X10 drar snuskigt mycket batteri,varför nu detta?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Tobias901222, 2 jan 2011.

  1. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Hm står att radio dragit över 50% finns väl inte ens radio på x10:an? denna info fick jag av infon dom ploppar upp vid 15% kvar, någon som vet vad detta är och vad jag kan göra åt det?

    Sent from my ~FreeX10i~ 2.2 Froyo by zdzihu & co. [THM] - Dark Style by "XperiaX10iUser"using Tapatalk
     
  2. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Radio är inte FM radio, utan mobil (gsm/3g) radio som används för samtal och data.
     
  3. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    haha, ja ibland kan man undra om man fick sin hjärna i ett kornflakes paket.

    Men undrar varför det drar så jäkla mycket batteri nu helt plötsligt :S

    någon som vet vad man kan göra?

    Sent from my ~FreeX10i~ 2.2 Froyo by zdzihu & co. [THM] - Dark Style by "XperiaX10iUser"using Tapatalk
     
  4. niklas.berggren

    niklas.berggren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Min har 76% kvar i jämförelse med igår som jag hade 30% kcvar. Det jag gjorde va att ta bort clock wallpapern. ;-)

    Sänt från min extremt ultimata X10
     
  5. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Jag använder Data on demand, för det mesta på Auto. Har ingen autosynk på förutom Weatherbug och facebook. Jag har ibland problem med att min mob plötsligt drar mycket batteri.

    Har inte kollat så mycket vad det beror på, men det verkar vara så att Weatherbugsynken ibland "hänger sig" när displayen är av och Data on demand då stängt av Data. Och när det blir så så drar den mycket batteri.
    Så, min teori är att det ibland blir lite fel om Data är avstängt och man har någon autosynk. Bästa sättet att kolla det på är via "Batterihistorik" -> "Användning av delaktivering". I mitt fall var det mycket på "Weatherbug" när jag hade problem med att batteriet sjönk snabbt. Detta verkar bara inträffa ibland, vet inte vad det beror på, men kan antagligen bli problem med andra autosynks också.
     
    Last edited: 12 jan 2011
  6. niklas.berggren

    niklas.berggren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER


    Jag hade ingen autosync överhuvudtaget.

    Men jag tror det var wp-clock som var boven i dramat, tog bort den igår och nu över natten, hade 47% när jag la mig vid 2330 när jag vaknade 0530 hade jag 47, men det sjunk rätt fort när jag började pilla. Det sjunk till typ 45. Så nu e jag nöjd med batteritiden. Då har jag ändå autosync på mailen varje timme
    Sänt från min extremt ultimata X10
     
  7. zikkan

    zikkan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Efter att igår em upptäckt att det var "något skit" bland Meddelanden som drog oproportionerligt mycket batteri och då tömt alla meddelanden, startat om och laddat tfn så är batterikapaciteten efter 25h nu nere i 65%! HURRA!!!... :)

    Man lär sig något nytt varje dag!:P

    Mvh
    zikkan
     
  8. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Det där blir jag lite avis på.
    Först, är det en X10 du har? (vet att det är X10-forum, men du kan ju ha en annan ändå, underlättar alltid om du går in i din profil och skriver i uppgifter om operatör och modell)

    Jag är lite missnöjd med min batteritid, har läst en del som har siffror liknande dina.
    Om jag i princip inte använder något alls så är max 1,5 dygn, det jag skulle uppskatta är om du har lust att skriva lite info så jag kan jämföra lite. Så t.ex. när du hade 65% kvar efter 25h:
    Vad var det "skit" med meddelanden, och hur fixade du det?
    Hur många timmar hade skärmen varit på?
    Hur mycket tid på samtal?
    Hade telefonen i princip bara legat med skärm av?
    Förstår att du inte kan ange siffrorna i efterhand, men om du har något liknande med mycket procent kvar efter något dygn kanske du kan ange de siffrorna.
    Skulle uppskattas.
     
  9. zikkan

    zikkan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    :)
    Jag kanske skall förklara lite så att ni inte tror att jag har ett super-alien-batteri från Andromeda-galaxen .... :P ;)

    Det är en vanlig X10i med den senaste sw via SEUS. Telefonen är köpt i juni 2010. Det är min arbetstelefon så man kan säga att den fungerar som "andra-telefon. Huvuddelen av mina tfn-samtal under dagen går via skrivbordstelefonen men mobilen ligger under min anknytning i växeln sk "mobil anknytning" (REX, MEX beroende på leverantör ... :) )

    Men det blir ju några samtal ändå, något enstaka SMS. MEN, pushmail-klienten är aktiv dygnet runt vilket innebär att så fort det kommer ett mail till mitt konto på exchange-servern så replikeras det ut till mobilen. Sedan blir det ju alltid lite surf till hitta.se eller dylikt, kanske lite wifi-surf hemma på kvällen men inga mängder.

    Jag försöker se till att köra batteriet i botten (5-10%) en gång i månaden och sedan ladda fullt (kanske inte nödvändigt men en gammal vana sedan många år ..... ;) )

    Så med denna användning och lite underhålls-laddning i bilhållaren emellanåt så har jag nog haft en "hållbarhet" så att säga på batteriet i snitt på minst 2 dygn. Just nu står batteriet på 39% kapacitet.

    Så med andra ord är jag inte någon "supertung användare" direkt ..... :P
    Som alltid: "Your milage may vary..."


    Mvh
    zikkan
     
  10. youknow

    youknow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    För mig är det alltid skärmen som drar mest batteri. Telefonen klarar ca 2h 45min med skärmen igång, så ungefär 1-2 dagars användning beroende på hur roliga föreläsningar man har.
     
  11. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    min skärm snittar ca 4h... men har toppat 5h. laddar alltid innan 24h vid 1-2%.
    OBS, är väldigt mobil-aktiv om dagarna :P
     
  12. ermmpe

    ermmpe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem med min X10 efter att jag installerade senaste 2.1-uppdateringen förra veckan
     
  13. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    En liten fråga/fundering. Startar ni om era telefoner ofta? Jag har fått intrycket att min klarar sig längre på varje laddning när det gått ett par dagar sedan jag startade om luren.

    Det är iofs bara en känsla...men ändå.
     
  14. Anders66

    Anders66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Batteritiden på X10 är "dynamisk"(?). Ibland blir battiden bättre vid omstart, men ibland inte. Ibland blir battiden bättre om man drar ur batteriet till 5%, men ibland inte. Laddade senast batteriet med mobilen avstängd, fick då längre battid. Gjorde en kalibrering av "batteriet", och fick bättre battid, men denna kalibrering håller inte så länge dock. Ja vad säga -Dynamisk?
     
  15. xMarson

    xMarson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Dra ner Juicedefender Beta och Autokiller från market och från samma utvecklare och testa.

    Min snittade förut ~70%/dag på jobbdag (laddar ju på natten) (inte optimerad för batterisparande men med en taskiller som dödar dom jobbiga sakerna) och cirka ~51%(laddar på natten) på helgdag.

    Nu: 26% på en normal jobbdag, laddar varannan natt och då drar den ~1%.

    Kanske värt ett försök innan någon säger att det inte funkar som brukar hända varje gång.! Jag vet att taskillers och dessa fungerar men dom sabbar ju också.

    Det som Juicedefender gör är att stänga av 3G och WiFi när telefonen inte används och kopplar upp 1min varje 15 min för att synka diverse. Man kan ändra och optimera till det som man själv behagar. Jag körd på default. Autokiller har jag inte så mycket erfarenhet av men den dödar inte appar utan optimerar minnet för att få luren snabbare och effektivare över tiden.
     
    Last edited: 16 jan 2011
  16. Anders66

    Anders66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    De "jobbiga sakerna" kanske är det som en "smartphone" används till? Pratar du bara med mobilen Använd bara GSM, ej 3G. En taskkiller brukar orsaka mer problem, om du inte vet vilka processer du kan "döda". Vill du inte synka Facebook, Twitter, mejl mm. Stäng av synkningen.
    WIFI ställer du in att bara starta då skärmen är aktiv.
    Fullt användande av en "smartphone" kräver mycket av ditt batteri. Det kostar batteritid att ligga på topp. ;-)