[Ny App] Shopgun - Medveten Konsumtion - Köpråd i mobilen

Diskussion i 'Applikationer' startad av Tullen, 19 jan 2011.

  1. Tullen

    Tullen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej.

    Tänkte lite inofficiellt presentera en app som vi jobbar med på Consumentor, ett företag i Göteborg. Appen heter Shopgun, www.shopgun.se, och tanken är att den skall hjälpa användaren att få tillgång till konsumentrådgivning direkt i mobilen vid köptillfället. Främsta tanken har varit miljö-/hållbarhetsaspekten, men vi vill även få med hälso- och etikaspekten. Genom att använda kameran och streckkodsläsaren Barcode Scanner så kan användaren skanna varor och få upp relevanta (förhoppningsvis :P) köpråd och tips från olika rådgivare (WWF, SNF, Konsumentverket, Livsmedelsverket mm.).

    När allt är klart skall man kunna få köpråd kopplade till bland annat företag (t.ex. om det finns med på ARNs svarta lista eller vilken ranking det har i Greenpeace elektronikguide), förklaring av de märkningar som finns på en vara (t.ex. Krav eller dylikt) samt såklart på ingrediensnivå. Tanken är att man till exempel ska kunna få fram vilka e-nummer som finns i en vara, samt vad dessa står för, och om de är bra eller dåliga (enligt våra rådgivare), något vi bland annat såg efterfrågades i en tidigare tråd. Just nu fungerar inte allt perfekt, men man kan iallafall söka på e-nummer och få upp vad de är. Detta är såklart inte det enda råd man får upp.

    Men istället för att beskriva appen så tänkte vi att ni kanske skulle vara intresserade av att hjälpa oss testa den.

    Ni kan ladda ner den på market här eller bara söka på Shopgun på market.

    Skriv gärna i tråden vad ni tycker, eller kontakta oss. All konstruktiv kritik mottages tacksamt.


    Ni kan läsa mer på www.shopgun.se

    Mvh/ Tullen och Kottkrig, samt hela gänget på Consumentor.

    EDIT: Uppdaterat posten med länk till market.
     
    Last edited: 29 jun 2011
  2. Kyuki

    Kyuki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inte testat än, men jag måste säga att jag tycker det är en strålande idé. Ska bli intressant att kika vidare på och följa utvecklingen.
     
  3. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Ska bli intressant att följa. Jag kommer antagligen inte använda appen så mycket, men min sambo lär göra, då allt hon handlar "måste" vara nyttigheter :P
     
  4. Tullen

    Tullen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kul att ni tycker om idéen. Som sagt så jobbar vi jättehårt på att få in fler produkter som man får upp ett resultat på, samt att det finns köpråd till dem. Ni får gärna komma med förslag på vad för slags köpråd samt från vilka rådgivare ni skulle vilja ha råd från.

    Mvh/Tullen
     
  5. paffare

    paffare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En "bugg" jag hittade är att man inte kan använda googles egna barcodescanner, "google goggles" för att läsa av sträckkoder.
     
    kottkrig gillar detta.
  6. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Barcode scanner funkar prima! :P
     
  7. kottkrig

    kottkrig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet ligger tyvärr helt på Googles sida. De har inga öppna intents som man kan skicka till dem för att scanna streckkod.

    Hade gärna sett att de hade det för det hade ju inneburit att man kunde "scanna" produkter enbart genom att ta ett foto på förpackningen. Hade varit stört coolt.
     
  8. Raptor68

    Raptor68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tanken är absolut lysande. Det lilla jag hunnit prova än så verkar det ha bred potential, när allt väl har "kommit på plats". Spänd förväntan vad appen kommer att kunna prestera. Då jag har en son med multipel födoämnesallergi känns detta som att kunna bli ett bra hjälpmedel när man ska handla (detta är inte det lättaste och tar mycket tid, samt förutsätter breddande kunskap om e-nummer och innehåll i produkter).
     
  9. Hldr

    Hldr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket bra app :-) men jag sökte på ett e nummer. Nummer 120 och jag fick fram vad det vad förnågot, men jag saknade information om hur farligt detta e ämne är. Jag kommer ihåg att jag har läst att E120 ska försämra koncentrations förmågan och så vad det något till som jag inte kommer ihåg.
     
  10. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Det kanske även försämrar minnet? ;)



    Intressant app. Ska absolut testa den nästa gång jag handlar.
     
  11. Hldr

    Hldr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Ha ha! Ja, kanske det. :-D
     
  12. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur långt man kommit med programmet?
     
  13. Hldr

    Hldr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    undrar jag med.
     
  14. kottkrig

    kottkrig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ledsen att det varit dödstyst kring projektet ett tag men det är för att vi har jobbat ar**et av oss. :)

    Vi finns numera i Market: Shopgun

    [​IMG]

    Har ni några frågor så är det bara att fråga på. :)

    Har man tidigare installerat betan så se till att avinstallera den först. Annars kommer man stöta på ett meddelande om felaktigt signerat paket och det blir ju ingen glad av. :)
     
    Last edited: 26 jun 2011
  15. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Hur ska innehållet i appen kvalitetssäkras? Vilken politisk färg har "ansvarig utgivare"? Får producenter/importörer skicka in information om sina egna produkter?

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  16. Tullen

    Tullen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    De rådgivare som vi samarbetar med screenas och granskas av ett mentorråd. Rådgivarna som blir godkända får sedan hjälp av Consumentors redaktion med att formulera köpråd så att de blir tydliga och passar formatet, men utöver det lägger vi oss inte i vilka köpråd rådgivarna skriver. Shopgun har inte någon ansvarig utgivare utan varje rådgivare är ansvarig för sin egen information.

    Consumentors redaktion har inte någon politisk färg. Den information som producenter i vissa fall bidrar med är innehållsförteckning. Producenterna publicerar inte några texter om sina egna eller andras produkter.

    I takt med att vi får fler användare hoppas vi självklart på en växande interaktion mellan alla inblandade. Då hoppas vi såklart att även användarna kommer vara med och kvalitetssäkra med hjälp av feedback och eget kunnande.

    Mvh/Tullen och Consumentor
     
  17. KiethR

    KiethR Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inte hittat nån info alls om nått jag har scannat ... inte bra...

    Sent from my Legend using Tapatalk