HELP ME =//

Diskussion i 'Blade' startad av ekanboy, 16 jan 2011.

  1. ekanboy

    ekanboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också köpt en Blade och beställde igår Tele2 surfpaket medium. MEN jag får varken 3G eller Turbo 3G att fungera.

    Det går att komma ut på nätet,var inne och hämtade ner några apps men det tog en jävla tid,och att kolla ex aftonbladet var bara å glömma!!

    Har försökt läsa mig till inställningar här på forumet för tele2 men va fan funkar det inte för? :mad:

    Uppe i högra hörnet på mob står det G ser det ut som,vad betyder det?

    Kan nån vänlig själ här inne som kan/har haft samma problem hjälpa mig,jag är SUPERNÖJD med mobilen so far,men att kunna surfa med den vore ett + :)


    MVH Erik!
     
  2. Nickman

    Nickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Att det står G betyder att den använder GPRS, vilket är långsammare än 3G. Det kan vara så att du har dålig 3G-täckning just där du är, då väljer den GPRS istället.

    Men hur ser dina APN-inställningar ut?
    De kan du ändra här:
    Menu -> Inställningar -> Trådlöst och nätverk -> Mobila nätverk -> Alternativ för GSM/UMTS -> Åtkomstpunktnamn

    Dessa Tele2-inställningar funkar för mig:
    Namn: Tele2
    APN: internet.tele2.se
    Proxy: -
    Port: -
    Användarnamn: -
    Lösenord: -
    Server: -
    MMSC: http://mmsc.tele2.se
    MMS-proxy: 130.244.202.30
    MMS-port: 8080
    MCC: 240
    MNC: 07
    Autentiseringstyp: -
    APN-typ: default,supl,mms
     
    ekanboy gillar detta.
  3. ekanboy

    ekanboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så länge Nickman,jag skall testa nu direkt,

    det verkade som om Tele2 skickat inställningar automatiskt men de verkade ju uppenbarligen inte fungera iom att jag bara får GPRS....

    Jag skriver hur det gick senare,

    MVH Erik
     
  4. Nickman

    Nickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det kan som sagt vara så att du inte har 3G-täckning där du är. Har du provat på flera ställen?

    Jag har t.ex. bara svag 3G-täckning när jag står i en viss del av min lägenhet, annars har jag GPRS. Men jag använder ändå wifi för datatrafik hemma.
     
  5. Twiggeh

    Twiggeh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nä, de inställningar som skickas automagiskt har aldrig funkat för mig, utan jag måste ställa in APN-inställningarna manuellt.
     
  6. ekanboy

    ekanboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER



    Nej,jag har ju inte testat mobilen annat än hemma,men jag får la göra det ;)
     
  7. ekanboy

    ekanboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nya APN inställningar

    Nu fixade jag Nickmans APN inställningar för Tele2 och det är ändå samma,men det verkar lite piggare ändå,hmm...

    Så nu har jag 2 olika (Comviq o Tele2) nät att välja mellan i åtkomstpunktnamnsmappen!

    Jaja,jag testar ett tag och ser hur det går,TACK alla för den eminenta hjälpen,jag håller mig nog till 2.1 ett tag till med tanke på hur ovan jag är med Android ännu :)
     
  8. Monster10

    Monster10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har 3G fungerat tidigare med samma SIM-kort (men i annan telefon)? Det kan vara så enkelt att du inte har ett USIM-kort och då är det ju omöjligt att ansluta till UMTS-nät.
     
  9. ekanboy

    ekanboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER



    Jag vill verkligen hoppas att det är så som du säger,jag måste ta å kolla upp detta,Tack för tipset ;)

    Förresten hur vet jag vad jag har för simkort?
     
  10. Monster10

    Monster10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tele2/Comvig brukar ha lite dålig koll på sånt här och de exakta nummerserierna på "3G-simkorten" vet inte jag. Ring kundtjänst och förklara att du tror dig inneha ett sim-kort som inte tillåter 3G men attdu önskar ett sådant. Och vägra betala för detta SIM-kortsbyte, det ska inte kosta pengar att byta ut ett ej fungerande sim.
     
  11. InZanity

    InZanity Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Visserligen telia jag har men knatade ner till teliabutiken i stan o bad om att få ett nytt, killen i kassan bara gav mej ett nytt o förde över mitt nr till kortet, gratis