[ROM] [froyo] Japanese Jellyfish RLS9 [2011-01-24]

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 27 dec 2010.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det gör du som du vill, har ingen betydelse.
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har försökt få join funktionen att fungera. Funkade så långt att man kunde välja vilket konto man skulle joina med men när man valt ett konto så joinade den ändå inte kontona. Lite småjobbigt och tidsödande att försöka felsöka dissassemblerad javakod (.smali). Särskilt när man inte vet om alla förutsättningar finns där från början. Slösade återigen tid på att försöka hitta orsaken igår kväll utan att lyckas.
     
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    För att hålla ner storleken på ROM:en (iom att möjligheten för att ändra storlek på partitionerna nu finns) så lägger jag inte in saker som går att lägga in själv i efterhand från Market. Har dock backat på detta när det gäller Gmail och VoiceSearch eftersom de verkar saknas i Market i vissa länder.

    Vad är lamp.apk?
     
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vet inte var man kan läsa mer, har lärt mig av erfarenhet. Har hackat Android ett tag nu.

    Men det är egentligen inga konstigheter. Det hjälper dock om man har koll på hur ett unix-filsystem fungerar. Dvs ett virtuellt filsystem (VFS).

    NAND minnet är partitionerat i ett antal partitioner varav de intressanta här är 4 st:

    - Partitionen där boot.img lagras
    - /system partitionen
    - /data partitionen
    - /cache partitionen

    boot.img består av linux kärnan och en s.k. initial ramdisk (initrd). När telefonen bootar så laddar den linuxkärnan som bootar upp men enbart filsystemet på den initiala ramdisken tillgängligt.

    På denna initrd ligger det som behövs för att komma gång, dvs den initial biblioteksstrukturen och lite startskript. Startskripten, framförallt init.rc, monterar sedan system, data och cache partitionerna på /system, /data och /cache.

    Normalt sett monteras /system i read-only läge och innehåller den rena systemet och inget användardata. På blade är det lite speciellt eftersom man gör en del skrivoperationer i init.rc på /system som egentligen borde vara gjorda från början och sedan lämnar man /system i rw läge. Detta är inte "android"-standard vad jag vet och olämpligt i min mening och mina ROM:ar är omgjorda så att dessa saker görs under installationen och sedan monteras /system i read-only.

    Allt användar data, app:ar, inställningar m.m. sparas på /data och /cache används så vitt jag sett för temporär lagring som t.ex. när man laddar ner app:ar från Market.

    Formaterar man /data och /cache så har man gjort en factory reset. En smidig och enkel lösning.

    Nu pratar vi såklart o-moddade, o-root:ade telefoner. Kör man root:at så finns det såklart appar som monterar om /system i rw-läge och ändrar saker som t.ex. Adfree Android och VM Heap Tool. Man monterar dessutom /data i "nosuid" läge för att förhindra root:ning.

    Har du t.ex. kört Adfree Android på en root:ad telefon och gör factory-reset så blir den INTE helt återställd eftersom en factory-reset inte återställer /system och Adfree Android ändrar i /system/etc/hosts.

    Om man nu förstår merparten av det jag skrivit ovan så förstår man också problemet med att Bladen kommer med en system partition på 207Mb och en data partition på 207Mb och runt 60-70Mb ledigt på /system som man inte kan utnyttja. Innan ompartitioneringen var möjligt gjorde jag "bloat:ade" ROM:ar där jag tryckte in många användbara app:ar i /system/app för att utnyttja utrymmet maximalt. Men möjligheten till ompartitioneringen så ändrade jag strategi och försöker hålla ner storleken på /system för ge en liten slimmad installation där man själv väljer vilka extra app:ar man vill lägga in (eftersom man nu kan flytta 80Mb från /system och ge till /data).
     
    Last edited: 20 jan 2011
    Baeckman, lasslax, andred och 4 andra gillar detta.
  5. waf

    waf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kontakter på sim-kortet

    Hej,

    Har just TPT:at min Telia Blade med JJ r8. All statustext syntes bra under flashingen. Rom:et fungerar fantastiskt bra! Bra jobbat kallt_kaffe!

    En sak som jag märkte dock, var att det inte går att spara ner kontakter på simkortet. Ett ickeproblem kanske men det kan vara skönt att ha dom där om telefonen skulle bli utsatt för något missöde under mina barns (vilda) AngryBirds-sessioner.

    Kan det vara en inställning som jag missat? Jag skapade en kontakt i telefonen som jag försökte exportera till sim men det gick inte.

    Annars fungerar Blade bättre än nånsin nu.
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har alla mina kontakter kopplade till mitt gmail-konto.
     
  7. waf

    waf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ontakter på sim-kortet

    Jo visst så kan man ju också göra :) Men ska det inte funka? Jag är lite paranoid vad det gäller att lita på servrar i andra länder.
     
  8. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tusen tack för den klargörande genomgången!

    Jag är Embedded Linux-utvecklare till yrket så jag får väl säga att jag normalt sett har skaplig koll på det mesta. Det är bara att Android verkar tagit en helt annan väg än den mer konventionella modellen som brukar följa FHS så långt det är möjligt.

    Kan nämna också att jag precis står inför att "designa" en ny struktur och tänkte att det kanske fanns lite inspiration att hitta i Androids upplägg, och lite av det du gick igenom kommer jag nog ta med mig.

    Så tack återigen för din genomgång, och är det något du själv funderar över så dra iväg en fråga så kanske det är något som råkar falla inom mitt kompetensområde. :)
     
  9. fedor

    fedor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    flasha om nu det första jag gjorde vilket gick bra :)
    Undrar hur man får tillbaka det trevliga genvägarna för att slå på wlan,bluetooth etc?
     
  10. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Långtryck på skärmen, widgets, power control.
     
  11. fedor

    fedor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  12. delight

    delight Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej hej, installerade precis men nu får jag inte gps:en att fungera :P Någon som känner till problemet och vet om en lösning? Jag installerade standardversionen av Japanese Jellyfish rsl8 och min ZTE Blade är från comviq.
     
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har sett andra som också haft problem men den funkar klockrent på min.
     
  14. delight

    delight Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ok, skumt :/ Kan dom ha olika gps-kretsar i telia och tele2-varianterna? Jag laddade hem lite olika gps-appar från market nu, men ingen av dom kunde få in någon position någon gång. Lite märkligt kan man tycka. Undrar om andra roms har detta problemet också?
     
  15. karlssson

    karlssson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Gick från telia.Hittar pos på 15 sek. tidigare tog det flera minuter.
     
  16. delight

    delight Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    laddade hem GPS-Status och efter flera minuter lyckades den låsa en satelit. Ett tag hade den två men nu gick den tillbaka till att bara hitta en igen :(

    Någon med tele2-mobil som får sin gps att fungera?
     
  17. Field

    Field Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Med RLS7 på en Orange San Fransisco får jag heller inte GPSen att fungera. Inte hunnit testat RLS8 för att se om det fungerar.

    Med samma ROM fungerar det dock utmärkt på Telia-Blade:en..
     
  18. delight

    delight Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ok, min misstanke om att det är skillnad på telias och tele2s telefoner kanske stämmer då. Känner mig lite handikappad utan gps, och det finns inte mycket man kan göra åt problemet själv heller :(

    kallt_kaffe, har du nån kvalificerad gissning om vad felet skulle kunna bero på?

    Långskott: här är nån som fixat en gps-bugg till en annan mobil med froyo. Kan det vara ett närbesläktat problem kanske? http://webcache.googleusercontent.c...lade+froyo+gps+fail&cd=13&hl=sv&ct=clnk&gl=se
     
    Last edited: 20 jan 2011
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om du sitter "illa" till och har lite taskig GPS mottagning och precis har flashat om så kan den få problem. I RLS8 har jag slagit av AGPS default eftersom original ROM:en hade det avslaget och inte ens hade möjligheten att slå på det.

    Om GPS:en är nollställd, vilket den är efter flash så kan den behöva ligga med bra mottagning i kanske upp till en kvart för att få ner data om satellitpositioner. Har man AGPS påslaget (osäkert om det fungerar i ROM:en eller inte) så kan den plocka sån info och lite annat via internet istället för att vänta på att få det via satellit (då denna info skickas ut med intervall). När en GPS har fått ner denna data en gång så får den mycket enklare positionlåsning så länge man använder GPS:en regelbundet.

    Ta ner GPS Test (Chartcross limited) och ställ in det på att inte slå av skärmen och lägg telefonen nära ett fönster och ta en fika. Alternativt, prova om det går bättre om du slår på Assisted GPS (AGPS) i inställningarna. Har man dålig mottagning så kan det ju så klart ta längre tid än en kvart om den misslyckas med att ta emot denna information de 2-3 första gångerna det skickas ut.

    De som köpt en ny Garmin bil GPS kanske känner igen detta förfarande? Brukar inte vara något större bekymmer på mobiltelefoner eftersom AGPS löser detta men som sagt, AGPS var iaktiverat helt från början i den Japanska ROM:en, det fanns inte ens en kryssryta att bocka i för att slå på det så om allt bakomliggande finns för att det skall fungera vet jag inte.

    EDIT: Mer info här: http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_signals#Almanac
    Tydligen behövs 12.5 minuter för att ta emot detta via GPS satelliterna.
     
    Last edited: 20 jan 2011
    fractaluser, euph0ria, Rixard och 1 annan gillar detta.
  20. delight

    delight Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Satte på kaffet nu och ska kika efter ingredienser till kanelbullar. Återkommer med resultat! Tack :)