sida med bara fördelar av olika program, men det är rätt lika på android som jag har förståt det.

    +Vattentålig
    +Lagom storlek
    +Bra fördelning av batteri mot snabbhet(har endast vid många aktiviter har jag känt att den har varit långsam samt med Google Goggles), ca 1 dag batteri vid hyggligt mycket använding, troligen betydligt mer på sparläge.
    +Alla funktioner

    -Garantivillkoren, telefonen får inte bli blött för då gäller de inte garantin och att den får inte utsättas för kallare än 0 grader(är det batteritemperaturen man går på??, annars brytter jag mot det typ dagligen)
    -Knapplåset går inte jämt på(brukar inte bry mig efter som det ändå inte kan hända så mycket när den ligger i fickan), får starta om den för att den ska funka
    -kan inte göra något på skärmen med vantarna på sig, vägt upp av att det ska vara mycket lättare att göra saker med kapacitiv skärm
    -Känns som om de med följande hörlurarna inte riktigt är inne uttaget(har nu gått över till blåtand)
    -skulle aldrig skada med ett större batteri, men hur blir då drift säkerheten hos batteriet?
    -går inte att ta bort förinlagda program på ett lätt sätt(har hittills inte get mig på försöka lösa det något djupare)
    -Lite seg ibland att ladda youtube

    Det största problemet är som jag ser det garantivillkoren och därefter(långt) knapplåset. Som du ser så är jag väldigt nöjd med den. Det är är bara att fråga på om det är något specifikt du undrar över.
     
  5. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    wat? o_O en telefon som dom gör reklam att den tål vatten ska väll ändå tåla vatten och därmed garantirepareras om den blir vattenskadad :mad:

    Jag har inte haft några som helst problem med knapplåset.

    Kapacitiv skärm som inte fungerar med vantar gäller ju nästan alla Android telefoner (med undantaget vissa äldre modeller).

    Ta bort förinstallerade program kan man endast göra om man Rootar telefonen. Det gäller också alla Android telefonern, dock skickar olika tillverkare med olika mycket "skräp".

    Själv tycker jag det är absolut perfekt storlek på skärm/telefon. Funderade först på en Wildfire. Men det blev inget med den pga. upplösning samt lite för klen hårdvara. Man vill ju ha lite kraft under skalet :teeth:

    Det är nästan en HTC Desire i HTC Wildfire förpackning (storleksmässigt ej utseende).

    Batteri tiden tycker jag är väldigt bra för att vara en smartphone.
     
  6. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det är nog mest för att skydda sig mot idioter som kastar telefonen i poolen för att impa på polarna, men som stängt luckorna felaktigt.
     
  7. Klirre

    Klirre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men ändå... nån dag måste man ju prova om den håller vad den lovar;)

    Dock kan jag se mig själv efter att ha släppt luren i poolen och den inte funkar längre, först :eek: sen:cry::mad::mad::mad:
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kan bara säga att jag blir bara mer o mer nöjd med min Defy. Haft den i ca 2 veckor nu och den är verkligen skitbra! Trodde det skulle bli ett problem med att den inte hade Svensk meny men det är inga som helst problem efter man har haft den en stund. Samtalsljudet i telefonen är helt fantastiskt, ljudet i högtalaren är enormt.
    Kan inte annat än rekomndera denna telefon.

    Sent from my Motorola Defy using Tapatalk
     
    Soulmate gillar detta.
  9. Klirre

    Klirre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter nice, det verkar som att allt man behöver vara rädd för är eventuella problem med samtalshögtalaren som lägger av. Engelska menyer skulle nog alla mobiler ha enligt mig,
    1: telefonen är oftast gjord för det språket, i alla fall jag får spel på dåliga översättningar.
    2: Jag tror själv att nästan alla klarar av det idag, man lär sig engelska i skolan och snappar upp massor via tv/internet. bortsett från vissa som har inlärningssvårigheter eller agda 85 som ändå inte har smartphone ändå.
    3: Skulle man behöva hitta nåt så får man fler sökresultat på engelska via google, och kan man då vad allt heter är det bara en fördel:) (själv märkt det när man sitter och letar efter nån skitsak i win7 som inte ligger "där den ska som i XP")
     
  10. Soulmate

    Soulmate Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    @Fredriks: tack för att du tog upp det här med samtalskvalitén - det är såna uppgifter man sällan hittar för androider :) och iom att jag vill kunna även ringa med en telefon (!) så var det riktigt bra att du skrev om det. Efter alla år med gamla Nokia-lurar är det nämligen dags att gå över till android-världen... och Defy verkar vara en stark kandidat.
     
  11. havretigern

    havretigern Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hejsan, har ett par frågor som ja skulle vilja ha svar på. Det är så att en kompis ska skaffa ny mobil och har blivit sugen på en defy. Jag har fått för mej att den inte har kommit till Sverige än med svenska menyer, stämmer detta? isf när kommer den?
    Ni som köpt era med europeiska menyer, är ni ändå nöjda? Är det något som ni stör er på (att menyerna är på engelska)?
    Min kompis är alltså mycket ute i naturen och kör mycket skoter om vintern och så. Hur upplever ni att mobilen i fråga tål kyla? Blir en lätt seg eller låser sig?
    Finns det några andra för och eventuellt nackdelar med denne?

    vore tacksam för snabbt svar :)
     
  12. android3.0

    android3.0 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    visst hade den den 2.1 ?
    eller var det 2.2 ?
    det är ett minus

    alla nya telefoner skall vara 2.3

    ladda ner svensk tagentbort appen på market
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Den finns inte på Svenska, ännu.
    Trodde jag skulle ha problem med det innan jag bestämde mig för att köpa den men ni tänker jag inte ens på att den inte är på svenska. Har man haft en android innan är det absolut inga problem. Har man inte det är det nog bara en vanesak. Många väljer ju dessutom att köra på engelska även om telefonen stödjer svenska.
    Jag kan allafall rekomendera defy:n, tycker den är grymt bra.

    Sent from my Motorola Defy using Tapatalk
     
  14. Vesa

    Vesa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har alltid med mig defyn när jag åker skidor för att hålla koll på träningsrundan med endomondo. Sist jag var ute var det -13 och den blev inte särskillt seg. Den var bara lite seg när jag skulle ta kort. Polarens Desire HD däremot brakade ihop totalt och låste sig. Är supernöjd. Har flashat den finska rom som finns på xda forum så nu är hela mobilen på svenska rakt igenom och med froyo:)
     
  15. havretigern

    havretigern Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Okej, tackså mkt för svaren, jag ska framföra detta till polaren. Vet någon NÄR den kommer till Sverige tänkte om det skulle vara värt för honom att vänta.
     
  16. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    I NetonNet:s beskrivnig av telefonen står det att Menyspråket är "Skandinaviska", så jag mailade följande fråga till NetoNet:

    Hej !
    I informationen för Motorola Defy Art.nr: 148917 står det att Menyspråket är "Skandinaviska", innebär det att alla menyer och funktioner finns på Svenska?
    Skulle vara tacksam om ni ville förtydliga vad det betyder.

    Och fick följande svar:
    Ja, menyspråken är på svenska, danska, norska, finska eller Engelska. Detta väljer du själv vilket du vill ha.
     
  17. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
  18. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Såg detta också...
    Min Defy är på väg från Netonet i detta nu så när den kommer kan jag kolla hur det är med svenska som språk.
    Jag uppdaterar när den kommit...
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Gör det. Skulle förvåna mig om den hade det men jag har ju blivit förvånad förut:P
     
  20. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Perfekt!