FindMyPhone - Enkelt program för att hitta din telefon

Diskussion i 'Applikationer' startad av DiscoBoy, 18 jul 2010.

  1. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jo det var den appen som fick mig bygga eget. Min app känner också av simkorts byte och skickar ett sms till ett förutbestämt nr. Tvivlar på att findmyphone kommer att bli i närheten av att vara lika sofistikerad som wavesecure...
     
  2. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tänkte installera programmet nu, men fick ett par idéer som jag inte vill glömma.

    1) Det är bara en tidsfråga innan "lånaren" lyckas göra sig av med spårningen. Om personen som automatiska meddelandet skickas till är på jobbet, utomlands, sover eller har bytt nummer är det ju kört.
    Man kanske skulle ha ett alternativ där man kan välja flera mottagare för meddelandet, och kanske även mail? Där kan man ha mer detaljerad information.
    Har man ingen mobil och endast vänner med dumbphones vill man nog ha informationen till sin dator/laptop som har tillgång till internet och google maps.

    Exempel på info som kan behövas i ett mail är de olika produktnummer/id för mobilen och annat spårbart som kan hjälpa vid eventuell polisanmälan.

    2) Tjuven får tillgång till alla ens sparade lösenord och mailkonton. All information om en själv och familj. Man borde kunna skicka ett "PANIC"-sms som raderar allt sånt, antingen med en factory reset eller på något annat smidigt sätt.

    3) Kanske en betydligt svårare uppgift: Den typiske lågpannade tjuven är ofta intresserad av kameran och dess förmågor. Om en bild tas efter mottagandet av ett hemligt sms (eller efter simkortsbyte) så kan kanske alla nya bilder som tas skickas till en mail-adress (eller som mms). Guld värt om man råkar få ett ansikte eller plats.

    4) Möjligtvis lika svår som ovan: Dubletter av tjuvens skickade sms till ens e-post konto eller någon förvald mobiltelefon. Har man SMS backup installerat så kommer dom förvisso ändå hamna på ens google-email.

    5) Keylogger?

    Har bara grundläggande kunskaper om java så jag vet inte exakt hur svårt/omöjligt allt det här är, men lite tankar iaf :)
    Nu ska jag testa programmet!
     
  3. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kame_boy: Tack för tipsen.
    Jag har tänkt på många av de saker du skrev redan, men kände att jag ville fokusera på det enkla först och se hur det hela utvecklar sig.

    Ju mer funktioner man stoppar in, desto större risk är det att något strular (att jag klantar till det i min kod). Men lite mer funktioner kan man nog lägga till utan att klåpa till det för mycket. Sedan handlar det om tilltro. Ju mer behörighet ett program kräver, desto mindre sannolikhet är det att någon vågar installera det, även om programmet uppger sig för att vara "säkert".

    1) Mail och blog-funktion har jag faktiskt tänkt på. Vore inte så himla knöligt att få telefonen att börja skicka blogg-inlägg vid jämna intervall och till en förutbestämd blog som du satt upp på blogger.com. Email är faktiskt lite svårare då det ofta kräver en SMTP-server och sådant. Informationen i SMS:en är starkt begränsade, men bloggar man / mejlar, får man plats med saker som IMEI, snyggare kartfunktion, trace-utritning där man ser hur telefonen rört sig den senaste tiden, samtalslogg, senast tagna foton, inspelning från mikrofonen, senaste SMS, etc...

    2) Wipe-funktion är nog knepigt. Kan inte tänka mig att mitt program någonsin kan få behörighet att gå in i systemet och rensa andra programs data. Finns ju dock i andra säkerhetssystem, så det kanske finns något ändå.

    3) När telefonen är i "stöldläge", kan man nog få den att skicka info så som t.ex. senast tagna bilder via email/blogg.

    4) Se tidigare svar

    5) Keylogger är nog svårt om du inte låter mitt program implementera t.ex. Scandinavian Keyboard och sedan har den keyboarden som standardinmatning.


    Generellt kan jag säga att nya funktioner lägger jag till när jag vill, orkar och framförallt har tid. Jag har gjort all källkod tillgänglig ifall någon vill bygga vidare. Själv har jag lagt kanske 10 timmar av min semester på att bygga detta och när jag är tibax på jobbet, lär det inte hända mycket i utvecklingsväg...

    Funktioner som jag skulle lägga till härnäst är nog:
    * Blogger-API
    * Trace-log som skickar position under längre tid till din blogg och ritar upp ett spår där telefonen rört sig.
    * Samtidigt scanna nytagna bilder och i så fall skicka dem med.
     
  4. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Fick en kommentar på market att denna app fungerade kasst på en X10. SIM-byte funktionen fungerade inte och platsen var oexakt.

    Tänkte bara kolla om någon här har en X10 att prova med?
     
  5. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Testade med min X10 mellan ett tele2 kort och ett tre kort och det verkar inte funka speciellt bra, ingenting speciellt hände.
    Inga problem med position för min del.
     
  6. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Hej!
    Såg den här appen och tänkte prova, jag har en Acer Liquid.

    Skickade ett sms till mig själv, gps ikonen började blinka men mer är så hände inte, kollade via gps status om gpsen kanske inte hade fått en lock, men det hade den. Då när jag stängde av det programmet så slocknade även gps blinkadet.
    Jag har ännu (fem minuter+ senare) fått något sms tillbaka.

    Jag måste även gratulera att du har lyckats "maska" programmet så himla skysst, jag har en del task managers som failsafes men inte i något hittade jag programmet (iaf när den skulle arbeta.)

    Sedan har jag ett förslag, att när sms väl tas emot så tas det bort direkt, så att den som snor telefonen inte förstår vad som hänt.
    I mitt fall så brukar jag vilja ha något "enkelt" tex "telefon test", får man se det meddelandet så blir det ju typ: "vem fan skickar ett sådant meddelande? spårning kanske?"

    Hopps det inte blev rörigt.
     
  7. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tackar för svar :) då förstår jag :)

    Testade programmet igår på Legend, både från min egen och från tjejens mobil. Lyckades inte aktivera stöldläget nån gång och inget sms skickades. GPS gick aldrig igång heller. Ska testa lite till.
     
  8. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack alla för era svar.

    SIM bytes funktionen fungerar inte så bra när man har PIN-kod satt i det kort man byter till. Dessutom har inte alla SIM-kort sit telefonnummer satt på kortet och det är det jag använder för att upptäcka SIM-bytet.

    Jag ska ändra lite i koden, så jag använder SIM-id istället. Det kommer dock inte lösa problemet när man har PIN-kod på kortet. Har en idé hur jag kan lösa det senare dock.

    Många verkar ha problem med att huvudfunktionen (Att skicka plats-SMS). Typiskt att det fungerade så klockrent i min miljö...
    Nästa version ska mer detaljerad loggning. Då hoppas jag kunna få lite hjälp ifrån er här genom att läsa era loggar.

    Jag återkommer när jag har fått lite mer tid. Tack ännu en gång för er feedback!
     
  9. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har fixat en bugg när GPS var aktivt, men inte gav fix.
    Har givit GPSen mer tid att få en fix också (5 minuter).

    Hoppas detta löser en del problem. Version 1.01 finns nu ute på Market.
     
  10. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Väldigt intressant, ska testa på min Hero nu!
     
  11. Wellbow

    Wellbow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Underbart, me like + till dig :)
     
  12. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    dum fråga
    när jag "tjuven" byter SIM-kort så skickar luren auto sms till en förvaldnummer

    men om "tjuven" går in under sända SMS kan han/hon inte se att luren har skickat sms?

    tycker du ska baka in appen SMS-box så man kan se sms som dom skickar
     
    Last edited: 27 jul 2010
  13. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej alla.
    Denna app fungerar inte alltid till 100% har jag märkt. Jag har gjort ett par designmissar som kräver viss utveckling för att få att fungera. I och med det kommer jag också få till en stabilare rapportering och kanske även rapporter via e-post, etc.

    Uppdateringen dröjer dock, då jag har noll tid nu sedan SC2 släpptes ;) (Korkade prioriteringar, jag vet).

    huskul:
    SMS som tas emot av appen, visas i vanliga SMS-program som det är idag.
    SMS som skickas av appen, syns inte i vanliga SMS-program.

    Jag vill inte att programmet ska bli för mycket spionprogram som man kan lägga in på sambons telefon eller exets telefon typ. Tänker därför inte lägga för mycket energi på att dölja programmet i dagsläget.
     
  14. hofland

    hofland Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Idag satte jag på min InvisibleShield (som förövrigt gick över nedre kanten och inte fäste bra :(((((() Och när jag satte i batteriet och startade telefonen såg jag att GPSen var aktiv. Sedan skickade den ett SMS till mitt valda nummer, men jag har inte bytt SIM-kort. Ska den göra detta?

    Jag ser f.ö. inte smset bland skickade SMS, och mottagaren såg det utan problem.
     
  15. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    hofland: Nej det där beteendet är inte så som det ska vara. Kör du den senaste versionen som jag släppte för någon vecka sedan?
    Tidigare versioner kunde nämligen bete sig sådär om man hade lite otur.
     
  16. hofland

    hofland Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det var ett tag sedan jag uppdaterade den, men har ominstallerat idag. Säger till om det skulle hända igen!
     
  17. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har tagit bort appen tillfälligt från market nu. Den har en bugg i sig om man har PIN-kod på sitt SIM-kort, som gör att den skickar ett SMS varje gång man startar om telefonen.
    Jag rekommenderar alla att göra ett av följande tills jag rättat problemet:
    1) Avinstallera appen
    2) Rensa "Rapport nummer", så finns det ingen att skicka SIM-byte SMS till
    3) Se till att du inte har PIN-kod på ditt SIM-kort

    Själv kör jag med 3:an.
    Ledsen att jag strulat till det
     
  18. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Lagt ned helt? :)
     
    DiscoBoy gillar detta.
  19. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har fullt upp med annat i livet. Bland annat har jag börjat ta bilen, istället för tåget till jobbet, vilket effektivt nollade min programmeringstid. :(

    Jag har en version som är starkt förbättrad, men som jag inte hunnit testa fullt ut. Har du tur, ligger en APK någonstans i repositoriet:

    http://sourceforge.net/projects/findmyphone/

    Annars ska jag se till att göra ett litet paket och lägga upp här, så andra kan få prova.
     
  20. FedUp

    FedUp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade appen, men det enda som hände var att gps:en slog igång, den skickade aldrig något sms. Den kraschade även ett tiotal sekunder senare.

    Annars verkar det som en lovande app, hoppas du får mer tid till att utveckla den!