Gmailkontakter FRÅN Android till Gmail hur?

Diskussion i 'Allmänt' startad av bimmerboy, 20 jan 2011.

  1. bimmerboy

    bimmerboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Jag har försökt bli klokare här i forumet och på lite andra ställen men ställer frågan då jag kanske missat nån skitsak.

    Har efter en massa pill fått riktigt bra ordning på alla kontakter i Gmail och sedan synkar jag med automatik till nallen vilket funkar klockrent från Gmail till nallen. Gör jag en ändring i kontakterna i Gmail synkas ändringen omgående mot min nalle vilket är klockrent såklart, editerar jag en kontakt i nallen uppdateras den även i Gmail vilket är nice MEN lägger jag till en ny kontakt i nallen och väljer att spara kontakten under mitt gmail konto synkas den INTE, visst kan man exportera VCF filer osv men det borde väl funka bättre än så?

    Telefon det handlar om är en Blade med original 2.1 Rom från Felia men detta är väl ingen specifik Bladefråga utan mer en generell pryl för Android eller?

    :)
     
  2. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Ja det ska fungera, men jag har ingen bra förklaring till varför det inte gör det, jag antar att all synkronisering är påslagen osv.
     
  3. bimmerboy

    bimmerboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3

    Vill du definera "all synkronisering är påslagen osv" synken funkar ju åt ena hållet, kan man på något vis få till det så att den bara synkar in och inte ut genom att fippla med inställningar i nallen?
     
  4. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Nej det tror jag inte, i andra fall så finns ju ofta regler för vilken som ska vara "master" osv. men det enda jag vet du kan pröva (på egen risk) är att tömma inställningarna för just kontakter och se om det kan vara något som hjälper.
     
  5. bimmerboy

    bimmerboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Tömma? lätt flummigt svar ;) , det är liksom inget script jag satt upp för detta, det finns bara ett par inställningar att välja mellan och mig veterligen är det inget som dirket påverkar synkningen annorlunda än idag, det funkar ju nästan som det skall men nytillagda google kontakter i nallen synkas inte upp till gmail
     
  6. maxa

    maxa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Om du går till kontakter > meny > visa
    Där ser du en lista av "leverantörer"
    I mitt fall står det:

    Facebook for htc sense (82)
    Facebook (82)
    Google (3)
    sim (1)
    Telefon (198)

    Observera att jag endast har (3) efter google och endast de tre kommer synkas med gmail.
    OM du har alla där, så klicka på "Google" och se så att alla rutor är ikryssade. På min tele så var alternativet med "kontakter utan grupp" ej syncade som standard.
    Annars kanske det är så att du sparade de nya kontakterna som telefon-kontakter och inte gmail-kontakter?

    Hoppas det kan hjälpa
    mvh
    /Max

    EDIT:
    Jag gjorde så här för att föra över kontakter från telefon-konto till google-konto (OBS Desire HD, vet inte om det är exakt samma på din, gör det med förstånd och på egen risk :) )
    Från kontaktvyn: meny > importera/exportera > Exportera till SD-kort > Telefon
    Sen tillbaka till kontaktvyn och: meny > importera/exportera > Importera från SD-kort
    Fick upp en ruta med "Skapa kontakt under konot." valde "Google".
    Då hade jag dubletter i telefonboken, för att åtgärda detta:
    Kontaktvyn > meny > visa > klicka ur bocken efter "telefon"

    Nu visas inte telefonkontakterna utan endast google-kontakterna och de syncas finfint :)
     
    Last edited: 21 jan 2011
  7. bimmerboy

    bimmerboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    ALLA är googlekontakter då jag i stort sett gjort precis som du och börjat med att få ordning på kontakterna i Gmail och sedan synkat över till nallen.

    Som sagt alla kontakter har synkats över till nallen, ändringar på dom befintliga sparas OCH synka till GMAIL men nya kontakter jag lägger till under gmailkontot i nallen synkas inte upp till Gmail. Kommunikation finns uppenbarligen åt båda håll men något klickar åt ena hållet.
     
  8. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Detta fungerade för mig: öppna contacts, edit contact och välj group och sätt det på my contacts.
     
  9. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Kanske vad fg inlägg menade, som tf lösning kan du testa att göra någon ändring i den nya kontakten. Kanske synkas då.
    Dubbelkolla också så nya verkligen hamnar i gmailkontot (kanske du redan gjort)
    EDIT: Jag menar om det är någon bug så att även om du väljer g-mailkonto så kanske de inte hamnar i det kontot vid nya, skadar inte att dubbelkolla det.

    Sent from my X10i
     
    Last edited: 21 jan 2011
  10. maxa

    maxa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Bimmerboy: kollade du i kontakter > meny > visa
    Eller bara tror du att alla är google-kontakter?
    Är alla google-mappar synkade?

    Testa att använda [email protected] istället för [email protected] (kommer att gå till samma konto).
    Vet att folk hade just detta problem förut och du har ju 2.1 så du kanske har kvar det problemet på din tele.