Roota legend som är 2.2

Diskussion i 'Legend' startad av Brandter, 1 jan 2011.

  1. Brandter

    Brandter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja

    Har setat några dagar nu och försökt förgäves att roota min legend.

    Varje gång jag gör ett försök är det något som inte fungerar.

    Just nu har jag problemet med att nedgradera telefonen till 1.31, har gjort allt som står på theUnlockrs hemsida men inget fungerar.
    Gjorde en fabriksåterställnig för att kolla om det var problemet men efter det så hittar inte ens datorn telefonen. Kan inte köra ruu:n över hudvudtaget längre.

    Är det någon som bor i Uppsala området som har lust att hjälpa till med detta? För jag är så trött på det här just nu att jag helst bara skulle vilja slänga telefonen och skaffa en desire som är SJUKT mycket enklare att roota.
     
  2. Achronos

    Achronos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag skulle också vilja se några flitiga devs fixa ett sätt att roota legenden på ett smidigt sätt.
     
  3. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har du prövat att nedgradera och roota på en annan dator? jag satt över 5h på kompisens dator utan lycka och det funkade på min efter 10min
     
  4. DilbertW

    DilbertW Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också problem med detta
     
  5. Brandter

    Brandter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har provat 3 olika datorer, 2st med Win7 och en med Vista.

    Först och främst så får jag fel när jag kör downgrade programmet för legend. Den hittar inte mapparna på telefonen, eller kan iaf inte läsa dem om man kollar loggen.
    Sen när jag lyckas köra RUU:n så säger den att den inte är kompatibel till telefonen, och nu på senaste så hittar den inte telefonen alls.
    Eller ja, HTC sync hittar den, jag kan använda den på datorn, men RUU:n installern säger att jag inte har någon telefon ansluten.
     
  6. mantra

    mantra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    AFX3D gillar detta.
  7. mantra

    mantra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Uppdatering, satte in simkortet i en annan telefon och då dyker mina kontakter upp, vet inte varför jag inte kommer åt dem efter rootningen.
     
  8. Achronos

    Achronos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Intressant! Tänkte prova detta snart, men det är en sak jag inte förstår.
    Han säger "You should then be able to downgrade in the normal way." när man gjort de tre första stegen. Menar han då att man ska göra om steg ett (guiden på xda-developers) ?
     
  9. Brandter

    Brandter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sen en sak jag aldrig fattat det är vad goldcardet ska vara till för. Jag har kollat alla guider men de förklarar aldrig varför jag ska ha det och hur det fungerar. Jag gjorde säkert fel första gången jag provade för jag har inte märkt något skillnad alls i mina försök att roota med eller utan goldcard.
     
  10. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag har meckat en hel del med rootning av Nexus One och en HTC Magic 32A och jag fick häromdagen reda på varför ett goldcard är intressant;

    Ett goldcard har till uppgift att avaktivera/ignorera RUU/SPL CID-kollen när en uppdatering via tex RUU-paket görs. Detta ska alltså i praktiken innebära att man kan köra en RUU som tex nedgraderar Android till en version som möjliggör rootning. Det grundläggande kravet angående RUU-paket försvinner dock inte; det måste vara ett RUU-paket som har ett versionsnummer som är HÖGRE än den man installerat senast, oavsett versionen av Android man har eller vilken version av Android/tillägg i RUU:n och dess version man försöker installera.

    OM man kan roota genom andra sätt än RUU-paket, som tex i fallet med en HTC Magic 32A, där man kan köra tex SuperOneClick-root för att få tillgång till root, behöver man inte goldcard. Då kan man nämligen byta ut tex recoveryn och sen i sin tur SPL/Bootloadern vilket möjliggör flashning till custom-ROM.

    Det är iaf hela min samlade uppfattning kring det här med goldcard och vilka fördelar den ger beroende på situation. Jag kan helt klart ha fel och då får ni gärna rätta mig, jag lär mig gärna mer om detta.
     
  11. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det enda jag har hört om goldcards är att man endast behöver göra ett om man har en operatörslåst telefon. Om den är olåst ska det alltså gå precis lika bra utan. Jag själv har ingen aning om det stämmer eftersom jag är n00b inom rootområdet och har inte testat rootat min legend än, men det är den informationen jag sett överallt.
     
  12. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Använder ingen sökfunktionen längre? finns ett antal frågor om goldcard här på forumet :P Det du skriver stämmer helt och hållet! Och säkert det DrLaban skriver också men hur ska en root-noob förstå den där texten. :)
     
  13. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jadu, jag antar att man får göra lite som du sa; använda sök, men också ge sig på att läsa mycket och hålla på mycket.
    Ibland finns det inga enkla svar. Dessutom kan en del ämnen vara av sådan karaktär att en "root-noob" måste ha läst på lite innan man förstår helheten.
    Rootning _börjar_ bli såpass enkelt att vem som helst borde kunna göra det, men det är fortfarande mycket som måste förstås innan.

    Men du kanske skulle ge dig på att skriva om min text så den blir lite mer noob-vänlig?
     
    Last edited: 5 jan 2011
  14. DilbertW

    DilbertW Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gick det? Lyckades du till slut?
     
  15. coffee

    coffee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hejsan

    Blev väldigt sugen på att köra in 2.3 i mobilen så jag satt mig ner för att börja roota. (Har 2.2) Men nästan direkt stötte jag på problem, säkert ett väldigt "noobigt" problem men skulle behöva hjälp med detta. Jag följer guiden som postadress här tidigare i tråden. Har laddat ner android sdk och lagt hack4legend filerna i tools-mappen, sedan öppnar jag cmd och skriver in cd c:\android-sdk-windows\tools\crackin.bat, som det står i guiden. Det kommer då upp typ 5 rader som säger "device not found".
    Vad har jag gjort för fel? Väldigt tacksam för hjälp.
     
  16. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Kanske det här inlägget (https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=285562&postcount=12) i den här tråden (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=21560) kan hjälpa dig?

    Jag tror att din telefon inte hittas av adb. Du kan alltid testa att, när du får problemet, i en kommandotolk köra: adb devices
    och se om din telefon dyker upp i listan. Gör den inte det kan inte Windows "se" din telefon och då kan inte heller root-proceduren göra det. hack4legend-v5 som jag sitter och går igenom crackin.bat-filen av, består till 99% av adb-kommandon (och några echos) och om Windows någon gång under den här proceduren inte kan se telefonen via adb längre, så kommer det här scriptet att slå bakut.
     
  17. Achronos

    Achronos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  18. coffee

    coffee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Får fortfarande device not found... :(
     
  19. Achronos

    Achronos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jajustdet, jag installerade nyaste versionen av HTC Sync också.
     
  20. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    I slutändan handlar det om att ADB inte kan "se" telefonen. På ett eller annat sätt, antingen genom ominstallation/uppdatering av HTC Sync, avinstallation/ominstallation av drivrutinerna till telefonen, rätt inställningar mellan HTC Sync och telefonen, nedladdning från nätet av drivrutiner till telefonen, byte av USB port, så måste man få datorn att få kontakt med telefonen genom

    adb devices

    [Off-topic]
    tl;dr:
    Jag tycker VERKLIGEN INTE OM HTC Sync.

    Utförligare:
    Anledningen, enligt min åsikt, är att HTC Sync kan bli ett sånt jäkla meck att få rätt på. När den här programvaran togs fram och syftet var att det skulle förenkla för användare att få åtminstonde drivrutinerna installerade på datorn, så missades något grundläggande, för problem uppstår både åt höger och vänster med just detta. Och inga bra, enkla lösningar finns heller; antingen fungerar det från första början eller så kan det sluta med att måste byta dator och försöka där.
    [/Off-topic]