Vi som väntar på LG Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Norsehawk, 17 dec 2010.

  1. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Oj en spamsida, vad intressant. Gissar att det är du som är TD?
     
    Last edited: 14 jan 2011
  2. Gr1peN

    Gr1peN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Dustin är _inte_ en pålitlig källa.

    De har inte haft en annan när den kommer utan bara slängt ut datum
     
  3. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Det går ju att ändra så den fortfarande håller ~100MB ledigt minne och resten är cacheat med appar...
    Dungeon Defenders: First Wave behöver 256MB minne för att ens kunna köras, så multitasking med det spelet kommer inte funka bra.
    Sen tror jag inte att det skulle bli 1000kr dyrare bara för 512MB mer RAM.
     
  4. Silvercliff

    Silvercliff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det har skrivits en del om bristen på dual core support i Froyo i denna tråd. Är det någon som kan förklara varför Froyo skulle "sakna" dual core support? Eller varför det skulle fungera bättre (vara "aktiverat") i Gingerbread?

    Det enda jag sett i Gingerbread som antyder bättre stöd för dual core är bytet från YAFFS till EXT4, och möjligen Concurrent garbage collection.
    http://www.esphoneblog.com/2010/12/28/android-gingerbread-2-3-and-newer-will-use-ext4-file-system/

    Och ändå har du sett det spelet spelas både före och efter andra spel och applikationer, utan problem.
     
    Last edited: 15 jan 2011
  5. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Läs på vad multitasking innebär och sen kan du yttra dig.
     
  6. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Okej, jag hänger med. Man får köpa det man tycker om. Gillar man telefoner från Motorola så gör man det.

    Sen vet jag inte om den kommer få just Android 2.3 i tid, dvs. när LG:n får, och vad jag läste skrev Motorola att den släpps "mot slutet av 2011". Vilket är synd då den kommer köras på en kärna.

    Något annat diffust är ROM. ROM är inte detsamma som on board memory, inbyggt minne mao. Vilket innebär att man vet inte om eller hur mkt telefonen kan lagra då det även står på Expansys att man måste ha ett minneskort.

    Jag själv ville från början köpa Nexus S just av den anledningen,men när jag såg att LG gjort en telefon med 8GB inbyggt minne och kunde utökas m h a sd-kort så blev det Optimus 2X.

    Hade HTC också gjort en sånn hade jag köpt den istället. Att det blev en LG var av en ren tillfällighet. Och folk får köpa vad man vill, jag sätter inga myror i skallen på nån å har någon tolkat det så är det beklagligt tyvärr.

    Sen har jag skojat lite om andra märken som Samsung och Motorola, och dessa inlägg får man tolka bäst man vill. ;)

    Nu ser jag framemot en diskussion om LG Optimus 2X istället för andra telefoner eftersom detta är LG det handlar om, inte Motorola eller andra.
     
  7. vargen

    vargen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Som jag har förstått det så stödjer Froyo inte APPAR som vill utnyttja dual core support, det gör Gingerbread, färemot så kan froyo i sig köra en app per kärna. Fast jag måste erkänna att det fortf. verkar lite luddigt.
     
    Last edited: 14 jan 2011
  8. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    o_O Nej det är jag inte.
    Tyckte mest det var lite komisk sida, men du greppade inte det.
     
  9. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Är det någon som vet hur O2x skärmen står sig mot Sonys Bravia skärm och Samsungs skärmar?
     
  10. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Samsung kommer inte överge vare sig Super AMOLED eller PenTile, mao kommer man se PenTile Matrix vilket vi kommer även se den (dvs. Super AMOLED Plus) i SGS2 när den väl kommer. Upplösningen kommer vara på den telefonen (iaf i teorin) 480x800, eller rättare sagt 392x653 som min HTC Desire, SGS och Nexus S. Och alla som använder sig utav den tekniken.

    Sony Ericsson lär köra kanske något åt LED-hållet då jag har väldigt svårt att tro att de skulle köpa IPS-teknik av LG. Blir det som Samsung, dvs. att de mixar in PenTile Matrix, så kommer upplösningen inte vara samma som de angiver, utan lägre.
     
    Last edited: 14 jan 2011
  11. c.rydberg

    c.rydberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag har blueray-filmer på datorn som är 1080p, x264, DTS-ljud. Vet någon om det finns nåt, eller kommer finnas, ett sätt att spela upp dessa på Optimus 2x. Vore ju nice att kunna dra nytta av dess hdmi. I och för sig tar ju dessa filmer avsevärt stor plats, så blir inte många man kan ha på telefonen. :)
     
  12. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    bara fyi så är inte den enda super amoled plus skärmen som hittills är släppt (infuse) INTE pentile utan RBG
     
  13. Dins

    Dins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Oneplus 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7
    Platta:
    Huawei media pad M5
    Tyckte den här videon var intressant. lg-optimus-2x-benchmarked-with-quadrant.

    I videon ser man bland annat att den har 381464 kB tillgängligt minne för program, vilket innebär att den har 512 MB minne (ändrat eftersom jag inte kan skilja på MB och kB :D ). Dessutom ser man att den är ruggigt snabb, dubbelt så snabb som nexus one. Men det var väl ingen nyhet för de flesta här. :)
     
    Last edited: 14 jan 2011
  14. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER


    512 mb minne menar du väl ;)
     
  15. Dins

    Dins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Oneplus 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7
    Platta:
    Huawei media pad M5
    ja det enda jag kan skylla på är att det är fredag. Jag ändrade så det blev rätt. :)
     
  16. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Tegra 2 har stöd för avkodning av följande:

    H.264
    VC-1 AP
    MPEG2
    MPEG-4
    DivX 4/5
    XviD HT
    H.263
    Theora
    VP8
    WMV
    Sorenson Spark
    Real Video
    VP6

    Är inte så haj på detta själv. Är H.264 samma som x264? DTS hittar jag inget om dock.
     
  17. c.rydberg

    c.rydberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan inte så mycket om det men läste på wikipedia att x264 är nån encoder till att koda film i H.264, så det borde ju funka. Dock är jag osäker med ljudet, DTS verkar inte var så vanligt att mobiler klarar av.
     
  18. nilo

    nilo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Audio går ju alltid att decoda i mjukvaran så det är nog lugnt ;)
     
  19. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    kommer dungeon defenders köra i förgrunden? i så fall får det absolut högsta prioritet och det blir inget som helst problem med 512MB minne.
    Jag tror en hel del folk, inte specifikt dig Lullebulle, har en felaktig uppfattning av minne och minnesanvändning, detta leder till att man tror att ju mer minne = bättre prestanda och eller använt minne = sämre batteritid osv.
     
  20. NickeW

    NickeW Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också letat som en galning efter något ord om detta men icke. Helt ärligt är det ju skitsamma om plattformen kan spela upp filer i alla utföranden om den inte fixar ljudet, så den bör ju klara det med.
    Min Galaxy lider dock av just det problemet, ibland, så man kan nog inte dra några slutsatser innan tester är gjorda. Förhoppningsvis kan den skicka en oavkodad ljudström till förstärkare via hdmi. Mindre jobb för telefonen och korrekt avkodning i receivern...

    Jag känner att jag hållit Atrix högre än 2X men det som skrevs på Swedroids hands-on tycker jag är jätteintressant och viktigt. Alltså det om att LG kommer i nästan vanilla android utförande. Det innebär alltså enkel att modda, viktigt, viktigt.

    Ska bli kul och se recensioner och höra intryck från er som köper denna.
     
    Last edited: 14 jan 2011