Jämförelse av processorer?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Snarko, 4 feb 2011.

  1. Snarko

    Snarko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,
    Tänkte höra om någon vet nån sida där det jämförs vilka tablet/mobil-processorer som är bäst? Någon typ av benchmark resultat vore ju allra bäst. Jag har för mig att jag varit inne på en sådan sida, men hittar den inte nu... :cry:

    Det är helt enkelt lite svårt att hålla ordning på alla 'Cortex A8', 'Rockchip RK2808', 'Via MW8505' och allt vad dom heter!
     
  2. GlacierMan

    GlacierMan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bäst är NVIDIA Tegra 2 och sedan 3. Och Cortex A9.
     
  3. fatjoe

    fatjoe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nja.....

    Chipet innehåller bland annat en processor från ARM. För Android används mest ARM11, Cortex A8 eller Cortex A9. Ibland anges CPUn som version av arkitekturen, ARMv7 är t.ex. en Cortex A9, inte att förväxla med ARM7 som är en mycket enkel processor (används t.ex. i wifi-kort för enklare beräkningar).

    Sedan innehåller chipet en massa andra delar som t.ex. GPU (grafikkort). Just Tegra 2 innehåller en(två?) Cortex A9 och en Geforce GPU :)


    http://en.wikipedia.org/wiki/System-on-a-chip
     
  4. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    För att ytterligare komplicera det så tillverkar inte ARM processorer utan de licensierar designen till producenter av processorer. Vilket är en anledning till att det finns så många olika.
     
  5. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    och dessutom kan de som licencierar en design förbättra den så gott de kan. Så en Cortex-A8 är inte alltid samma som en Cortex-A8... ;)

    Jaja, enkelt uttryckt kan man ranka dem;

    - allt före cortex (passar för telefoner men inte mer enligt min mening. kanske lite hårt men det är vad jag tycker)
    - cortex-A8 (single core)
    - cortex-A9 (som allra oftast är dual core)

    Det finns en del att läsa på wikipedia som vanligt; http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture
     
  6. GlacierMan

    GlacierMan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Qualcomm ska slappa en ny plattform med en dualcore Snapdragon men det ar lite forsent i min mening
     
  7. Nonameswayne

    Nonameswayne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vadå försent? Har ju knappt kommit några produkter med Dual-cores ännu?

    Jag antar att alla inom ett halvår förväntar sig en hexacore-processor på 7Ghz.
    Suck .. :)
     
  8. GlacierMan

    GlacierMan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har någon sätt Tegra 3 plattformen? Quad-core 1.5 GHz... kinda epic :D
     
  9. JonasE

    JonasE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2009
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är ganska ointressant att jämföra vilken processorkärna som e bäst. Det går inte att köpa lösa kärnor ändå.

    Bättre att jämföra de SoC som finns på marknaden istället. SoC'en innehåller förutom processorkärnan DSP, FPU, GPU och minneskontroller som sammantaget kan ha stor inverkan på systemets prestanda.

    Anandtech har gjort en ganska bra genomgång av de tre största/snabbaste SoC'en vi kommer hitta i telefoner och tablets under 2011.
    http://www.anandtech.com/show/4144/...gra-2-review-the-first-dual-core-smartphone/4