Risker med att flasha inofficiell ROM?

Diskussion i 'Blade' startad av fredda2, 18 jan 2011.

  1. fredda2

    fredda2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag är snart på gång att flasha min första ROM på min Blade. Men innan jag gör det vill jag bara veta lite mer om vilka risker det är med det? Inte att bricka den, alltså, utan risken att det skulle finnas något virus eller spyware i ROMen?

    Ta t.ex. Japanese Jellyfish. Jag har verkligen intrycket att kallt_kaffe är en reko kille och jag litar på att han inte skulle lägga in något skadligt i koden med flit. Men koden kommer ju från många olika källor, både från olika läckta ROMs och från olika appar som jag antar att inte ens kallt_kaffe har fullständig kontroll över. Hur kan man vara säker på att all kod är OK och att det inte finns några spyware där? Är det någon som verkligen går igenom och kolla koden?

    Man använder ju mobilen till bankaffärer och allt möjligt nu, så det vore bra om någon kunde förklara lite, innan man sätter igång med miljonaffärerna. Bra att veta vilken risk man tar (även om jag nog chansar även utan förklaring...) :P
     
  2. Redzo

    Redzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7
    Nej det är ingen som går igenom tusentals och åter tusentals rader av kod då dessa människor får inte betalt för det, dom får inte betalt överhuvudtaget för deras arbete. Och som en gammal kodare kan jag säga att det handlar om många, många timmar som dessa människor lägger på det här.
    Skaffa antivirus/antyspyware om du är orolig eller helt enkelt låt bli att använda inofficiella ROMar så är problemet löst.
     
  3. fredda2

    fredda2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag förstår att det går år massor av gratisarbete, och jag är både tacksam och imponerad av att dessa kodare vill dela med sig av sina kunskaper, verkligen! Det är ju också det fina med open source-tanken. Men i open source ligger väl också att användarna och utvecklarna tillsammans också granskar koden.

    Men ska jag förstå ditt svar, Redzo, som att du säger att "nej, man kan inte vara säker, risken finns - är man inte beredd att ta risken ska man låta bli att flasha"?

    Antivirus och antispyware skulle jag inte ge mycket för, inte på en android med officiell ROM, och i synnerhet inte heller på en med custom ROM. Det kan inte upptäcka det som eventuellt är värt att oroa sig för och inger bara en falsk trygghet.
     
  4. Redzo

    Redzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7
    precis
     
  5. fredda2

    fredda2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det låter inte roligt. Om risken att sin smartphone - som de flesta använder för privata och känsliga saker som e-post, foton, banktjänster, webbinloggningar - kan innehålla spyware är mer än mikroskopisk, skulle jag i så fall inte rekommendera någon att använda den med en inofficiell ROM, mer än till kanske Angry Birds. Man vill inte bli av med sitt privata nätliv.

    Men kan det vara så illa? Och är så många beredda att ta risken, om den nu finns där att räkna med? :ehm:
     
  6. Redzo

    Redzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7
    ehm du verkar vara riktig orolig över det här ? är du medveten att staten registrerar ALL form av elektronisk kommunikation sen ett tag tillbaka ? DET oroar mig mer än nåt hackare tömmer mitt konto.

    sen en fråga, hur många fall av bedrägerier knutna till inofficiella ROMar har du läst om ?
    har själv läst om lite virus och annat småskit i Asien men inte i europa eller i usa (och dessa fall hade officiella ROMar på....ser du den röda tråden ? inte heller har jag läst eller ens hört att någon har lidit ekonomisk skada pga av telefonen varit rootad eller haft en innoficiel rom på.
    personligen tycker jag att du ser fara där den inte finns och att du kanske sett en hackerfilm förmycket.
    jag tycker du ska slappna av och kanske vänta ett tag tills du känner dig trygg...
     
    Last edited: 18 jan 2011
  7. fractaluser

    fractaluser Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Mycket är redan sagt här. Tror inte du behöver vara oroligt över att något ligger i Rom'en du väljer. Är du dock paranoid så bör du oroa dig över hur du transferar trafiken. Det är idag jävligt lätt att ta sig in på låsta wifi nätverk, bluetooth (3g är jag osäker på men säkert lika lätt). Med tanke på att Androiden är kopplad till ditt google konto och där av också eventuella kreditkort som läggs till för att köpa appar så borde du vara mer orolig över detta.

    En fråga dock, hur ligger till med virus egentligen ? Eftersom det är linux platform blir jag fundersam över alla antivirus program där ute. Vad jag vet så är det väldigt få "virus" som härstammar på *nix platformen. Det är väll mer risk att bli utsat för en exploit på någon tjänst/program än att få in ett virus. Eller är det olika med anDroiden ?