[App]Bensinpriser - med priser från bensinpriser.nu

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Nerderer, 27 nov 2010.

  1. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Hej!

    För ett tag sedan läste jag i en tråd här på Swedroid där det efterfrågades en app för att visa bensinpriser. I brist på annat så beslöt jag mig då för att börja bygga en sådan. Samtidigt så utvecklades Bensinkollen, och jag hade inte för avsikt att konkurrera mot någon annan. Jag var dock inte heller beredd på att sluta programmera på min nya app bara för att det kom en annan med samma funktioner.

    Bensinkollen har faktiskt två stora fördelar som Bensinpriser inte har - den är skapad från scratch, samt så har den GPS-koordinater. Nackdelen är att den från början var helt tom på priser i sin databas.

    Själv hämtar jag all data från bensinpriser.nu, vilket är på både gott och ont. Fördelen är att jag får tillgång till deras ganska omfattande databas med priser, nackdelen är att jag har mindre kontroll över hur jag vill hämta och spara datan.

    Om ni undrar så har jag varit i kontakt med bensinpriser.nu, och de tycker att det är helt okej.


    Presentation av Bensinpriser:

    Bensinpriser låter användaren söka och filtrera ut dagsaktuella bensinpriser från hela Sverige. Alla priser hämtas från bensinpriser.nu, vilket innebär ett stort utbud av aktuella priser. Alla priser på bensinpriser.nu rapporteras in av dess användare, så priset kan skilja något beroende på när den senaste uppdateringen gjordes.

    ****Version 1.0****

    Funktioner:
    + Sökning och filtrering
    + Lista med resultat
    + Detaljvy
    + Uppdatering av priser
    + Stödjer Android 1.6 och högre
    + Stödjer låg- och högupplösta skärmar

    Saknas:
    - GPS-koordinater


    Sök på Bensinpriser så hittar ni den. Då detta är mitt första försök till att skapa en app, så vore det bra med så mycket respons som möjligt, exempelvis om det är något som krånglar.

    Mvh
    Gerhard
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det verkar vara en trevlig app. Framför allt gillar jag att det verkar vara snabbt och enkelt att mata in pris-uppdateringar. Skulle det vara möjligt att spara i vilket moråde man vill söka efter bensinstationer, eller ännu hellre, söka i det område där man befinner sig? GPS-noggrannhet skulle inte vara nödvändig vid den typen av sökning, det skulle räcka med position från GSM-mast.

    Det funkar bra att söka efter billig bensin både med bensinkollen och bensinpriser, dock kommer det i praktiken nog bli så att man själv bara fyller i prisuppdateringar i en app och då kanske inte ens för alla bränslesorter. För att få in så mycket prisuppdateringar som möjligt gäller det då att det går mycket fortare att mata in priser än att fylla en tank med bensin.

    m v h Henrik
     
  3. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Tack för dina åsikter!

    Jag har precis uppdaterat appen så att de senaste sökparametrarna sparas till nästa gång. Det betyder att så länge du inte tänker ändra på något i sökningen så är det bara att trycka på Sök-knappen.



    En del verkar tyvärr ha problem med att appen hänger sig när den laddas in. Jag kan inte själv få fram detta fel, och då har jag ändå suttit med alla möjliga kombinationer via emulatorn. Själv har jag endast en Samsung Spica när jag vill testa på riktig hårdvara, och där fungerar den alldeles utmärkt (precis som på emulatorn). Är det någon som får fram detta fel så får de gärna kontakta mig!
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag har nu gjort lite benchmarks där jag mätt hur lång tid det tar att mata in priserna på en mack. Alla tider redovisas i denna tråd.

    Några saker som jag noterat då jag körde bensinpriser-appen:

    1) Först då man startar appen får man vänta ca 15 sekunder vid ett par splash-screens. Den andra skärmen har lite information om saker som görs. Sker det något "nyttigt arbete" även under tiden som första skärmen visas? Annars kanske man skulle kunna spara några sekunder på att hoppa över den?

    2) Då jag matar in priser använder jag min telefons fysiska tangentbord. Då har jag skärmen i landscape-läge. Dock visas dialogen med priser fortfarande i portrait-läge. Detta ser jag dock bara som ett mindre skönhetsfel, det funkar att mata in även om bilden är roterad.

    m v h Henrik
     
  5. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Appen är gjord med Titanium Developer, och då finns det tyvärr ett par kompromisser. Bland annat så kommer det en första splash-screen, och den kommer jag inte undan. Den andra splashen är något jag har lagt in manuellt då jag laddar in de olika sidorna. Programmet använder sig huvudsakligen av webviews, och det är också därför det startar något långsamt. Jag hade kunnat strunta i splashen helt, men programmet vore ändå inte funktionellt innan det mesta laddats klart. Nu i efterhand så vet jag om att jag helt borde ha struntat i att använda mig av webviews och gjort allt native av två skäl:
    1. Prestandan blir bättre med native. Istället för de där 15 sekunderna för att starta så hade det nog gått på 1 sekund istället.
    2. När Android 2.2.1 kom, och nu också 2.3, så har de gjort en säkerhetsfix som gör att man inte längre kan kommunicera mellan javascript och java, därför fungerar inte heller appen på dessa versioner.

    Jag har tittat lite på att göra om allt i som native istället, men det krävs ganska mycket tid för att skriva om det. Fördelen med att använda sig av webviews, som jag gör nu, är att det är extremt enkelt att portera det till iPhone.

    Angående din andra åsikt har jag helt enkelt inte tänkt på så mycket att det skulle kunna bli något problem. Det gick helt enkelt smidigare att begränsa det till porträttläge. Jag ska titta mer på det när jag får lite tid över.
     
  6. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag ser det som sagt inte som något stort problem utan bara ett mindre skönhetsfel.

    m v h Henrik
     
  7. Evilomatic

    Evilomatic Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    hur installerar man den? hittar inget när jag söker på market ("bensinpriser")
     
  8. Evilomatic

    Evilomatic Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    hittade (sökte på Appbrain det var därför jag inte hitta något, hitta direkt på market dock)
     
  9. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hittar Bensinkollen men inte Bensinpriser. Skumt...
     
  10. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tror inte att appen funkar för 2.2.1 och uppått... Se Nerderers inlägg från 2010-12-19, 18:52.
     
  11. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Aha, ok. Tack zeno!
     
  12. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Nej, appen funkar som sagt inte med 2.2.1 eller högre. Tyvärr har jag dock fått blockera den på market även för de som kör 2.2, tros att den egentligen funkar på denna version. Detta helt enkelt för att det inte var så kul att få en massa negativ kritik om att appen inte funkade, vilket egentligen som sagt bara drabbade vissa.