Besviken på mottagningen och batteritiden på min nya Legend

Diskussion i 'Legend' startad av Legend1987, 16 jan 2011.

  1. Legend1987

    Legend1987 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Är fruktansvärt besviken på min nya Legend(använt den i 5 dagar nu)! Batteritiden och täckningen är totalt värdelös. Så fort man håller i mobilen så går täckningen ner med två pinnar och likadant med wifi; fast värre. Batteriet räcker inte ens en dag med lite lek, vilket jag tror beror mycket på den dåliga täckningen. Har gjort allt för att spara batteri, har avinstallerat facebook synkningen och bokat av all google synkning, har svart bakgrund, automatisk ljusstyrka på skärmen, wifi gps etc avstängt när jag inte använder det.

    Utomhus fungerar täckningen bra men det är så fort man går inomhus så försämras den kraftigt. T.ex. när jag var ute igår så hade ja ingen täckning alls när jag var inne på "några danställen"(centrala gbg), medans mina vänner hade cirka 3 pinnar...

    Ska tillägga att jag har operatören tre, men det verkar inte spela någon roll. Testade att sätta i mitt telenor sim kort och då var täckningen lite bättre när den bara låg på bordet; men så fort jag tog upp mobilen i handen förlora jag mottagningen helt och hållet beroende lite på hur jag höll mobilen(detta gäller även gsm). Jag antar att problemet är att mobilen är gjord i aluminium och att antennen sitter längst ner vid batteriluckan vilket man omsluter lite när man håller i mobilen?

    Funderar på att försöka sälja den på blocket nu...Lite bittert; teckna 24 månader med 3 för att få den här mobilen gratis med pott 199kr. Dum fråga kanske, men det är inga problem att köpa en ny mobil och använda samma sim kort va?

    Tänkt att köpa en ny smartphone nu...Funderar starkt på Samsung spica, som verkar ha bra batteritid. Har ni några rekommendationer på en mobil med bra mottagning och bra batteritid? Är inte viktigt att den är jätte snabb, men inte långsammare än legend iaf! Pris spelar ingen större roll...

    Vilka erfarenheter har ni av mottagningen batteri tiden etc??
     
  2. Grill-B

    Grill-B Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej
    Batteri tid 1 dag om jag inte pillrar på den konstant.. Men det är ju samma som på nästan alla smartphones..?
    Går inte att jämföra med tex en gammal nokia som kunde hålla 14dagar utan laddning..

    Mottagningen har jag aldrig haft problem med.. jag har samma (4-5) oavsett hur jag håller telefonen.. Jag har telia och är runt en del men aldrig haft problem med det..
     
  3. olavbolaski

    olavbolaski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, om du ska byta så ska du knappast byta till en spica iaf... I så fall bättre å satsa på en zte blade som har i princip samma hårdvara som legend fast något större skärm 3,5" , och som är jävligt billig, 1500kr med comviq-kontant - olåst!!
     
  4. Legend1987

    Legend1987 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har testas idag att ha mobiltrafik av helt och hållet hela dagen och batteritiden blir då kraftigt bättre! Bra att veta...
     
  5. Achronos

    Achronos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tappar den inte lite funktionalitet då? Men det kanske bara är jag..
     
  6. Legend1987

    Legend1987 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jo lite grann..Men det är bara att acceptera, men det är inget större problem att sätta på mobila nätverket när man behöver det, har en snabb ikon på min homescreen för av och på. Nu är batteritiden hyffsat bra iaf.

    Men täckningen är fortfarande ett jävla skämt..
     
  7. larzone

    larzone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag gör som Legend1987 och aktiverar mobilt nätverk vid behov. Min täckning är riktigt bra tycker trots comviq kontant. Sitter väl en antenn bakom plasten, dessa brukar vara ganska billiga. Kanske värt att prova ett byte av den?

    Annars tycker jag min Legend är grymt tight! Läser om Desire HD som är toppluren nu, ändå knakar det i batteriluckan på många enheter! Surt tycker jag.
     
  8. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Värt o tänka på är att batteritiden blir bättre efter ett par veckor. Jag har förvisso haft min i ett halvår nu, men i början så blev jag förbluffad då även fast jag inte rörde telefonen på en dag så var batteriet nästintill slut på kvällen. Detta blev då bättre efter ett par-tre veckor.

    Jag har i skrivande stund kvar 45%, pluggade ur den kl.7:00 imorse. Det är vad jag förstår ganska bra för att vara en smartphone. Jag har varit inne på internet, ringt ett par samtal, smsat endel, varit inne på facebook och spelat lite. Dvs inget tungt, men ganska average användande helt enkelt.

    Mottagningen kunde vara bättre, jag har bara på 3g-nätet och vänder man på telefonen så kommer det alltid en eller ett par pinnar till. Lite störande, men inget som egentligen påverkar användandet då samtal aldrig brutits eller liknande.
     
    Last edited: 18 jan 2011
  9. freeij

    freeij Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Riktigt synd ifall du ska byta för legenden är verkligen en toppen lur! Enligt alla tester tex. test från pcföralla så är det en mycket prisvärd mobil och du får bra lur för pengarna.
     
  10. isso

    isso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tycker batteritiden och mottagningen är kanon på min legend för att vara en smartphone.


    Har det mesta avstängt. När jag kollar på batteriförbrukningen så är det displayen som drar sjukt mycket jämfört med övrigt vilket inte är så konstigt.

    Enda gången jag har haft problem med batteritiden är på ett ställe jag vet att mottagningen är väääldigt varierande. Då tuggade den batteri som jag vet inte vad. Den låg väl hela tiden och försökte ansluta till nätet.
     
  11. ErkanHolmgren

    ErkanHolmgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det finns väl ingen telefon med en stor touchskärm som strömmen räcker flera dagar på?
    Min Legend har ca 30% kvar efter en skoldag och då använder jag den flitigt på rasterna och lunchen.

    Om du ska ha en telefon som batteriet räcker flera dagar på bör du inte köpa en smartphone.

    En X10 Mini borde ju inte dra så mycket ström eftersom skärmen är lite, men då är det en grymt tråkig och opersonlig telefon!
     
  12. freeij

    freeij Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också ca 30% kvar efter en skoldag då från 8.15 till 15.30 jag surfar, laddar ner, musik, spel osv.
    Ska du ha en mobil med bra batteritid köp nokia 3310.. då om du inte pallar att ladda på nättern :P
     
  13. Legend1987

    Legend1987 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ne jag ska inte sälja min legend! Tycker faktiskt att batteritiden är hyfsat bra nu! Problemet med täckningen inomhus är dock fortfarande ett problem...Men annars är mobilen perfekt:).
     
  14. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Batteritiden är väldigt svårt att bli nöjd med, det gäller alla smartphones, jag kör JuiceDefender, tycker det fungerar bra :) körde det på min X10 mini, där blev det faktiskt helt okey, kunde lätt hålla i 2 dagar, testa det :)

    Mottagningen tycker jag låter konstigt då jag också har 3 men har i stort sett aldrig problem med täckning, och rör mig mycket i Göteborg
     
  15. Legend1987

    Legend1987 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har du Legend då?
     
  16. Dvudd

    Dvudd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mitt batteri håller inte 24 timmar på min legend nu efter FroYo uppdateringen.
    Den höll sig i 2 dagar utan problem med 2.1
    Haft min sedan den släpptes i April, och aldrig gnällt över batteritiden..förrän nu :P
     
  17. Fredde08

    Fredde08 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Möjligt att den drar lite mer batteri med Froyo, dock tycker jag mottagningen blev lite bättre
     
  18. andreas764

    andreas764 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja om ni ska gnälla på batteri tiden så skulle ni aldrig ha köpt en smartphone utan en enklare mobil. Men jag kan hålla med om att mottagningen är dålig på legend :):)
     
  19. larzone

    larzone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kanske har med skalet att göra. Det är ju aluminium.
     
  20. olavbolaski

    olavbolaski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kör oxå Juicedefender på min DesireHD och tycker att batteritiden har blivit avsevär bättre! Det enda som är med JuiceDefender är att man får vänta ett par sekunder efter man låst upp skärmlåset så den kopplar upp sig på datatrafik igen, men den korta väntan kan det vara värt!!:)