Köpa Eller Vänta?

Diskussion i 'Allmänt' startad av KDawg, 10 jan 2011.

  1. KDawg

    KDawg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har funderat en stund nu om att köpa en ny mobil. Efter att Desire HD släpptes så läste jag mycket recensioner och kom till slut fram till att det var den jag ville ha (efter mycket fram och tillbaka mellan den och Desire Z eftersom jag egentligen är en fysisk tangentbords fan). Jag beställde den och skulle få den innan jul men det blev nåt fel på min beställning och den blev inte av.

    Just nu har jag en HTC Touch Pro 2, som är så otroligt laggig och seg och bugig att jag knappt står ut med det längre. Jag vill ha en smooth snabb android mobil. Så innan massa HTC haters kommer och flamar DHD så kan jag säga att jag genom att ha läst en del och testat den flera gånger på el giganten tycker att den uppfyller ganska bra dom krav jag har på en mobil. Jag vill att den ska vara riktigt snabb, ha en stor skärm om den enbart har skärm (alltså inget fysiskt tangentbord), var bra nog att kunna köra dom flesta om inte alla spel och apps utan massa lag och ha en bra gps. kamera och vikten/storleken spelar ingen roll för mig och när det gäller android version så tycker jag att htc verkar göra dom bästa gränssnitten med deras sense men vanilla verkar ju också vara väldigt bra.

    Så jag har väntat en liten stund nu eftersom jag ville kolla vad som hände på CES först men jag kan fortfarande inte bestämma mig. Jag blev ganska sugen på LG Optimus 2X, egentligen den ända andra mobilen som jag har sett (förutom kanske Motorola Atrix men den kommer aldrig att komma till sverige) som jag kan tänka mig istället för en Desire HD. Men man vet aldrig det kommer ju nya mobiler hela tiden och säkert en hel del Tegra 2 nu också.

    Jag skulle absolut vänta på LG Optimus 2X om jag visste nu att den var så bra som den låter. Med Tegra 2, HDMI, 1080p videoinspelning, samt möjligheten att välja mellan vanilla android och LGs eget gränssnitt på den gör att det låter som den kommer blir riktigt bra. Men man vet aldrig riktigt och det som ser bra ut på papper funkar inte alltid i verkligheten. Så det känns surt om jag måste vänta flera månader till och sen bli besviken och kanske köpa en DHD ändå.

    Så det jag undrar är ska jag köpa en HTC Desire HD nu eller vänta och se vad som händer med LG Optimus 2X och kanske några andra spännande mobiler som släppts snart?

    Skulle vara jätte bra med svar så fort som möjligt då jag helst ska bestämma mig och jag ska ha en DHD senast imorgon.
     
  2. MaxaaN

    MaxaaN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    ROM:
    Cyanogen
    Jag skulle vänta en månad eller två om jag var du. Sony Ericsson kommer att släppa några nya modeller i februari till exempel. Om du väntar kan du nog också hitta lite fler omdömen om X2...
     
  3. k9unit

    k9unit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har nyss köpt en DHD, har haft den sedan i torsdags och jag är jättenöjd. Jag ska säga på en gång att jag inte haft någon smartphone tidigare, så jag har inget att jämföra med. Men jag uppfattar den som supersnabb. Allt händer direkt när man gett den ett kommando. Jag funderade länge innan jag slog till men jag är väldigt nyfiken på hela android ekosystemet och jag kom fram till att jag inte ville vänta längre. Jag ville komma i gång och lära mig android så fort som möjligt och just nu känns det som DHD är en av de bästa telefonerna på marknaden. Den har så goda prestanda så jag tror det dröjer ett bra tag innan det känns som den inte räcker till längre. Se bara resultaten den får i swedroids test av Nexus S https://swedroid.se/test-av-google-nexus-s
     
    KDawg gillar detta.
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag kommer köpa en Motorola Atrix. Den och den nya LG:n är ju lite mer next gen. Jag skulle köpt en sådan. Vänta till Q1 eller Q2.
     
  5. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    räkna inte ut galaxy s heller
     
  6. Zimmerman

    Zimmerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag hade en Desire innan och har nu haft Desire HD sen mitten av december och jag är otroligt nöjd med den! Helt underbar enhet!

    Men om du bör vänta eller inte kan nog bara du själv välja, det är bara du som vet hur mycket tålamod du har ;) Jag tror du kommer bli riktigt nöjd med DHD om du köper den, men kanske kommer du bli ännu mer nöjd om du väntar in någon av de kommande modellerna. Å andra sidan kan man ju hålla på så i alla evighet - det kommer alltid komma kraftfullare och bättre modeller lite längre fram.

    Ett annat alternativ kanske kan vara Samsung Galaxy S? Jag har inga egna erfarenheter från den men har hört mycket gott om den. Vissa saker är bättre på den och vissa är bättre på Desire HD, så det är nog mest personlig smak och önskemål som får avgöra där i så fall.

    Vilken du än väljer hoppas jag du blir nöjd! Och välkommen till den härliga Android-världen ;) (för det blir din första Android, eller fattade jag fel?)
     
    KDawg gillar detta.
  7. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Atrix skulle jag lägga vantarna på om man nu kan vänta :)
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Satan så jag längtar efter min...
     
  9. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Visst står telefoner med dubbelkärniga processorer och väntar runt kröken, men jag tycker man ska ställa sig frågan vad man kommer använda luren till. Spela upp HD-filmer på en TV via HDMI, ta bra bilder, multimeda-maskin med allt vad det innebär, eller "bara" som en smart telefon? Visst låter det fräsigt med dubbelkärnig processor och allt är snabbt som tusan och du skulle kunna lira Crysis på den med högsta grafik utan lagg men det är kanske inte prioritet A? Personligen lägger jag mest fokus på skärmen och därför är jag mäkta sugen på en SE Arc.

    I slutändan är det väldigt lite som skiljer alla åt trots allt och du kan egentligen bara gå efter vad som känns bäst för just dig. Det tror jag kommer göra dig mer nöjd än att sitta med en dual core-mobil och en e-penis i klass med Chuck Norris underarm :)
     
    KDawg gillar detta.
  10. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag skulle ha slagit till på DHDn om jag inte pallat vänta på Nexus S. Dubbelkärnig teknik i telefoner är för nytt för att det ska vara bra änsålänge, bättre vänta med det tills det funnits ett tag och fungerar på riktigt.

    Jag är väldigt nyfiken på Nexus S. Men av de telefoner jag testat och läst om, är DHD absolut den hetaste telefonen just nu. Min röst faller alltså på att slå till på DHD!

    (Men på sätt och vis är jag ändå glad att bindningstiden på min Hero inte går ut förrän i sommar, för då tror och hoppas jag att nästa generation med riktigt vassa lurar kommit ut)
     
  11. droidbobby

    droidbobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 197
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    kolla upp samsung galaxy s med, en helt underbar telefon :)
     
  12. KDawg

    KDawg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för alla svaren!

    Om man kollar på mobiler som redan har släppts så tycker jag DHD verkar bäst, den slår Nexus S och SGS för min del :)

    Jag vet att jag säkert skulle bli jätte nöjd med en DHD, det som oroar mig är att om jag köper den så kanske det kommer massa väldigt mycket bättre mobiler om 1-2 månader och det skulle kännas lite surt. Men nu är det inte alls säkert att dom kommer då eller att dom är så mycket bättre så det skulle också kännas dumt att vänta och sen inse att jag borde bara ha köpt en DHD :P Men jag vet att man kan sitta så här och tänka att det kommer att komma nytt hela tiden och jag kommer antagligen vilja ha en ny mobil om ett par månader, vilken jag än väljer, men jag tänkte bara att det kanske kommer att bli en väldigt stor positiv förändring nu med dualcore men det kanske inte blir så otroligt som man tror.

    @djjokke
    väldigt bra skrivit, och jag håller fullständigt med dig. jag behöver säkert inte allt av det super nyaste och sånt men det hade ju varit kul att ha ;P

    Jag har också tänkt på att det kan vara så att dom första dualcore mobilerna kanske inte kommer att vara helt perfekt då det är ny teknik så dom riktigt bra kommer inte att kommer tills mitten-slutet av året och så länge orkar jag inte riktigt vänta.

    @Ult
    Jo den ser otroligt nice ut, men jag har läst en hel del artiklar som säger att dom inte tänker släppa den i Europa eftersom dom i princip bara säljer dom i USA. samma med alla deras Droid och Droid X och alla dom telefonerna. har också hört att samma sak gäller Xoom tableten. Tänker du importera den eller har du hört att den ska komma hit?

    @Zimmerman
    Tack så mycket :) Nej du fattade rätt, jag har endast haft WinMo mobiler förut så det ska bli mycket spännande att äntligen byta till android!

    Hmm jag har ännu inte riktigt bestämt mig men det känns nästan lite som jag lutar åt DHD hållet just nu. Uhh det är så svårt när man har så mycket att välja på...
     
    Last edited: 11 jan 2011
  13. Zimmerman

    Zimmerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Berätta hur det blir sen när du bestämt dig :)
     
  14. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Det enda man kan vara säker på, är att den heta luren man just köpt är iskall inom någon månad.
    Ska man vänta på den nya telefonen vars release bara är runt hörnet, får man vänta för evigt, för när den väl är släppt, väntar nya, ännu bättre, om bara några veckor. Bestäm bara när du vill ha en ny telefon. Köp det bästa som finns (till skillnad från rykten/kommande modeller) på marknaden för den summa du tänkt spendera på en telefon.
     
    KDawg och zaragon gillar detta.
  15. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Detta borde vara klistrat :)
     
  16. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Kommer nog importera den om dom inte väljer att satsa på Europa.
    Jag kände knappt något behov av tablets innan jag såg den då dök det upp en stark IWANTIT faktor.
     
  17. KDawg

    KDawg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det blev en Desire HD till slut! Och jag är otroligt nöjd med den :D Den funkar helt perfekt och jag sitter bara hela dagen och leker med den :P Det enda negativt jag har märkt hittills är batteritiden, men det var ju väntat, plus att jag säkert använder den mycket mer nu i början än jag kommer om ett par veckor. Blir nog också att skaffa ett större surfpaket då jag gjorde slut på hälften av mina 200mb/månaden som jag har nu på typ 1 dag xP

    @ZilverZurfarn
    Perfekt inlägg, det var i princip ditt inlägg som fick mig att bestämma mig :)
     
  18. Zimmerman

    Zimmerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Härligt att du är nöjd :) Angående batteritiden tenderar den att stabiliseras efter ett anta laddningscykler. Sen lär man sig mer och mer hur man optimerar sin egen telefon för att man ska få ut så mycket som möjligt av den samtidigt som man får en okej batteritid. Titta på några av tipsen som finns här på forumen, en del av dem har hjälpt mig mycket :)

    Och ja, du bör nog skaffa ett större surfpaket ;) Jag skulle inte kunna tänka mig att ha en Android utan att ha fri surf!
     
  19. zzone

    zzone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det gör Samsung också. Med bättre skärmar, och kanske en uppföljare till galaxy s.
     
  20. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Eller så slår man bara till :)