Apropå Android-nyheter

Diskussion i 'Off Topic' startad av upnorth, 24 jan 2011.

  1. upnorth

    upnorth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det var då jäklar vad många nya bloggar som ploppar upp och söker skribenter, är det bara jag som ser ironin i att söka folk till en nyhetssida i forumet för en (ändå) konkurrerande nyhetssida? :teeth:

    Kul att se så mycket engagemang absolut, missförstå mig inte, påminner om hösten 2007 när nätet hade Ubuntu-feber. Men man slås ju onekligen av tanken att det kanske kunde bli lite lättare för alla om man samarbetade under samma... antenner?

    Var bara tvungen att ventilera lite, lacka inte ur nu ;)
     
  2. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag blir så förbannad på folk som skapar onödiga trådar i Off topic HELA TIDEN. Använd Sandlådan för sånt här trams..

    Nä skämt åsido :D jag tror inte att sidorna kommer konkurrera med varandra. Många här följer förmodligen många olika bloggar och sidor, plus att de hänger här på Swedroid. Tycker bara det är kul att det ploppar upp nya Android siter hela tiden :)
     
  3. kanske

    kanske Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Sluta klaga ;)
     
  4. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    .. Sluta posta onödiga inlägg?
    Den var jag bara tvungen att få sätta.

    Iaf, håller med djjokke.. dessutom kanske det bara är en kul grej att ha en sida uppe? Liksom, som man kan sitta och självbeskåda? :P
     
  5. upnorth

    upnorth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    :eek: Sandlådan har jag faktiskt inte lagt märke till... moderatorer?

    Närå, självklart är det kul med mycket action, är ju bara bra att fler kan fånga upp det som händer och ge det publicitet på svenska :)

    Jag tänker mest på splittringen inom svenska Ubuntu-lägret, det var iofs nästan bara hype med undantag för några veckor med Linux-netbooks i butikerna. Nu finns det ju mer potential för samarbete så att säga.
     
  6. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    nånstans måste det ju bli så att alla rapporterar från varandra. det blir liksom inte fler nyheter, bara fler ställen med samma story.
     
  7. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Fast alla skriver ju inte om nyheter på samma sätt Boota. Swedroid har någon nyhet per dag och lägger mest kraft på att göra de mest ingående och bästa recensionerna. Hotdroid kör rykten och allmänt, Zooklubbas sajt är för utvecklare etc etc.

    Min egen sajt kommer rikta sig till nybörjare/medelvana användare och inte ha nyheter eller rykten utan guider och jämförande tester av appar etc.
     
    Last edited: 25 jan 2011
  8. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    så bra. det är klart att det finns utrymme för fler än en androidblogg, men jag skulle ändå säga att det finns fler teknik- och mobilbloggar än vad det finns utrymme på internet. Jag tror också att man skulle kunna fylla sin blogg med att endast länka till andra bloggars material istället för att faktiskt bidra med eget material.
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det finns utrymme för minst en handfull seriösa bloggar/sajter som kretsar kring Android, utan tvekan. Swedroid hinner inte täcka upp alla nyheter på långa vägar, utan vi tvingas gallra och välja ut de som vi vill skriva om.

    Uppskattningsvis hinner vi med en dryg tredjedel av alla nyheter som vi anser skulle kunna vara aktuella och relevanta för svenskar. Dessutom ligger fokus mycket på hårdvara då vi har märkt att det alltid är sådana artiklar som genererar mest intresse.

    Det finns onekligen plats för fler spelare och vi har inget emot att de skriver om sina bloggar/sajter här på forumet. Däremot är det osannolikt att vi aktivt kommer sponsra och/eller länka till en "konkurrerande" androidsajt. Vi förhåller oss helst neutrala istället för att vare sig motverka eller främja andra androidsajter.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    I slutändan är det väl precis som i alla andra branscher. Konkurrens främjar utvecklingen av de företagen som håller uppe tempot och anpassar sig till de användarna vill ha alternativt nischar sig och har sin skara anhängare.
     
  11. Anzen

    Anzen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    +1.

    Den större delen av de nya bloggarna som ploppar upp kommer antagligen endast att vara bloggar som frambringar nyheter som de tycker fått för lite plats.
    Dessa bloggar kommer antagligen inte att använda sig utav forum så som Swedroid gjort, utan de kommer antagligen, till en början iaf, endast inrikta sig på att posta nyheter som intresserar. Det är vad jag tror.
    Vi kommer väl om en tid se att ett par tre stycken av dessa byggt upp en följarskara och riktat in sig på sin typ av nyheter och fått sin egen nisch.
     
  12. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag ser inte att min och X10fan's blogg är någon konkurrent för Swedroid. Heller inte att Swedroid är en konkurrent för oss. Jag skriver aldrig av något direkt från Swedroid. Ibland kanske jag hittar någon viktig nyhet på SD men jag skriver ändå alltid om det med mina egna ord.
    Jag hittar saker som jag tycker är viktiga på engelska/amerikanska sidor och skriver om det på svenska. Jag kommer aldrig att försöka ta läsare från Swedroid utan tvärtemot. Jag tipsar ibland om saker på Swedroid och skriver bra saker om SD.
    Ibland skriver jag även recensioner om appar som jag gillar. Och vem gillar inte att läsa lite recensioner före man laddar ner en app.
     
  13. upnorth

    upnorth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jahopp, då satt man med skägget i brevlådan då xD

    Jag fick väl lite dåliga vibbar från 2007/08 helt enkelt då det var öppet krig i de olika forumen periodvis men jag kan absolut se fördelarna här - bättre täckning med olika inriktningar.

    Det var väl dags att göra en pudel helt enkelt ^^