Spotify vs Grooveshark

Diskussion i 'Applikationer' startad av botze, 17 sept 2010.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Någon som fortfarande föredrar Grooveshark framför Spotify? Jag har kört Spotify i mobilen ett tag nu och tänkte prova Grooveshark (man får ju gratis provperiod), men hittar bara nackdelar jämfört med Spotify:

    - Mindre logiskt gränssnitt (även om jag tycker Spotifys androidprogram har klara brister i logiken)

    - MYCKET långsammare

    - MYCKET sämre ljudkvalitet!! Ingen annan som reagerat på detta?

    - Betalningsmodellen, hur/hur mycket får artisterna av mina $3 i månaden egentligen??

    Har jag missat nåt, eller varför skulle man föredra Grooveshark?? (förutom av det är billigare då)

    Edit: En annan anledning till att välja Spotify är givetvis att stödja dem :-)
     
    Last edited: 17 sept 2010
  2. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Grooveshark känns lite tveksamt tycker jag.
    Om jag har fattat det rätt (rätta mig om jag har fel) så är det användarna som laddar upp sina mp3or till grooveshark som sen gör dom tillgängliga för alla andra. Bara det faktum att Metallica finns där gör mig misstänksam. ;)
    Troligtvis räknar dom väl sig som en nätradiostation och betalar därefter men vem som får pengarna och hur det funkar med regler och avgifter i olika länder har jag ingen aning om.
    Troligtvis chansar dom bara och det funkar nog så länge dom inte blir för stora och får "onda ögat" på sig (RIAA).
     
  3. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Jag kör grooveshark, betalade 27USD för en t-shirt inkl frakt då fick jag ett års vip på köpet. till skillnad från att enbart köpa köpa vip som kostar 30USD plus moms på 7USD.
    tycker det är prisvärt MEN om man ser till det etiska och moraliska aspekterna så är groovshark nog ingen topkandidat.
    Men ser inte att spotify med begränsat musikutbud och i mitt tycke dåliga val av prenumerations former som ett bättre alternativ. jag kör grooveshark i mobilen (desire) och 192 (groove) vs 320kb/s (spotify) är för mig knappt märkbart. så min röst hamnar på Grooveshark.
     
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Spotify i mobilen kör väl knappast 320, tror de kör 160 kbit/s, så i så fall borde grooveshark låta bättre..? Kanske hade otur med låtarna jag provade, ska prova igen... eller får man bättre kvalitet efter att ha köpt VIP (har provperiod nu)?
     
  5. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    med vip kan du ladda upp musik men dom tar inte emot lägre än 192, online verktyget kollar av filer för saknad information bitrate osv
     
  6. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Spotify i mobilen kör 96kbit/s som standard men det går att välja 160kbit/s. Spotify har därför lägre datahastighet, men kör å andra sidan ogg. Därför kan Spotify (160kbit/s) ibland låta bättre än Grooveshark på 192kbit/s. Dock, eftersom användarna själva laddar upp musik på Grooveshark kan det finnas låtar med sämre kvalité.

    Ang. lagligheten så gäller samma som för Youtube, alltså det gör inget tills dem som har rättigheterna ber dem att ta bort musiken. Grooveshark har även avtal med EMI och vissa enskilda artister betalar tom. Grooveshark för att hosta musiken eftersom dem blir mer kända då och får mer folk där dem verkligen tjänar pengar, live (dem får även statistik om hur många som lyssnar på dem). Men det är naturligtvis olagligt för DIG att ladda upp musik du ej äger rätten till.

    Personligen använder jag Spotify eftersom dem har en stand-alone klient och jag kan använda det gratis i mobilen (får friåka på pappas konto). Använder dock Grooveshark när jag är borta och har tillgång till dator.
     
  7. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Spotify kan man köra på 3 mobila enheter med ett premiumkonto. Hur är det med den biten på Grooveshark Anywhere?
     
  8. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Med tanke på att användarna själva laddar upp musiken till Grooveshark så är det långt ifrån all musik som håller duglig kvalité. Det är iallafall vad jag fick erfara den tid jag använde Grooveshark.

    Annars var ju musikutbudet mycket trevligare. Dock jobbigt med alla feldöpta låtar och att vissa låtar hade en massa dubletter med någon bokstav ändrad. Inget bra kvalitétsintryck enligt mig.
     
  9. welph

    welph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Försök att söka på Country roads med John Denver på Grooveshark. Tog mig över en timme att hittta rätt. En massa musik med fel namn på. Eller också var det SBS.....
     
  10. aenima

    aenima Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  11. sklp

    sklp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  12. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Grooveshark alla gånger. Visst vissa låtar håller inte bra kvalité, men många gör det. Lite tråkigt att många låtar är så dåligt taggade men jämfört med Spotify som inte har hälften av den musiken jag lyssnar på och kräver ett värdelöst program (på pc) så vinner Grooveshark.

    Att Grooveshark bara blir bättre istället för att, som Spotify, bli sämre är ju också trevligt (Spotify tar bort mer musik än de lägger till och taggningarna har också blivit sämre).
     
  13. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Spotify har ju väldigt dålig kvalitet på musiken. Av alla mina låtar i spellistor är knappt hälften 320 kb/s..

    Grooveshark var väldigt ologiskt tyckte jag, orkade inte ens plockade upp det.
     
  14. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Köp int Grooveshark, det är gratis i mobilen med Doods Music Streamer

    Sent from my X8
     
  15. csidroid

    csidroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    det finns ju tinyshark på market funkar perfekt!! tiny shark är en groovshark app det är helt gratis
     
  16. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Men TinyShark kräver flash så om du inte har flash finns Doods Music Streamer

    Sent from my X8
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 392
    Mottagna gillanden:
    2 132

    MINA ENHETER

    Som en av kommentarerna verkar en enda genre ha vägt in extremt mycket över betygsättningen för utbudet. Eller ja, Tool och din genre.

    Spotify är klart mycket bättre i min bok. Definitivt värt ynka 99 kr i månaden.
     
  18. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    tips lägg in en poll

    jag tycker spotify är smidigt och tillräkligt bra ljudkvalite hittar det jag söker efter oftast annars lägger jag in det som lockal fil
     
  19. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Detta är ju en gammal tråd, numera är det väl mer relevant att ställa frågan: Spotify eller Wimp? Jag vill gärna betala för musiken, en hundring i månaden är det tvivelsutan värt för att artisten iaf ska få liite betalt. Och för att vara laglig. :)
     
  20. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Varför är inte Grooveshark ett alternativ längre då?

    Jag betalar också gärna för musik. Jag betalar för Grooveshark Anywhere + Skivor som släpps i seriösa butiker (mycket musik jag lyssnar på går inte att köpa i en vanlig Svensk affär, visst går det att beställa från Amazon men jag tycker den sidan verkar konstig)

    Så jag förstår inte vad du menar? Ska man välja en sämre tjänst för att, tja, jag förstår inte vad du syftar på faktiskt?