Fråga till långtids ägare av Desire Z

Diskussion i 'Desire Z' startad av TrueDesire, 8 feb 2011.

  1. TrueDesire

    TrueDesire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    hej!
    tänkte fråga hur ni upplever era Desire Z nu efter ett tag.
    min sambo ska eventuellt köpa den telefonen, men då jag hade dålig erfarenhet av Desire HD måste jag kolla med er först.

    finns fortfarande simkorts problemet?
    sms problem, med att de kommer i o-ordning?
    signal problem?
    wifi som stängs av?
     
  2. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Mitt sms problem löste jag med GO sms och ställde in att det ska sortera sig efter när det skickades och tog emots. Så det är kvar men det går snabbt att lösa.
     
  3. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 000
    Mottagna gillanden:
    339

    MINA ENHETER

    Har haft den nordiska DZ:an sedan den släpptes och jag har aldrig haft något simkorts problem

    De få gångerna som sms kommit i o-ordning har vart när jag skickat ett samtidigt som jag fått ett då kan de i några fall ha bytt plats med varandra.

    Inga signal problem att prata om

    och min wifi är klockren. Har kopplat till mig både hemma och på jobbet plus diverse andra kompissars hem och telefonen kopplar upp sig snyggt och fint oavsett vart jag varit / är och den är stabil hela tiden.

    mao det finns säkert de som haft problem på de frågor du ställer men det är nog mer ovanligt än vanligt sett över alla DZ som sålts
     
    Last edited: 8 feb 2011
  4. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inga problem alls med min efter den uppdatering som släpptes på Julafton. Innan den fungerade inte mailsynken som den skulle mot Exchange 2010 men nu fungerar allt som det ska.

    Sent from my Motorla Flare using Tapatalk
     
  5. Nale72

    Nale72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har haft den sen den kom ut och har inte haft något av de problem som du tagit upp. Å andra sidan har jag aldrig använt orginalappen för sms utan har hela tiden (liksom på min Hero före denna) kört Handcent, som jag tycker fungerar klockrent.
     
  6. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Samma här.
     
  7. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Har haft min sen november.

    Aldrig haft simkortsproblem.
    Kör handcent så har inte upplevt "o-ordningen" som det talas om, är dock medveten om problemet med SMS som skickas tätt inpå varandra (samma minut).
    Vad jag HAR upplevt är att telefonen har förlorat alla SMS sporadiskt. Detta har hänt två gånger, felanmälde det till HTC och de verkar ha fått några rapporter om det men ingen uppdatering har släppts ännu.

    Inga signalproblem, inga WiFi-problem. Wifi stängs ju oftast av strax efter skärmen släcks, men ansluter igen när man väcker den.

    Vad jag har negativa åsikter om är: tangentbordsknapparna är lite för hårda, svårt att skriva snabbt. ÅÄÖ-buggen är ganska frustrerande. Den är lite för tung och tjock, men det blir en kompromiss om man vill ha fysiskt tangentbord. Även om det är en snabb telefon, så laggar den ur av och till som alla andra androidmobiler. Jag hoppas att 2.3 löser lite av det mha bättre garbage collect, men inget jag har höga förhoppningar om.
     
  8. TrueDesire

    TrueDesire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    tack alla för svar :)
    fortsätter att läsa tips om denna telefonen.

    min sambo har en x10 mini pro, och hon gillar tangentbordet på den så vad innebär ÅÄÖ buggen på desire z? problem med att skriva som vanligt?
     
    Last edited: 8 feb 2011
  9. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 000
    Mottagna gillanden:
    339

    MINA ENHETER

    ÅÄÖ buggen är att det bara blir stora ÅÄÖ ibland när man skriver. Jag har efter tipps här på Swedroid lärt mig att det räcker med att man trycker på skärmen i skrivfältet om detta händer så skriver man smått igen. Lite irriterande är det dock och man vill självklart att det rättas från HTC men vet man om "fixen" så funkar det ändå ganska OK.

    HTC säger sig också veta om buggen och att de jobbar på en lösning till nästa uppdatering.
     
  10. Nale72

    Nale72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Att det ibland blir stora ÅÄÖ när man skriver utan att ha caps inne. När detta händer är itne heller T9/ordlistan aktiverad. Det verkar gå att lösa på flera sätt. Jag brukar fälla in tangentbordet och sedan fälla ut det igen så fungerar det som det ska. Det ska även fungera med att t ex trycka på textinmatningsfältet en gång. Det finns en del varianter beskrivna i en annan tråd här på delforumet.
     
  11. TrueDesire

    TrueDesire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    tackar för svar! :)

    hurdant upplever ni batteri tiden nu efter lite inkörning?
    min flickvän laddar i princip var annan dag, eller varje kväll om hon surfar mycket.
    vet att Desire HD jag hade räckte bara i max två timmar när jag surfade och lyssnade på musik samtidigt (så som hon också använder sin telefon)
    är batteriet bättre eller sämre?
     
  12. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Lyssnade du på strömmad musik då eller?
    Annars låter det väldigt dåligt.

    Med min användning håller telefonen 1-2 dagar.
     
  13. TrueDesire

    TrueDesire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    det var musik lagrat på minneskortet, ibland strömmat via en app
     
  14. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Har bara haft min i 2 veckor, men ladning varje kväll med mycket surfande låter okay. Skärmen drar mycket ström, typ 70 %.
     
  15. TrueDesire

    TrueDesire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    så hon kan ha facebook,internet,musik på utan problem i 4-6timmar kanske på en dag?
     
  16. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Nej, inta utan problem. Allt som kräver att skärmen är påslag drar mycket ström. 2-3 timmer är nog max. Det är där omkring jag får ut av min tror jag, om jag t ex ligger i sängen och ser video/surfar/lyssnar på podradio.
     
  17. soderkvist

    soderkvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    Gammal men snabb och stabil, KitKat
    Telefon 3:
    Nexus One
    ROM:
    Oduglig ROM med HTC Sense. Why? :S
    Platta:
    Ipad 3
    Min tjej har en Desire z och vi skrev nyss en recention på prisjakt tillsammans. Den får 5/10 av henne.

     
  18. TrueDesire

    TrueDesire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    tack för recensionen :)

    vi var och kände på en i en affär, och det var lite glapp på gångjärnen något som försäljaren sa att "många har känt på den"
    så vi resonerade då, hur blir det inte då man använder den i princip dygnet runt?
    "alla" känner inte på den, den används t.ex inte innan öppningsdags och efter stängningstid.

    Täcker garantin Z-gångjärnet ? måste maila och fråga HTC känner jag :P
     
  19. Nale72

    Nale72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det där måste ha varit ett riktigt måndagsexemplar. Förutom ÅÄÖ-buggen ibland (som åtgärdas på en sekund genom att t ex fälla in och ut tangentbordet en gång) så har jag inte råkat ut för något av det du räknade upp.

    Stor och tung, visst, men inte något som jag stör mig på (men då har jag tidigare även haft SE:S tidigar P-serier utan att störa mig på storlek eller vikt ;) ). Men jag antar att den ökade tjockleken och tyngden är något man får acceptera om man vill ha ett bra fullstort tangentbord.
     
    Last edited: 10 feb 2011
  20. Nale72

    Nale72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Visst är det ett litet "glapp" när den är "stängd" om man känner och vickar lite. Jag var också innan köp lite nervös inför detta faktum, men det är ju bara för att man vid test verkligen försöker framkalla glapp och se nackdelar med Z-gångjärnet. Däremot är det inget som jag någonsin tänkt på efter köpet vid daglig normal användning.

    Jag har haft min sedan den släpptes och tycker inte att mitt gångjärn har blivit slappare fram till nu, trots daglig användning både hemma och i jobbet. Liksom vid köpet fäller min ihop sig när den vinklas lite mer än 45 grader, men fortfarande har jag aldrig råkat ut för att den har "ramlat ihop" utan förvarning vid normal användning.

    Om man ligger i sängen med telefonen högt upp nära huvudet och vinklar den mycket kan den falla ihop, men om man bara lägger ena pekfingret frampå kanten på ena kortsidan är det inga problem att använda den med displayen rakt nedåt heller.

    Ett alternativ om man stör sig på det vid sänganvändande är att använda den precis som alla andra android-lurar, dvs med stängt tangentbord och bara använda skärmtangentbordet.