Skälig servicetid?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av coopdeo, 4 jan 2011.

  1. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka mobilen idag och såg att de inte lagat ett av felen som jag hade anmärkt på (efter över en månads väntetid, och detta i SE:s egen butik!) och de gick motvilligt med på att "försöka reklamera den".
     
  2. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Äventyret fortsätter:

    Nu hävdar SE att 30 dagar inte gäller pga verkstaden klantat sig och inte åtgärdat ett av felen innan de skickade tillbaka den till butik (där jag vägrade ta emot mobilen pga felet inte var åtgärdat). Detta trots att felet skrevs ner på ärendekvittot som jag fick med mig från butiken för en månad sedan. De menar nu att de skapat ett nytt servicenummer och att det därför är 30 nya dagar som gäller. Så mobilen ska behöva vara inlämnad i 60 dagar för att verkstaden har klantat sig! Och det är SE:s egen support/service vi talar om - inte klant-ANOVO.

    Efter många om och men (och telefonköer) fick jag tala med chefen som skulle se över ärendet igen. (Den vanliga supportpersonalen har ingen ting att säga till om på SonyEricsson förutom att du har fel - det är bara chefen som kan ändra beslutet). Vad som än händer nu (om nu inte SE gör något positivt oförväntat som jag inte vet vad det skulle kunna vara) så kan jag säga redan nu att detta var min sista SE-telefon (och alla(!) mina mobiler har varit SE-telefoner. Om det nu inte hade varit för att jag haft att göra med ANOVO en gång hade jag kunnat säga att jag aldrig hade varit med om sämre service - nu kommer detta på delat värstaplats.

    Och jag som trodde att det skulle vara bättre att lämna in den direkt till SE.
     
  3. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Säg bara att det är oskälig väntetid och du behöver din telefon i ditt vardagsliv och jobb och kräv hävning direkt
    Hinta KKL om dom gnäller

    28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
    Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
    Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

    29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

    Vänta flera månader är det
     
    Last edited: 18 jan 2011
    coopdeo gillar detta.
  4. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tror du det är möjligt för mig att helt försöka häva köpet?
     
  5. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Enligt lag ja
     
  6. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu pratade jag med en Jack Edbom på SonyEricsson Support (han fattade beslutet) och han menar att mobilen ska in på service igen för att utreda om det "eventuellt är yttre åverkan" det är frågan om. Detta efter att mobilen varit inlämnad i 33 dagar. Han var totalt likgiltig inför om jag tänkte köpa en SE-mobil i framtiden och att han kanske bröt mot lagen. Han förnekade inte ens att det kunde röra sig om lagbrott. Istället uppmuntrade han mig, på ett extremt arrogant sätt, att höra av mig till ARN! Jag har aldrig varit med om att en tillverkare har uppmuntrat en att höra av sig till ARN. Det är helt otroligt? Ingen goodwill! Ingen service! Bara stöddiga kommentarer och till och med lögner då han försökte hitta på att jag lämnat in den vid ett senare datum än vad kvittot säger - trots att jag har papper på motsatsen som jag tack och lov har sparat.
     
    Last edited: 18 jan 2011
  7. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Låter helt löjligt
    Maila och se till att få det i skrift och skicka bara in till ARN om han uppenbarligen bryter mot KKL och inte bryr sig
     
  8. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Låter helt löjligt
    Maila och se till att få det i skrift och skicka bara in till ARN om han uppenbarligen bryter mot KKL och inte bryr sig
     
  9. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tror inte de är så dumma att de skickar sådant i skrift. Ska försöka reklamera och få pengarna tillbaka från OnOff nu. Får se hur det går. Det känns surt detta.
     
  10. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ja tror faktiskt jag pratat med han en gång, och jag minns det som att han var allt annat än serviceminded....
    Åk till butiken där du köpt telefonen och häv köpet med stöd av konsumentköplagen, låt dom gärna ringa SE och höra om de får den krediterad osv.. men påpeka vänligt att det är av dom (butiken) du handlat av och har ett avtal med, inte SE..
    Tyvärr vet han väl om att ARNs handläggningstid tyvärr är längre än ev. servicetid hos SE...

    Stå på dig, och försök var saklig och inte allt för irriterad. :)

    Värt att tänka på det som står nedan också, det är inte vad butiken anser är väsentligt utan vad du anser är av väsentlig betydelse för dig!
     
    Last edited: 18 jan 2011
    coopdeo gillar detta.
  11. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag förstår att de försöker spara pengar och sådär - men att de ljuger om exempelvis inlämningsdatum och sedan ändrar sig angående vad som är skälig servicetid mitt i samtalet gör mig irriterad. Jag försökte dock hålla mig lugn. Jag får ta mig till butiken och försöka häva köpet (tänkte göra det nu men jag blev så orkeslös - har ringt fram och tillbaka hela dagen).
     
  12. Kirill

    Kirill Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skälig tid är 2 veckor, varken mer eller mindre! Går att läsa sig till genom KKL (Konsumentköplagen). Tro mig, jag har bråkat med Telia och har fortfarande efter 11 veckor inte fått ut min telefon som jag reklamerade.

    Efter 2 veckor så har du rätt att reklamera och kräva omleverans (Ny vara) alt. hävning. Och det är du som konsument som kan bestämma vilket, så länge det inte blir dyrare för butiken. Allt går att läsa sig till här: http://www.minhembio.com/artiklar/264

    Tar det längre tid än 2 veckor, så har du rätt till kompensation, skadestånd, prisavdrag... Yo Name It! :money:
     
    coopdeo gillar detta.
  13. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Precis hemkommen från OnOff som menar att de inte har någonting med saken att göra då jag lämnat in mobilen till SonyEricsson. SonyEricsson hävdar i sin tur att jag ska höra av mig till OnOff för reklamation. Jag kan hålla med OnOff om att det är SonyEricsson som klantat sig (vilket även SonyEricsson erkände men vägrar kompensera för). Jag befinner mig alltså i ett besvärligt limboläge med en telefonräkning som tickar utan tillhörande mobil

    Tack SonyEricsson! (Sarkasm).

    Jag hörde nu av mig till konsumentvägledningen i Lund. Jag får hoppas att de kan hjälpa mig.
     
    Last edited: 18 jan 2011
  14. LRI

    LRI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    I det här fallet har nog SE rätt, ditt avtal gäller mellan dig och Onoff som sålt telefonen till dig, det som finns mellan dig och SE är att SE har gett dig en produktgaranti, men en garanti är frivillig och ingenting som regleras av lag.

    Du kan alltså bara reklamera mot Onoff som i sin tur får ta upp det med SE.
     
  15. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Frågan är, kan en handlare tvinga dig att serva telefonen hos deras ombud/verkstad, eller får man fritt välja?

    Men håller med om att den ska reklameras hos den man köpt den av.
     
  16. LRI

    LRI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    man får nog fritt välja serviceombud, men de kan nog indirekt tvinga dig genom att avsäga sig allt ansvar om man inte väljer att serva hos dom.

    Jag har lyckats med någon liknande grej tidigare och även om det löste sig tillslut så blev det en massa extra strul, så jag skulle rekommendera att man alltid lämnar in telefonen hos återförsäljaren eller av återförsäljaren valt ombud.
     
  17. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag kommer aldrig lämna in hos "3:e part igen" även om SE i detta fall är fösta part. Jag får se vad konsumentvägledningen säger. Det värsta är att varken OnOff eller SonyEricsson har visat någon direkt välvilja. Värst är det med SonyEricsson som bryter mot sina egna principer om skälig servicetid.
     
  18. Pjuklarven

    Pjuklarven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Önskar dig lycka till, hoppas det löser sig!
     
  19. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack. Men just nu känns det hopplöst. Jag som hade fått för mig att SonyEricsson var seriösa i sina supportärenden. Kanske fick jag bara en värdelös handläggare som vaknat på fel sida?
     
  20. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Marschera bara in på onoff och kräv att få prata med en chef
    Ha med dig lagtexter på KKL och tryck upp i ansiktet på han om han nekar din reklamation
    Är dom jobbiga så är man riktigt jävla jobbig tillbaks
    Du kan också kräva skadestånd för abbonemangskostnader då telefonen varit på reparation och även avteckna ditt abbonemang pga att mobilen räknas som en del av abbonemanget och abbonemanget därigenom inte håller vad det lovar