Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

  1. arianmanesh

    arianmanesh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag räknar sekunder för twk-006..... :)




    Sent from my SIM710 using Tapatalk
     
  2. nonprogrammertechie

    nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    @ drnashlenin, plutoorjan och almightycasey - jag har testat alla era knep. Senaste är återställning av användardata + fabriksinställningar + nytt gmail konto. Nu får jag problem att kontakta servrarna (i market) i stället... ;-)

    @ Twk Jag har använt windowsverktyget. Och twk005 var första modifiering - inga mellanliggande moddar. Jag förstod - just nä jag läste den - din förklaring av varför detta är att föredra jämfört .img metoden (bla skrev du över gamla data, om jag kommer ihåg rätt). Men I morgon, skulle jag kunna testa att installera twk006 med .img metoden? Kan ej låna windowsburk I morgon :-(
     
  3. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    @nonprogrammertechie: Om du testat alla förslag som getts och flashat på rätt sätt (dvs med Windows-verktyget, och utan att hålla nere mitten-knappen under själva flash-processen) så låter det onekligen märkligt. Jag tycker du ska testa att lägga på 004, eller kanske t o m orginal-market-firmware som postades tidigt i tråden av drnashlenin. Funkar det inte ens med den så är nog enheten trasig och då får du byta ut den. Det kan vara trasigt RAM eller flash-minne t ex.. Se till att du testat på att ett annat trådlöst nät bara så det inte är någon brandvägg eller liknande som stoppar dig. Även om ditt inlägg om strömförsörjning via "line out" var underhållande så räcker det kanske med en sån vända ;)

    Jag har inte testat att köra "update-img-varianten" med vare sig 005 eller 006 och jag avråder bestämt från att prova detta. Jag har brickat min platta ca 20 gånger på andra sätt men hittills alltid kommit tillbaka, men inte ens jag har lust att prova "update-img" med 005 eller 006. Mina senaste firmwares trixar med systemet på ett sätt som är väldigt långt ifrån vad som är tänkt att den inbygga updaten ska kunna hantera. Fimpar du bootloadern är det sannolikt godnatt.

    Just 006 lär inte ens försöka installera sig på det sättet (du får antagligen ett felmeddelande om du försöker) eftersom den förutom ny kernel även har en uppdaterad bootloader, och jag vill minnas att den inbyggda uppdateringsfunktionen då vägrar att ens försöka uppgradera. Windows-verktyget är det som gäller alltså.

    Det är inte osannolikt att du skapade hela grundproblemet här. Jag har ingen aning om vilket skick din flashdisk är i. Du kan mycket väl ha en bladning mellan olika versioner. T ex kanske kerneln får fel parametrar om var partitionerna ligger, det skulle förklara en hel del :)

    Om du vill få något slags diagnos kan du göra följande:

    - Koppla ur eventuell USB-kabel, vänta tills "Media library being updated" försvinner.

    - Starta "Better Terminal Emulator Magic". Skriv sedan raderna jag listar nedan, exakt så som de står, med enter efter varje rad. Inget ska synas på skärmen förutom vid "ls -laR" kommandot där den kommer klaga på massa saker som har med proc att göra, det är OK. Om de andra raderna ger fel skriver du antingen fel eller så är systemet korrupt.

    Efter första raden får du godkänna superuser-access, om det är första gången du gör det. Vänta på att root-prompten kommer tillbaka innan du skriver nästa rad (# ska synas längst till vänster).

    Kod:
    su
    busybox dmesg > /flash/dm.txt
    busybox df > /flash/df.txt
    busybox mount > /flash/mnt.txt
    busybox cat /proc/mtd > /flash/mtd.txt
    busybox ls -laR / > /flash/ls.txt
    exit
    exit
    
    (Stora och små bokstäver gör skillnad, skriv exakt som ovan. Inga siffror förekommer i detta fallet, l = "litet L")

    Koppla in USB-kabeln i datorn och titta på "flash-disken" (dvs inte-sdkortet). Du ska ha fem nya filer där: "dm.txt", "df.txt", "mtd.txt", "mnt.txt" och "ls.txt". Titta igenom dem om du vill, men ingen hemlig data ska finnas där förutom att det går att se vilka appar du installerat.

    Packa ned dem till en zip-fil och skicka upp den någonstans och dra en länk till mig via PM var jag kan hämta hem den. Det kommer förmodligen inte att lösa något men kanske kan jag avgöra om det är totalt åt skogen eller om det borde funka.

    EDIT: Boota om innan du gör ovanstående och gör inte massa annat innan, annars missar jag eventuellt början på kernel-logen. Lade även till en rad i scriptet.
     
    Last edited: 28 jan 2011
  4. nonprogrammertechie

    nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    TACK Twk! Skall göra som du säger. Jag undrar / misstänker själv fel i minneskretsarna.
     
  5. nonprogrammertechie

    nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    @ Twk ; Endast sista komandot ledde till en satans massa svarsrader,
    busybox ls -laR / > /flash/ls.txt
    En massa svarsrader av typen;
    ls: /proc/93/task/93/exe: cannnot read link (not a symlink?)
     
  6. arianmanesh

    arianmanesh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej Twk_
    Jag underar om twk 006 kommer ikväll?
    Mvh
     
  7. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Japp den kommer som utlovat :)
     
  8. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Det är förväntat. Om du kan packa ihop filerna som skapats och skicka en länk via PM ska jag titta under helgen om det ser ut som att du har lyckats flasha ordentligt eller inte.
     
  9. nonprogrammertechie

    nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    mellanslag?

    Generell fråga; När man skriver in kommandon i ett terminalprogram (som kommandona Twk gav mig ovan), spelar mellanslag någon roll? Det är 25 år sedan jag skrev i ett terminalfönster senast ;-)
     
  10. jackster86

    jackster86 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nån som har "bevaka blocket" som apk-fil och vill dela med sig?
     
    Last edited: 28 jan 2011
  11. HBG

    HBG Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Den finns på market att hämta
    hittade den när jag sökte på blocket
     
  12. jackster86

    jackster86 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men jag har inte market...jag har dock applanet,men där finns inte blocket.
     
  13. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    twk-m7-006.ll-7ck100.kendo-m7.zip

    Då var twk-006 klar och färdigtestad. :)

    Jag återanvänder delar av förra release-posten, men läs igenom hela och var nogrann med att följa instruktionerna, särskilt om du är ovan eller haft problem tidigare.

    Jag skriver detta allra först eftersom det är VIKTIGT :

    1) Denna versionen MÅSTE FLASHAS MED WINDOWS-VERKTYGEN! Flashdisken partioneras om. Använd INTE update-img-metoden, det är fullt möjligt att permanent bricka plattan i annat fall.

    Verktygen samt instruktioner för att flasha en helt ny firmware är inkluderade i zip-filen. Det är exakt samma guide och verktyg som följde med ursprungliga market-firmwaren av drnashlenin. Några särskilt läsvärda inlägg länkar jag till längre ned.

    Om du är "nykomling" bör du läsa igenom hela tråden från början - där finns alla frågor o svar angående drivrutiner som en del upplevt som svårt att få till.


    2) FÖRSTA UPPSTARTEN TAR JÄTTELÅNG TID! Räkna med runt 15 minuter från det att du trycker "Update" i RK2818 Batch-upgrade tills GUIt är igång. ca 4 minuter flash + recovery, resten av tiden byggs ext3-filsystemet upp, ett par .apk:er installeras och system startar även om delvis (syns endast som ett kortare ögonblick med svart skärm". AVBRYT INTE DENNA PROCESSEN - det kommer bara börja från början (i bästa fall) om du gör det -> det tar ännu längre tid.

    Det hade gått att påskynda detta, men jag sparar mycket utrymme på flashdisken genom detta förfarande, och möjligör även recovery "på fältet" utan tillgång till firmware tools. (Detta gäller naturligtvis bara första uppstarten).


    3) Denna release är i första hand en buggfix- och prestanda-release. Den nya marketen är bortplockad igen eftersom den tillförde väldigt lite men skapade problem för vissa användare. Det går dock utmärkt att själv installera den igen som en vanlig app för de som ändå vill ha den. twk-006 är ordentligt testad av mig själv samt ytterligare en person, på både Limited Label 7CK100 och Kendo M7.

    De problem som rapporterats är lösta, och prestandan är betydligt bättre. Märks tydligt i både det vanliga gränssnittet och vissa spel, typ "jewels" och liknande. Prestanda-förbättringen beror främst på ny kernel+bootloader och möjligen lite på smärre förändringar jag gjort vad gäller de övriga ext3-filsystemen (monteras med "noatime"-flaggan satt)

    Slutligen har namngivningen förändrats något för att särskilja den från eventuell framtida portning till liknande men inkomptibla enheter, där jag kan återanvända i princip all resarch och scriptning jag gjort.


    Features twk-m7-006.ll-7ck100.kendo-m7.img (+ indikerar nytt i 006) :

    . Baserad på market-enablad firmware för "Limited Label 7CK100", ursprungligen postad på Swedroid av drnashlenin

    . Fungerar på både Limited Label- och Kendo-plattan (fast man får dras med en LL-logga vid boot ;) )

    . Permanent root (su + Superuser.apk)

    . Userhook support - placera ett unixscript som /flash/userhook.sh så kommer det exekveras vid varje uppstart som root

    . cramfs-systempartionen dumpad från enheten och filsystemet ombyggt från scratch för att slippa krypteringen (eller vad "de" nu försökt åstadkomma...)

    . Full /system read/write - alla typer av modningar bör nu fungera. Rapportera gärna, både bra och dåligt!

    . /system dessutom i ext3 istället för cramfs - sparar CPU-cykler eftersom vi slipper packa upp saker i realtid. Även visst RAM-minne sparas

    . Väldigt försiktigt pillat något på minneshanteringen (Linux OOM-killer för de som känner till denna). Finns mer att göra här.

    . Utbytt Launcher (till Zeam)

    . Betterterm free bundlad (som user app), för tillgång till CLI direkt efter flashning.

    . build.prop sätter lcd_density hårt till 160. Samma sak med default.prop; denna bind-mountas också till en read/write-kopia (går alltså att modifiera)

    . suspend mode funkar betydligt bättre.

    . failesafe - skapa filen "recover.twk" i /flash/ och boota om. Efter ombooten (som då tar ca 10 min) har man /system i orginal-utförande igen. Samma sak om man gör en "factory default". Detta är tänkt som en räddning om man skruvar till sin /system ordentligt. Flash med windows-verktygen fungerar dock också alltid fint.

    + Äldre versionen av market tillbaka igen eftersom det visade sig fungera betydligt bättre för många. Dessutom är den lite snabbare.

    + Ebookreadern tillbakalagd igen (sorry, borde frågat om någon använde den innan jag plockade bort den..)

    + Ny bootlader. Oklart hur mycket detta påverkar, möjligen kan hårdvaran initialiseras på ett bättre sätt.

    + Ny kernel, från Jan 2011. Klart bättre prestanda! Största nyheten i twk-006 och anledningen till release.

    + Diverse bugfixar: Market-buggen är löst delvis genom att helt enkelt plocka bort den versionen som låg med i 005, men också genom bättre förståelse för init-scripten. Bl a startas även consolen om på ett vettigt sätt nu när /system byts ut under bootsekvensen. Detta löste en del ovanliga men irriterande småproblem som t ex enstaka "force stop" av systemprocess under uppstart. Detta verkar vara helt löst nu enligt de tester som gjorts.

    + Scrollhjulet fungerar korrekt igen på Kendo

    Notering: Allt funkar nu direkt efter första uppstarten. Med det sagt - det är väldigt mycket som händer under den allra första starten efter flashningen, och riktigt allt minne får man inte tillbaka förrän efter första omstarten. Det gör att det riktiga prestandalyftet inte märks fullt ut förrän efter man startat om första gången.

    Förslagsvis drar man därför igång market, låter mailen osv synca klart (syns genom att "syncindikatorn" försvinner som syns högst upp efter att man loggat in med sitt gmail-konto). Därefter startar man lämpligen om (alltså full power off och sedan power on).

    Jättemånga goda råd finns i denna tråden. Här är några speciellt användbara tips:

    Allmän optimeringsguide, utmärkt skriven av df9517. Stort tack!
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=408113&postcount=299

    HBG länkar till en flashnings-guide med bilder. På engelska, och för en annan firmware, men vertyget är detsamma. Tack!
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=432280&postcount=490

    Lite försök till klargörande från min egen sida efter att några verkar ha flashat och samtidigt hållit en av knapparna nedtryckt under hela processen. Det ska man alltså inte göra eftersom det då kan bli väldigt fel (skrevs efter 005-releasen, men är fortfarabde lika viktigt).
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=430003&postcount=439

    Ett tips är också att manuellt döda user-appar (med en task killer) innan suspend - då funkar det betydligt bättre och batteriet håller mycket längre.


    Vadå? Jaså firmware-länken! ;) Här:
    twk-m7-006.ll-7ck100.kendo-m7.zip


    Trevlig nerd-helg! :cool:
     
    Last edited: 28 jan 2011
    humlan, riro, -ix- och 10 andra gillar detta.
  14. xperten

    xperten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ska bli med ett sant nöje att installera till den nya firmware. Du ska ha ett jättestort tack för allt du gör för oss LL användare ;).


    Fungerar riktigt klockrent detta.
    MEN smarta jag glömde ta backup på alla mina appar, så nu får jag börja inleda jakten igen haha ;). Lätt o vara efterklok :D
     
    Last edited: 28 jan 2011
  15. jackster86

    jackster86 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    men....är den någon som kan lägga upp blocket som apk fil?
     
  16. HBG

    HBG Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    kan prova senare ikväll/natt
    varför lägger du inte in Twk_ 006 så får du market mm
    Annars kan du prova att lägga in market
    du hittar det här http://netload.in/dateigJ7xbGHqu9.html
     
  17. dunet

    dunet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Stort tack Twk_
     
  18. plutoorjan

    plutoorjan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    TWK

    TWK:
    Säger bara ett par ord så länge:
    Impressed och Hänförd över ditt tålamod!

    Blev visst mer än ett par ord, men jaja... GRYMT BRA JOBBAT!
     
    Last edited: 29 jan 2011
  19. HBG

    HBG Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  20. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Tack för alla vänliga kommentarer :) Rapportera gärna även eventuella dåliga saker dock, det är också värdefullt :) Likaså hjälp från er som kan lite mer till de som är lite grönare värdesätts högt eftersom det blir ett betydligt trevligare klimat och mer givande diskussioner :)
     
    Spankyswed gillar detta.