ZTE + TELIA = Dålig kombination [Krönika?]

Diskussion i 'Blade' startad av bodoe, 3 feb 2011.

  1. bodoe

    bodoe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Detta blir ett klagobrev där hårda sparkar kommer riktas mot främst Telia, men även Anovo och till viss del ZTE.

    Ända sedan Blade-hypen i höstas startade har nog alla kunnat känna av att ZTEs intrång i Sverige har varit allt annat än problemfritt. Vilka egenskaper fick till slut telefonen som togs in? Knappt så man själv kommer ihåg då det var uttalanden till höger och vänster från Telia och andra operatörer som gång på gång lovade nya egenskaper på skärmar, minnen och senare leveranstider.

    Detta var något som inte tycktes skrämma merparten av möjliga köpare, vilket man kunde se när försäljningen faktiskt blev aktuell.

    När jag själv fick en av de två telefoner jag köpt var det för sent för min del. Telefonen var tänkt som en present till en person som rest utomlands i en månad. Den andra telefonen köptes i fysisk butik över disk (förbeställning var dock ett krav).

    Fram till nu har Telia visat på dålig ansvarstagande för leverans av telefonen. Inte nog med att de inte på lång tid visste vilka egenskaper som telefonen skulle levereras med utan de fick även problem med att hålla löften om leveranstider. Detta kan till stor del bero på problem med kommuinikation mellan leverantören, ZTE, och Telia. Dålig kommunikation är förståligt då ZTE är ett nytt märke på den Svenska marknaden, det som dock inte är förståligt är att Telia med sin långa erfarenhet låter undermålig information läcka ut till köpare i ett försök att blidka den skara av väntande potentiella köpare som redan fått allt för många löften brutna.

    Fram till att telefonerna levererats slutar för många problemen, eftersom det i de flesta fall får en fungerande telefon. Vad händer i de fall där telefonen inte har levererats i det skick som köparen förväntat sig? Det är vid dessa tillfällen som företag verkligen skiljer sig från mängden. Man ser här vilka företag som verkligen ger sina kunder den service de förtjänar, vilket är kanske den viktigaste stunden att hjälpa kunden i. Vem som helst kan sälja en billig telefon, men tydligen kan inte alla löpa linan ut och se till att i de fall där telefonen inte möter kundens förväntningar att man löser problemet på ett så fort och smidigt sätt som möjligt.

    När en telefon köpt hos Telia går sönder skjuter de över allt ansvar till reparationsföretaget Anovo. Även om man slutit ett avtal med Telia, som sålt enheten, hänvisas man till att kontakta Anovo själv. Telia skriver på sina kvitton att service tar "i normalfallet ca 14 dagar". Jag har fått höra från kundservice per telefon att det är 3 veckor som gäller och i Telias butik har jag fått höra att upp till 4 veckor är normalt. Det råder inte bara dålig kommunikation mellan Telias leverantörer av produkter och tjänster, utan även inom Telia, vilket inte är förvånande då det som avspeglar ett företag utåt troligen beror på hur företaget fungerar internt.

    Tittar man i andra trådar på denna forumsdel får man se att det finns flera som lämnat in telefonen för att inte få några klara besked på hur lång tid reparationen skall ta eller hur ärendet fortskrider. Telia hänvisar till Anovo, Anovo säger att man inte har några rutiner för att behandla ZTEs telefoner. Hur kan man börja sälja en telefon och direkt ge serviceärenden till ett företag som inte har rutiner klart för sig?!

    Man har alltså kunnat beställa en telefon hos Telia i mitten av november, fått den levererad en vecka in i december, lämna in den för service och sedan få vänta va 2 månader på att få den lagat utan några besked om hur ärendet fortskrider från Telia. För att få någon information måste man själv kontakta Anovo. Somliga har t.o.m kontaktat ZTE själva i ren desperation över hur länge man får vänta utan besked.

    I mitt fall har jag väntat i över en månad på att få telefonen lagad. När den väl skickas från Anovo talar Telia inte om detta utan jag får själv ringa kundtjänst och då får jag meddelat att telefonen legat ute i butik i en vecka! Till råga på allt så visar det sig att Anovo inte gjort någon åtgärd för att laga felet utan enbart skicka tillbaka telefonen direkt. Detta konstaterade man efter att telefonen legat "på en vagn i en källare" tillsammans med hundratals(?) andra ZTE Blade hos Anovi i Gävle i en månad. Om det inte var något fel på telefonen enligt Anovo, varför var de tvungna med att vänta en månad med att ta reda på det? När jag i butiken kontrollerar telefonen visar det sig att problemet faktiskt kvarstår och de 5 sekundrar som Anovo troligen ägnat åt att felsöka inte räckte för att hitta felet. Nu har jag åter lämnat in telefonen med detaljerade instruktioner på hur Anovo ska göra sitt jobb och felsöka telefonen. Hur länge ska man vänta den här gången?


    Detta meddelande och all kritik i det är riktat till Telia i första hand, även om ZTE och Anovo inte heller uppfyllt förväntningarna så är det Telias ansvar som slutgiltig säljare att ta hand om problemen som uppstår.


    Jag uppmanar alla framtida köpare av allt möjligt att inte bara se hur ett företag säljer en produkt (snabbt och smidigt) utan även tar ansvar när produkten går sönder och erbjuder skälig service (snabbt och smidigt). På dessa två punkter har Telia faktiskt misslyckats fatalt.
     
    perakesson gillar detta.
  2. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag ringde Anovo Gävle idag. De har inte ens börjat titta på min telefon efter 3 veckor, men det är inte Anovos fel. Har du tips på person hos Telia som jag kan maila till?
     
  3. Ms Sally

    Ms Sally Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    Telefon 2:
    Sony Xperia L1 (G3311)
    Platta:
    Huawei MediaPad m5 8 lite
    Jag lider verkligen med er som köpt från Telia och hamnat i den där loopen. Jag köpte från Comviq och fick en DOA telefon men allt fungerade klanderfritt med returen. Det tog väl 10 dagar tror jag tills jag hade en fungerande telefon och då var det ändå i nyårsveckan jag skickade in min.

    Gå högre upp i hierarkin är mitt tips.
     
  4. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Japp gick rätt så smärtfritt för min DOA med brightpoint oxå men den nya pajade efter 8 dagar så nu är jag i anovos klor vilket jag inte ser fram emot :cry:
     
  5. Ms Sally

    Ms Sally Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    Telefon 2:
    Sony Xperia L1 (G3311)
    Platta:
    Huawei MediaPad m5 8 lite
    Va, är det Anovo nu, också till Comviqs lurar?
     
  6. beefinthefreeze

    beefinthefreeze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag är inte förvånad när det gäller Telia!!
     
  7. Evak

    Evak Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppenbarligen inte bara jag som har haft problem. Fick hem min mobil, sen tog det fem dagar innan touchen slutade fungera så jag skickade in mobilen. Efter tre veckor utav att mobilen fortfarande inte ens var framme hos reperatörerna så gick jag in till tröja och fick beskedet att dom hade slarvat. Min mobil. Så jag lämnade mitt nummer och blev uppringd två dagar senare med besked om att jag skulle få en ny mobil, men dom skulle bara sammanställa en rapport innan.

    En vecka senare utan ett ord från telia gick jag till butiken igen och fick nu beskedet om att dom hade hittat min mobil och reperationen var igång...

    Efter att ha väntat en vecka till så var fortfarande statusen "lämnad i butik" på sidan man kan följa sin reperation, så gick jag till butiken igen och nu fick jag äntligen det korrekta beskedet om att zte inte har slutit något avtal med telia angående reperationer. Jaha tänkte jag då..

    Nu en vecka senare har jag fått min blade igen och det tog bara ca en och en halv månad med felaktiga beslut.

    Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
     
  8. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    jajemen, vad har det varit innan menar du?
     
  9. Swedroidman

    Swedroidman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Har haft 4st mobiler av olika märken inlämnade på Anovo, ingen har någonsin blivit lagad, det enda dom gör är att starta mobilen och sedan montera skyddsplast. Funkar den att starta så är det inget fel på den enligt dom, rätt sorgligt faktiskt.
     
    Last edited: 3 feb 2011
  10. Ms Sally

    Ms Sally Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    Telefon 2:
    Sony Xperia L1 (G3311)
    Platta:
    Huawei MediaPad m5 8 lite
    Jag trodde det var Brightpoint, jag.
     
  11. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Man kontaktar dom vid problem och vid rep så skickas luren till anovo, DOA sköts via brightpoint
     
  12. muki91

    muki91 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    va glad jag är som har fått Blade som funkar perfekt men det suger att stort företag som ZTE eller Telia inte tar sitt ansvar
     
  13. bollonet

    bollonet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När man läser om alla ZTE telefoner som går sönder är det inte utan att man undrar hur länge ens egen kommer att hålla. Det verkar ju jättevanligt med Blades som går sönder eller har felaktigheter redan vid leveransen! Inte kan det väl vara så vanligt hos mer dyra märken?

    Själv har telefonen som tur var funkat som den ska, förutom problemet med ett SD-kort som avmonterade sig själv hela tiden. Det är ju inget man ska acceptera egentligen, men jag köpte på egen hand ett SD från Sandisk istället vilket löste problemet. Man undrar hur många som har problem med dessa verbatimkort?
     
  14. bodoe

    bodoe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skönt för er att ni slipper detta strul. Dock vill jag uppmana till att tänka efter om ni skulle gjort om valet om ni fick utsättas för samma service som många andra. Att ZTE kan ha bristfällig kvalitet i sina produkter kan jag köpa och jag tror dessutom de kommer bli bättre. Minns själv när HTC var nya på mobiltelefonmarknaden och se var de är nu. Men att Telia och till viss del Anovo inte lyckas bättre är rent skamligt. De som redan drabbats kan ju inte känna sig annat än utnyttjade, och ni som inte drabbats än, hur känns det att vänta på dagen då telefonen går sönder och den måste in på lagning?
     
  15. johanrosvall

    johanrosvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Problematiken ligger i att Telia inte har något ansvar att laga telefonen, deras ansvar ligger i att hjälpa dig få telefonen på Service. Detta kallas Tillverkargaranti, då det i slutändan är Tillverkaren (ZTE) som står för lagningen, med hjälp av Anovo.

    Telia skulle kunna öppna en egen verkstad, skaffa sig certifikat för att utföra reperationer, men frågan är, hur många hade kunnat tänka sig betala 500-1000 kr extra (om det räcker?) för en telefon, för att få den snabbare och bättre lagad, om den mot för modan skulle gå sönder?
     
  16. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Så sant. Nuförtiden är Telia mest en säljorganisation. Allt annat är outsourcat.

    På Televerkets tid var det annorlunda. Då gjorde de ALLT.
    De hade exempelvis ett 20-tal man som inte gjorde annat än att fara runt och byta gastuber i arbetsbodarna.

    Tro inte vi vill tillbaka dit.
     
  17. lagerstrom

    lagerstrom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Foten i klämm? Jajamensan.

    Bara för att ni/vi inte ska deppa ihop:

    http://tinyurl.com/69e9wx2

    Sen kan nog Telia, se till att få bättre fart på sin service/reparations-fabrik...
     
  18. fellow

    fellow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    ...
     
    Last edited: 12 feb 2011
  19. bodoe

    bodoe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min telefon blev klar förra fredagen. Tog bara 54 dagar att laga den, varav 40 dagar tog det för Anovo att konstatera att det inte var fel på telefonen (fast såklart misslyckades de även där).

    Har krävt ersättning från Telia för kostnader som uppkommit i samband med transport till butiken när jag skulle hämta telefonen första gången. Har även fått ett presentkort på 200 kr att handla för i deras butik som plåster på såret för att det tog så lång tid.

    Uppmanar alla att kräva skadestånd för kostnader som uppkommit i samband med lagning av mobilen som tagit orimligt lån tid (2 veckor säger Telia själva är rimlig tid på kvittot man får efter man lämnat in telefonen).


    Läs vad som gäller enligt konsumentköplagen:

    http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
     
  20. groggy

    groggy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det ser ut som att Telia har slutat att sälja Blade.
    den har försvunnit från deras hemsida