Rädda innehåll ur vattenskada magic

Diskussion i 'Allmänt' startad av andreaspet, 25 jan 2011.

  1. andreaspet

    andreaspet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Någon som vet om det finns en metod att få ut innehåll så som tex kontakter, sms mm från en vattenskadad Magic som ej går att använda. Mobilen startar hjälpligt och det går att urskilja lite av vad som visas i displayen men skärmen är sönder så man kommer inte vidare.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Har du råd och tycker det är värt det så kan nog ibas.se hjälpa till med det. Har du backup till minneskort så borde det räcka att flytta kortet till en ny telefon och återställa där. Men annars är det nog svårt.
     
    andreaspet gillar detta.
  3. andreaspet

    andreaspet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack, har tyvärr inte gjort någon back up till SD. Prövar med myPhoneExplorer men kan inte göra valet i aktivitetsfältet (pga trasig display) att telefonen skall synca med datorn. Någon som har förslag?
     
  4. andreaspet

    andreaspet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det går att ändra sync alternativ på mobilen trots att displayen är trasig så man inte kan göra valet på skärmen?
     
  5. tob

    tob Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kolla in den här tråden och hoppa sen vidare till xda. Det man beskriver är att tvinga telefonen till olika lägen genom att sätta motstånd på usb-kabeln. Skummade den själv härom dan men minns inte riktigt om det gick att tvinga sync-läge.
     
  7. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Funkar trackballen och de andra fysiska knapparna? I så fall borde du väl kunna komma in i inställningar genom att navigera med styrkulan?
     
  8. andreaspet

    andreaspet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack! Jag hittar inget om det och dessutom verkar det vara överkurs för mig att ge mig på något sådant. ('',)
     
  9. andreaspet

    andreaspet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Knapparna verkar fungera men kommer inte vidare till inställningar då jag inte kommer förbi mitt grafisk lösenord eftersom det inte går att använda skärmen för att rita mönstret.
     
  10. andreaspet

    andreaspet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan jag på något sätt skriva in mitt google lösen (eller liknande) på mobilen, utan att använda displayen för att komma runt det grafiska som ej går att slå in. Felsäkert läge eller liknande?
     
  11. maxa

    maxa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Kan du trycka på continue?
    Efter 5 försök bör telefonen säga att den är låst i 30sec och stänga av sig. Om du då slår på den så skall det finnas en knapp för att man glömt grafiska lösenordet.
    Här finns en youtube-vide där han gör så: http://www.youtube.com/watch?v=A0NbEld2UEc
    Men hur skall du kunna skriva in mailadress och lösen utan tangentbordet på skärmen?

    Du kan ju göra hard-reset för att komma runt, men då försvinner ju alla kontakter och alles så det känns ju tämligen meningslöst det också :/

    Är du säker på att varken sync eller usb-mode fungerar? Hade du inte usb-debugging igång??

    Detta är lite som att försäkra och ta på sig säkerhetsbälte efter att ha krockat med bilen. Är det mycket viktig info så kan du ju köpa en tele begagnad på blocket (fanns några för 800kr såg jag) och plocka över skärmen till din.
    Eller ringa de där tjommarna som repar htc i sverige och fråga om de kan få ut din data (de har ju reservtelefoner och kanske kan låna delar för att få ut din info). Kostar nog mer än mobilen det också tyvärr.

    Annars kanske det kan vara skönt med en rensning :D
    Gör om, gör rätt :/
     
    andreaspet gillar detta.
  12. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Hur förstör är skärmen. Har läst om någon har på swedroid som plockade isär sin telefon och rengjorde alla komponenter och sen fungerade den igen.
     
    andreaspet gillar detta.
  13. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Telefoner är förgängliga, men lyckligtvis bör dina kontakter finnas kvar på ditt google-konto. Även de appar som du köpt är knutna till ditt google-konto.

    För övrigt gäller ju den gamla sanningen för data som man är rädd om att man bör göra backup innan olyckan sker.

    Det finns många olika sätt att göra backup av sin telefon, t ex till SD-kortet eller till någon tjänst på nätet som t ex wavesecure. Kunskapen om dessa backupmöjligheter kanske inte hjälper dig just nu, men de kanske kan rädda dig nästa gång.

    m v h Henrik
     
    andreaspet gillar detta.
  14. andreaspet

    andreaspet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej och tack för all hjälp. Efter lite vila kände displayen av att man tryckte på den och jag är nu inne i telefonen. Mobilen är fortfarande oanvändbar i det skicket den är i nu men innehållet är iaf räddat. Vem vet, efter lite mer vila kanske man kan se vad som visas på skärmen utan att behöva hålla mobilen under en stark lampa.
     
  15. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Ännu ett gott råd som kommer för sent: När man har vattenskadad elektronik bör man så fort som möjligt plocka ur batteriet och koppla loss alla strömkällor. Sedan bör apparaten få chans att torka noga innan man strömsätter den igen. Att skärmen kom igång efter lite vila tolkar jag som att det fortfarande kan ha varit fukt kvar i den.

    m v h Henrik
     
    andreaspet gillar detta.
  16. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Precis som henca säger; Låt den torka ordentligt istället för att ha på den. Många telefoner kan fungera hjälpligt efter vattenskada bara man låter den torka ut helt ordentligt.

    Kontakter behöver du inte bry dig om, det sköter ju google åt dig :)