bästa 10"

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av mape82, 30 jan 2011.

  1. mape82

    mape82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    vet att det brukar dyka upp sådana här trådar lite då och då, men hittade ingen riktigt aktuell, så startade en ny.

    detta är en djungel, finns massor och är grymt svårt att veta vart, vad, vilket osv.

    Men första fråga är, går det att idag köpa en ok platta och inte ångra sig i mars, när jag förstår att det kommer ett helt gäng plattor, men en annan prestanda?

    isåfall, vilken bör man satsa på, om den ska ha 10", fungera helt ok att surfa på.

    om inte, är det till mars man bör vänta för göra det riktiga "klippet"? den är nämligen för mig inte toknödvändig fören vi börjar resa med fotbollen, och jag vill ha en bra grej på bussen, för surfning, lite enkla spel samt film. Vad tror ni priset kommer att hamna på för mig då? det jag kommer passa mig för att välja en för "billig" har många ggr köpt en budgetvariant av olika saker, för att sen ångra mig lite, då kvaliteten inte varit den bästa.
     
  2. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    De nuvarande högsegments Android tabletarna på 10" har tyvärr en gemensam nämnare, och det är mindre bra eller dåliga LCD skärmar (förrutom Archos 101 och Notion Ink Adam i min åsikt). Dock håller de ett ganska bra pris och erbjuder ganska bra prestanda.

    Det är mycket snack om alla 10" tablets som släpps nu under våren, dock känns det som att folk tar för givet att allt som presenteras under CES och WMC, kommer till Sverige samtidigt eller kort efter länder såsom t.ex. USA. Jag tror inte att det kommer vara fallet. Det är mycket snack om Motorola XOOM osv. En sak som är glasklart är följande; nästan alla stora tillverkare är de Amerikanska operatörernas slavar. Varför? Jo för att USA är en av de största och mest vinstgivande marknader inom mobiler och tablets. Ur ett vinstperspektiv är inte Sverige en stor marknad, tyvärr.

    Man måste inse att tillverkarna (som till 95% är baserade i Asien) har en viss affärskultur. Det går mycket ut på att göra så stor vinst som möjligt, och inte att tillgodose alla konsumenters (i alla världsdelar) önskemål.

    Så förvänta dig inte en uppsjö av "high-end" tablets till Mars. Visst kommer det komma nya tablets till Sverige vid den perioden, dock inte som av många anses "värsting modellerna".

    Det finns dock tabletar redan nu i 10" klassen som är innovativa och som kommer ligga i nivå med det som släpps senare i år. Notion Ink's Adam, som jag tror kommer få en god eftermarknadssupport, är en riktigt kapabel tablet. En annan tablet som tyvärr börjar bli föråldrad, men fortfarande håller bra kvalité och prestanda är Archos 101. Mycket minne och en ARM Cortex-A8 processor som klarar av de flesta spelen.

    Vill du ha en tablet med bra prestanda men som skärt ner lite på Andra delar såsom RAM minne och skärm, så finns t.ex. Toshiba Folio, Malata Zpad, POV Mobii Tegra (som jag säljer i min e-butik) och Viewsonic G-Tablet. Alla dessa har Tegra 2 ombord som klarar av mycket grafik = prestanda krävande spel.

    Man kan ju alltid hoppas på att tabletar såsom Motorola XOOM kommer till Sverige, men utgå inte ifrån det.

    Det kommer alltid komma bättre modeller inom ett 6 månaders tidsspann, så oavsett om du väntar till Mars så dröjer det inte till längre än September-November innan Tegra 2.5 eller 3 tablets presenteras med "SUPER SUPER SUPER AMOLED" skärm, Android 3.x och en "10ggr" bättre upplevelse.
     
    ToHell gillar detta.
  3. ToHell

    ToHell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    OPO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    OPO
    Den har speccar som passar mig utmärkt, förrutom två små detaljer:
    Jag skulle vilja ha 802.11B/G/N. Nog för att G är vanligast och mest användbart i de flesta lägen, men när jag nu har N hemma inbillar jag mig att jag kan sitta LITE längre ut på tomten och surfa LITE snabbare om även plattan klarar N. (OK, vanlig surf gör nog ingen skillnad alls, men det bär emot att vara begränsad, om så bara på pappret).
    Upplösningen 1024x600 duger, men hur ska jag våga visa den för ipad-töntarna om deras har 1024x768?

    Så vilken platta är för mig?
     
  4. GlacierMan

    GlacierMan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skaffa en Wi-Fi Only variant av Motorola Xoom om du vill ha en high-end platta (4000kr) men endå lätt att skaffa utan strul
     
  5. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Finns det redan att köpa någonstans???
     
  6. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ink Notions Adam - kommer du behnaam att sälja? I så fall när tror du, och var skulle det hamna prismässigt?
    Enligt specarna verkar just den här tabletten vara det jag söker. Alltså i stort sätt alla funktioner som min Desire (3G, GPS, multitouch, kapacitiv skärm) bara i ett "nästan dator" format. (RJ45 skulle inte skada heller)

    Har du någon ide om ev. andra med ovanstående? Svar skulle uppskattas !
     
  7. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Skulle lägga min röst på Notion Ink's Adam med Pixel Qi skärm. En sak som "iPad-pad" töntar aldrig kommer kunna kontra med mot din tablet är Pixel Qi skärmen, vilket passar perfekt för dig som vill sitta ute på din tomt och surfa/läsa e-böcker en solig sommardag i Juli ;)

    En sak är för mig helt klar, jag ser hellre en bra betraktningsvinkel över några pixlar mer i upplösningen. Samt är användandet i soliga förhållanden GULD!

    Angående POV, är min ärliga åsikt att man får en schysst tablet för priset man betalar. Den har det mesta man kan tänka sig att behöva. Dock är som sagt skärmen ingen IPS eller Pixel Qi skärm och den avsaknar WiFi N. Men en sak som är viktig att tänka på är att N endast är användbart ifall du har en höghastighetsuppkoppling och en router med bra räckvidd. Jag har t.ex. N stöd i min Vaio laptop och har en router med 5GHz och 2.4GHz frekvens. 5GHz är bra under dagen då det är många som surfar och de flesta routrarna ligger på 2.4GHz frekvensen (bor i ett lägenhetshus). Dock är signalen svagare än 2.4GHz frekvensen, och därför brukar jag slå över till 2.4GHz senare på kvällen när få är inne och surfa, och får betydligt bättre signalstyrka än 5GHz frekvensen.

    Har du räknat in eventuell införselsskatt och/eller hanteringsavgifter som du måste betala till fraktbolaget? Hur blir det med garantin om du väljer att göra en privatimport? Är det givet att priserna som florerar bland de hundratals ryktena som finns stämmer?

    Om nu Motorola väljer att göra en storsatsning på den svenska marknaden, så måste prissätta produkten på ett sätt som är vinstgivande. Tänk på att vi i Sverige har helt andra skatter jämfört med USA, vilket helt plötsligt resulterar i att den svenska momsen kommer att höja priset avsevärt jämfört med i USA.

    Jag har snackat med Sachin (Försäljningschefen) från NI och dom sa att de utvärderat olika försäljningssätt, och har tagit beslutet att endast sälja via deras e-butik då det finns en del oklarheter med hur logistiken ska ske, vilka regleringar som finns osv. skulle ske ifall man började sälja Adamtill e-butiker.

    Dom jobbar dock på att ta fram en enligt dom "unik" modell för retailers i framtiden, dock lär det dröja tills uppföljaren till Adam börjar säljas tyvärr.

    Jag skulle vänta 3-4 veckor, och se om NI kan börja sälja Adam som vanligt igen. Men samtidigt hålla utkik efter vad som kan komma runt den perioden.

    Men som sagt, så är NI's Adam riktigt "vass" trots alla negativa skriverier som finns kring den.
     
    Last edited: 31 jan 2011
    lasslax gillar detta.
  8. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Hoppades på svar på #6 - men icke sa nicke....:-( jag menar behnaam....


    EDIT:

    Sorry, my bad....
    Missade svaret i #7

    Ber om ursäkt
     
    Last edited: 1 feb 2011