Utveckla i Android

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Mist, 10 jan 2010.

  1. Mist

    Mist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Hej!

    Jag är intresserad av att börja utveckla men kan noll, så jag tänkte fråga lite här. :)

    Måste jag kunna Java innan eller stProgrammerar man i telefonen eller på datorn? Finns det någon gratisguide i hur man programmerar eller måste jag köpa en bok?
    Tips på bok är uppskattat eftersom det finns väldigt många. Lite nybörjar tips skulle inte sitta fel heller.:D

    P.S. Måste man kunna Java för att fatta Android böckerna? Eller beskriver de Java också?
     
    Last edited: 10 jan 2010
  2. PoPEye

    PoPEye Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  3. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tror inte androidböckerna ger så bra grund i java, så ett första steg skulle vara att börja titta på java. Ganska stort jobb att få en bra grund i java eller något annat språk.
     
  4. Mist

    Mist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Tack!

    Har precis börjat, kommer nog ta ett tag innan jag kan göra en Android app.:rolleyes:
     
  5. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Thinking in Java är en nybörjar bok. 3:e upplagan, som nu har några år på nacken, finns att gratis ladda ned och läsa.

    http://www.mindviewinc.com/Books/

    För dig som är nybörjare kan det vara en bra start. När du förstått grunderna i Java kan du relativt enkelt följa de Androidexempel som finns på nätet.

    Du programmerar på datorn, och kan testa din applikation i en emulator. När du känner dig relativt klar kan du sedan börja testa på den riktiga telefonen.
     
  6. Mist

    Mist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Tack! :D
     
  7. PoPEye

    PoPEye Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tippset!! Jag har hittils fuskat rätt rejält med grunderna iom att jag började koda direkt i android och aldrig skrivit en rad java innan...
     
  8. raddical

    raddical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ett bra tipps kan vara att kolla på den här serien av lektioner som en lärare I java på Stanford University har lagt upp på youtube. Jag har inte sett alla men dom är väldigt bra inledningsvis iaf. http://www.youtube.com/watch?v=KkMDCCdjyW8.

    Humor har han också och det är ett pluss :D
     
  9. mrbowmore

    mrbowmore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2009
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De är grymma faktiskt! :)

    Riktigt bra!
     
  10. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Det är inget fel med att göra så. Det viktigaste är att man gör det som man tycker är kul, och funkar för en själv. Ibland hör man folk som säger att man måste "gå den rätta vägen", men det finns ingen väg som är rätt. I värsta fall leder det till att personen tappar intresset och det är aldrig bra.
     
  11. PoPEye

    PoPEye Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Absolut. I mitt fall har jag nu grottat ner mig i (mina ögon) rätt djupa ploblem med trådning, tjänster, aktivitets-stackar o dyl för att "fusket" inte ska fungera längre. Objektorientering är inte något som jag gjort tidigare heller, det var pascall som gällde när jag läste 5p programering på LTH...
    Så till nybörjare, tuta o kör, gör lite "hello world" övningar och ha sedan ett problem du vill lösa. Googla, kopiera kod, läs på och testa, testa, testa... och som Kaj skriver, ha skoj! :D
     
  12. recman

    recman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det alltså Java man ska satsa på att lära sig om man är sugen att skapa nåt för android?
     
  13. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det stämmer bra det.
     
  14. Jonsson

    Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är det jag som är ute och cyklar eller funkar det att Ruby-språket också till Android? Hört att det ska vara relativt "bra"... Eller står jag på en cykel då?

    Har vissa planer på att man kanske skulle sätta sig in i programmerandet i samband med att man "blir med Android" så att säga :)
     
  15. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    http://code.google.com/p/android-ruby/

    Man kan göra mycket med android, väldigt mycket. Frågan är om du vill lägga ner den extra tiden och kraften på det.

    Det snabbaste och enklaste är att köra Java som är default.
     
  16. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Java är utan tvekan det språk det finns mest Android-relaterad hjälp till och mest frekvent använt. Du kommer förmodligen att stöta på betydligt fler problem om du vill utveckla för Android i Ruby än i Java.
     
  17. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har funderat på att köra Stockholms-kvällskurs i Android-utveckling för absolute beginners. Verkar inte finnas så stort utbud för vanligt folk.
    Dvs hands-on hur man kommer i gång på olika plattformar, var man hittar verktyg, miljöer, forum och där man går igenom och jpbbar på en del exempel-appar
    och testkör på ett gäng telefonmodeller.
    Fyra kvällar under en månad á 3 timmar per gång.
    Allt det där kan man ju som sagt leta sig fram till på nätet med självstudier, men en del gillar att få en genomgång och hjälp med laborationer. Målsättningen är att man skall få koll på vad man behöver för att börja utveckla och sedan är det mest det egna intresset och viljan till fortsatt eget lärande som avgör hur långt man kommer på egen hand efter dessa praktiska startup-sessioner.

    Förkunskaper: en del förståelse för java-programmering, intresse av mobilutveckling.

    Vad tror ni en sådan kurs får kosta per person ?
    Blir det populärt kan man engagera mer avancerade Swedroidare som tar hand om nivån bortom beginner för fler kursvarianter.

    Vad tror ni om det ?