Roota

Diskussion i 'Legend' startad av ErkanHolmgren, 13 jan 2011.

  1. ErkanHolmgren

    ErkanHolmgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har haft min legend sen i somras och är helnöjd med den. Jag blev medlem här på Swedroid för nån vecka sen och har stött på "Root" flera gånger och har blivit nyfiken på vad det är:) Vad gör man? Och vad blir bättre? Vad finns det för risker? Försvinner garanti mm?:) Förklara som om ni skulle ha berättat för en 8-åring:)

    Ni får säga att jag är hur dum och dålig som helst, men man är inte proffs direkt;)

    Tack på förhand!

    /Erik
     
  2. Nautique

    Nautique Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Vill bara inleda med att säga välkommen, hoppas du kommer att trivas här i vår gemenskap.

    Till ämnet;

    Att roota innebär att få tillgång till saker som är låsta från tillverkaren, såsom sudo-rättigheter (bland annat att få radera/modifiera systemfiler) och ger dig tillgång till att själv kunna välja vilken ROM du vill ha.

    Vissa gillar Sense-ROMS, andra föredrar cleana, lätta ROMS. CyanogenMod är populärt.

    Risker då? Ptja, garantin försvinner, men förutsett att du till exempel bara får ett mjukvarufel är det lätt att ta bort alla spår av root och få telefonen till fabriksläge igen.

    Tyvärr måste jag säga att du kommit in i det här med root vid fel tillfälle.
    Något som förut varit svårt till Legend har blivit avsevärt mycket svårare nu, med tanke på att man måste nergradera Android-version innan man kan roota.

    Men här finns iallafall en guide till det hela.

    Lycka till!
     
    ErkanHolmgren gillar detta.
  3. ErkanHolmgren

    ErkanHolmgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER



    Tack! Det kommer jag nog att göra:) Och tack för infon! Jättebra skrivet!:) Creds till dig! Men eftersom att jag inte är så high på dethär än så ska jag vänta innan jag försöker roota, så det inte blir nåt fel:) Men som sagt, Tack för jättebra svar!:)
     
  4. Nautique

    Nautique Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det kan inte bli så mycket fel.

    Två saker kan hända, det ena är att telefonen blir brickad, och då är den verkligen död. Om du flashat PSP's någon gång vet du hur kul det är.

    Vidare kan du få "Endless Bootloop", men då är det bara att försöka igen. Det är inte farligt.
     
  5. ErkanHolmgren

    ErkanHolmgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej, får se om jag gör det när jag verkligen är less på standard grejerna!:)
     
  6. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Då kan du börja testa olika launchers som är riskfritt och lätt.
     
  7. ErkanHolmgren

    ErkanHolmgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    aaa det har jag gjort:) fixade go launcher idag och trivs riktigt bra med det än så länge:)