SL realtidsinformation

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av [email protected], 11 dec 2009.

  1. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  2. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har dagens ilands problem..

    Har önskat mig den här funktionen så länge jag ägt telefonen.

    När jag är för trött för att laga mat så brukar jag köpa pizza vid st.Eriksplan. Problemet är att pizzan blir kall om jag måste stå och vänta på bussen utomhus på vintern.

    Jag skulle alltså använda programmet för att vänta inomhus där pizzan håller värmen bättre.
     
  3. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nejnej, du vet att pizzan tar en kvart att göra. Du vill kunna markera en pizzeria på kartan, och sedan låta programmet ta reda på hur lång tid det tar för dig att gå därifrån till närmsta hållplats (utav de som tar dig hem snabbast), och utifrån det beräkna när du ska ringa, för att du ska kunna gå direkt från pizzerian, rakt på en buss, ifall du hämtar pizzan direkt när den är klar.
     
  4. JohanE

    JohanE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2009
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag åker tunnelbana från Stadion till T-Centralen varje morgon för att där byta till pendeltåg. Mellan tunnelbanan och pendeln är det ca 3 min promenad. Med realtidsinformationen vet jag om jag kan gå lungt eller om jag behöver springa för att hinna med pendeln som går var 15:e min. Om pendeln alltid gick i tid hade jag inte behövt realtidsinformationen, men som alla stockholmare vet är det snarare regel än undantag att det är förseningar.
     
  5. Berglund

    Berglund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Realtidsinformation i T-banan vore helt utmärkt för mig som har samma problem som JohanE, att jag inte vet hur lång tid jag har på mig att ta mig från bussen till T-banan på morgonen. Kan jag då se live när nästa tåg går så vet jag om det är dags att rusa eller om man kan köpa en dricka på vägen.
     
  6. mikaelgo

    mikaelgo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    skulle vara en fantastisk app!
     
  7. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har en idé på att utveckla det här som en separat app, sen ha integrationer mot den mot andra sl appar. Tror ni att det skulle vara en bra idé eller vill man prompt ha det inbyggt i sin sl app? Skulle man som användare bli arg, upprörd om man skulle tvingas att installera ytterligare en app om man vill ha den här funktionaliteten?
     
  8. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja ha realtidsinfo i en widget
     
  9. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Allt i ett! :)

    Jag har nu 3st SL appar och skulle gärna bara vilja ha en.. men bara om den är komplett. Hoppas ni kan samarbeta o ta fram en universal app tillsammans... med alla funktioner så slipper man ha flera app för samma ändamål.
     
  10. rools

    rools Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo vore en idé, har blivit en del SL-appar nu :) Jag tänkte bara säga att jag experimenterar lite med att visa realtidshållplatser utifrån ens position i min SL Journey-app. Så att man ska kunna visa de busshållplatser, t-banestationer, pendeltågsstationer och stationer på roslagsbanan som man befinner sig närmast. Jag hoppas kunna släppa något att visa snart när jag har terminens tentor och sådant avklarat.
     
  11. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fristående, all the way :-)

    Jag bäddar redan in separata aktiviteter i flikar, så från användarens sida sett behöver det ändå inte märkas någon skillnad på om den var fristående eller hopknycklad med andra appar.

    Den behöver förstås ett API som man kan prata med den med, och det jag föreställer mig är:
    * Realtidsinfo för [hållplatsnamn].
    * Realtidsinfo för [hållplatsnamn + trafikslag].

    Om man väljer ett hållplatsnamn som har flera trafikslag kan den fråga användaren vad man menade.

    Om man vill kunna ha autokomplettering i den anropande applikationen bör realtidsappen kunna svara på frågan "Här är en del av ett hållplatsnamn, ge mig alla hållplatser som verkar matcha". Hållplatserna ska då innehålla både namn och trafikslag.

    Första gången man startar realtidsappen kan den suga i sig stationsnamnen (och nycklarna) för all spårbunden trafik, det rör sig om storleksordningen 100 stationer så alltihopa tar nog bara några kB, och minskar mängden trafik som behövs till sl.se.

    Nämnde jag att jag tyckte en fristående app lät som värsta bra idén? :-) //Johan
     
  12. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Frågan är hur bra en sådan app skulle fungera. Idag stod jag vid karlberg och väntade på pendeln söderut. Såg att den som skulle ha gått 07.51 var försenad till 08.05. Den som skulle ha gått 07.55 var försenad till 07.58.

    När jag kom till jobbet kollade jag på sl.se, och enligt dem fungerarade pendlarna bra. (Nu en halvtimme senare har de uppdaterat sidan och skrivit att Märsta-Södertälje: Förseningar på som mest 25 minuter).

    Iof är det väl bra om någon skriver appen, och att folk sedan klagar till SL om de inte har uppdaterad information.
     
  13. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tycker principen med fristående appar är bäst. Tänk också på att man kan ha menyval som söker på market, vilket kan underlätta för slutanvändare. Kanske mest användbart för plugins dock.

    Jag har också tänkt tanken att jag skulle vilja dra in tunnelbaneinfo i "min" widget (android-delayed) men jag vill inte koda något som redan görs av flera applikationer. Dessvärre har jag inte så mycket fritid just nu, annars hade jag försökt "dela" min app i experimentsyfte (Backend + notifications i en del, widget i en annan hade jag väl tänkt till en början. GUI:t för att browsa hade fått hänga med backend-delen dock).