Slitage

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Catbert, 11 jan 2011.

  1. Catbert

    Catbert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Hej

    Ok det här var pinsamt, rätt sätt att göra debut. Råkade komma åt enterknappen av någon anledning.

    Har en fråga om microusbporten på desiren. Anledningen till att jag bytte från min gamla E71 var att laddningsporten blev utsliten och klarade bara att ladda telefonen om man tryckte in den med fingrarna.

    Nu undrar jag om ni användare av desire har upplevt det någon gång. Har precis fått min och stoppar in kontakten med milimeterprecision varenda gång den ska laddas.

    Har någon erfarenhet av vad det skulle kunna kosta. Efter att garantitiden har gått ut.

    Återigen, ledsen för detta slarv
     
    Last edited: 11 jan 2011
  2. coredev

    coredev Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har laddat min Desire varje natt sedan de lanserades i Sverige för knappt ett år sedan och laddningen fungerar fortfarande lika fint. Kan vara så att USB har högre krav på guldplätteringar än vad leverantörernas egna kontakter har.
     
  3. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Använder mig av docka, men sätter i den i dockan varje natt. Inget synligt slitage
    och den laddar lika fint som från dag 1.
     
  4. Catbert

    Catbert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Nu känns det extremt mycket bättre :) försöker helgardera mig med gummiskydd och skärmskydd osv.
    Siktar på att den ska vara funktionell i några år
    Tack så mycket för svaret
     
  5. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jag har haft min sen i slutet på April tror jag och den ser nästan ut som ny trots att jag aldrig har använt något skydd alls. Lyckades göra en repa på skärmen första dagen?! Men sedan dess har den vart repfri trots ganska oöm behandling. Är imponerad av byggkvaliteten.
     
  6. Spattmupp

    Spattmupp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har märkt av problem med laddningen, men tror det beror på laddkabeln jag använder. När jag kopplar in telefonen till datorn så hittar den alltid direkt, men när jag kopplar in telefonen i vägguttaget med en annan laddare och kabel så måste jag hålla på och fippla lite innan den börjar ladda. Men det beror nog på kabelns kontakt snarare än telefonkontakten.
     
  7. Catbert

    Catbert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Det låter ju inte alls bra :(
    Kan inte undvika att tänka att det är usbporten och inte sladden. Ett katastrofscenario. Telefonen är ju obrukbar om det inte finns möjlighet att ladda.
    Får vara fortsatt överförsiktig när jag laddar :P
     
  8. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Testa en annan kabel USB->MicroUSB för att utesluta att den är kontakten i telefonen
    kanske? Känns ju surt om du är överförsiktig vid laddning för att en kabel är problemet.

    // Freddan
     
  9. johanr

    johanr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå,

    Det enda problemet som jag har hört om med usb-kontakten i desire har jag just råkat ut för själv, nämligen att telefonen spontant går in i car mode. Detta beror sannolikt på ett glapp i usb-honans fästning (den är vad jag förstår inte avlastad alls), kortis mellan pin 4 och 5, om jag minns rätt, gör att telefonen tror att jag satt den i bildocka.

    Se här för mer info:
    Http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=31198
     
  10. Catbert

    Catbert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Man bör alltså utrusta sig med en burk blåsluft och t-röd efter något års användande.

    Tror ni att förbättringar (starkare material etc) kommer att läggas till microusbstandarden när den blir standard för alla mobiler (inom eu i alla fall) ?
     
  11. johanr

    johanr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, den kommer definitivt styras upp rejält när alla företag börjar investera i den. Det lär ju poppa upp ett gäng tillverkare av delar med olika, bättre och sämre lösningar för micro Usb. På sikt kommer det bli bra.
     
  12. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    En av anledningarna till att man valde microUSB som standard för mobiler istället för MiniUSB är just att microUSB ska klara fler in och ur pluggningar. 10000 in och ur pluggningar för MicroUSB mot 5000 för MiniUSB.

    källa:Wikipedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/MicroUSB#Durability
     
  13. Catbert

    Catbert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Så rent teoretiskt bör porten klara ∼27.4 års användande om man laddar telefonen en gång per dag och samtidigt byter batteri och kabel med jämna mellanrum.

    Fantastiskt! :D
     
  14. Spattmupp

    Spattmupp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Som sagt, funkar med att koppla in den till datorn med en annan kabel utan problem, så det är kabeln det är fel på. Fungerar även att använda kabeln till datorn i väggladdaren :) dålig kabel helt enkelt, enkelt åtgärdat.

    Nu vet jag inte om det var mig du syftade på, men som jag skrev så fungerade laddning med en annan kabel utan problem :)