Stora kvalitetsproblem med LL 7Ck100 enligt SIBA.

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av plutoorjan, 28 jan 2011.

  1. plutoorjan

    plutoorjan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kvaliten är inte vad den borde vara på 7CK100.
    Jag har bytt tre(!) stycken 7CK100 som det varit verfierade hårdvarufel på.

    1 Plattan köptes i början på januari. Den fungerade i början men vägrade sedan att acceptera laddning på rätt sätt. Om vartannat så tog den inte emot laddning alls och stängde sedan av sig när batteriet dog.

    2:a Plattan ficks som utnyte för nr1 för 1vecka sedan.
    Kom hem laddade och startade upp den. Fungerade bra i fem minuter innan jag insåg att skärmkalibrering inte var okej. Den "hoppade" hit och dit med bilen, men fungerade hyfsat efter en omkalibrering. Så fort den somnat eller varit avstängd så var övre delens kanlibrering förstörd. Skitirriterande.

    3:dje plattan ficks som utbyte för nr2 för 4 dagar sedan.
    Var lite disskusioner om jag hade satt i sladden ordentligt etc. men efter mycket om och men så höll man med om problemet på platta nr2.
    Kom hem med nr3 och startar upp den. Fungerar i tio minuter och sedan så blir skärmen helt randig och omöjlig att se på. Ungefär som när ett grafikkort inte riktigt sitter i sin sockel för er som meckat pc. Typsikt hårdvarufel eller minnesfel. Lade på TWK005 för att utesluta mjukvara, men felet kvarstod. Lade på originalimagen och traskade åter tillbaka till SIBA.

    Nu suckade man högjutt och ville först inte lämna ut någon ny platta eftersom man fått in över hundra plattor som den varit hårdvarufel på!
    Man kommer troligtvis att skicka tillbaka alla plattar som är kvar i lager till tillverkaren, då felfrekvensen är för hög och oacceptabel.
    Han sade även att man höjt priset för att på så sätt "dra ner" försäljningsvolymen som ett första steg...

    Jag sa att jag gärna vill pröva igen eftersom jag gillar plattan isig.

    Nu har jag platta nr4 hemma och den verkar fungera perfekt än så länge!
    Hoppas att jag hittat en som fungerar även ett längre tag, men helt klart verkar man ha problem med "kvalitetskontrollen" på dessa plattor.
     
  2. arianmanesh

    arianmanesh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det. Fått 2 st som fungerar felfri. Däremot får man inte ha stora krav för en ganska billig platta. Om du letar efter en rejäl platta, får du belsta din plånbok med minst 4000 kr, annars för runt 1000 finns ingen att klaga på. Twk och andra gjorde sina bästa att även en billig platta typ 7CK100 blir mer användbar, men glöm inte att det handlar om, som jag upprepar,en " cheap tablet".:)
     
  3. plutoorjan

    plutoorjan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    ööö...

    Vad är det du inte tror?

    Att det är kvalitetsproblem står ju utan tvivel då till och med SIBA säger att man ska skicka tillbaka innevarande lager då det är bekräftade hårdvarufel på dom...
    Butikschefen bekräftar att man höjt priset till en mer "oattraktiv" nivå, för att inte sälja mer då den kommer att dras tillbaka. Dock vill man ha en billig platta i "skyltfönstret".
    Just nu så har SIBA fått in över 120 trasiga plattar under en sexveckorsperiod enligt mycket initierade källor på SIBA....

    Att jag som konsument får tre specifika produkter som det bevisligen är hårdvarufel på är tämligen ovanligt, och helt oacceptabelt ur ett komersiellt perspektiv. En ren förlustaffär ur ett "buisnesstänk" med försämrat rykte, krångel vid support etc.

    För övrigt så är jag väldigt nöjd med plattan och den är väldigt prisvärd när den fungerar som den ska. För övrigt så har jag fyra olika plattar hemma, varav en Ipad, så jag är mycket medveten om att den är just "billig", men därmed ska den dock fungera hårdvarumässigt, och inte med en "fysiskt" trasig skärm.
     
    Last edited: 28 jan 2011
  4. nonprogrammertechie

    nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag är osäker på om min hårdvara är ok. Laddningen har betett sig underligt, samt att mailprogrammet krashat i bakgrunden var ca 5:e minut, direkt från butik / med originalfirmware. Efter ny firmware Twk005, försvann dessa problem. I stället krashar andra processer, som andra användare inte har problem med. Börjar undra om minneskretsarna är defekta = vad jag än gör, så flyttas bara problemen runt.
     
  5. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Trist att du haft sånt strul :(

    Nyfiken fråga dock: Hade du möjligen någon automatisk "app killer" igång? Om en sådan börjar slå ihjäl även calibration-processen kan jag tänka mig att man skulle kunna få precis det du beskriver med att man måste kalibrera om hela tiden.

    Laddnings-problem hade jag också vid ett par tillfällen, har skrivit om det i den stora LL-tråden. Löstes som sagt genom att se till att få den startad och sedan avstängd riktigt så att den kommer "i sync". Självklart en bug, men var lösbart i mitt fall. Kan ju varit något helt annat hos dig såklart.

    Den randiga skärmen däremot är ju uppenbart hårdvarufel, särskilt eftersom du flashade om den :)
     
  6. plutoorjan

    plutoorjan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo, först hade jag alla möjliga appar installerade inklusive uppgradering till TWK004/005 etc. och även Killer etc., men när den började att strula så blåste jag om den med originalfirmware och lät bli att köra in några Appar överhuvudtaget, och nä, tyvärr så gjorde det ingen som helst skillnad så i mitt fall så var det verkligen hårdvarufel, ingen tvekan.

    Däremot så höll jag på att göra samma misstag med laddningen i hörlursurtaget men insåg det ganska fort... innan jag hann bli irriterad över det. :)