ULK lagfixar och Tweaks

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av elof, 6 feb 2011.

  1. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Några frågor till experterna (spekulationer undanbedes då de snarare stjälper än hjälper) o_O

    1.
    Under ULK-options kan man konvertera SYSTEM till ext4.
    Vill man göra det?
    Finns någon stor risk med det?

    2.
    Under Ext4 mount options kan man ändra från SAFER till FASTER.
    Vad innebär de snabbare optionerna?
    Finns någon stor risk med detta läge?

    3.
    Är det OK att ändra lagfix-inställningar, Tweaks och BLN utan att boota om emellan varje steg, eller bör man först aktivera lagfix, sedan boota om för att först därefter aktivera tweaks/BLN?
     
  2. bullemina

    bullemina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    1. konvertera /SYSTEM har en viss påverkan på hastigheten men den är inte så stor. Risken att göra det är ganska liten, /system är mountat som read-only så att det ska hända något på den partitionen är ganska minimal.

    2. I praktiken innebär FASTER att filsystemet blir snabbare MEN det finns en större risk för dataförlust om telefonen inte stängs av som den ska utan att batteriet blir utdraget innan telefonen är avstängd t.ex.

    3. Du kan ändra alla inställningar under lagfix/tweaks/BLN utan att boota om emellan.

    Jag personligen har kört speedmod kärnorna under en lång tid och kör /SYSTEM med ext4 samt FASTER mount option utan några som helst problem. Jag kan rekomendera det, men som sagt det finns en större risk att det kan bli dataloss vid felhantering.

    Hoppas detta hjälpte dig...
     
  3. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Skitbra! Tackar!

    Har du nån bra länk till var man kan läsa om detta? Jag har kollat på SpeedMod-sidor, UniversalLagfix-sidor, googlat osv men inte hittat någon sida som faktiskt gäller senaste versionen och listar vad de olika valen i Lagfix och Tweaks.

    Exempelvis funderar jag på exakt vad det är för skillnad på FASTER och SAFER mount options. Gissningsvis använder FASTER t.ex. no a-time, ingen omedelbar flush till fil efter varje write, osv.
     
    Last edited: 6 feb 2011
  4. bullemina

    bullemina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Denna länk visar vad speedmod kärnorna innehåller men inte vad alla options är för något. http://touristinparadise.blogspot.com/2011/01/what-is-speedmod-kernel.html

    Här finns infon ang tweaks och vad dom gör.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=813309

    Läs igenom denna första sida utav speedmod om du inte redan gjort det.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=822756

    Här står det den tekniska biten på FASTER och SAFER options men inte mycket information.
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=10909207&postcount=11472


    Mer än såhär kan jag nog inte hjälpa dig, det jag vet att under alla månader som jag kört olika rommar samt kört speedmod kärnorna så har jag inte haft några problem med att köra FASTER och ext4 /all
     
  5. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Faster är ett *garanterat* sätt att få korrupt data på telefonen. Det räcker att starta om 10 gånger för att data ska börja bli korrupt (naturligtvis märks det inte förrän något som faktiskt orsakar force close eller annat uppenbart problem). Varje omstart av telefonen oavsett hur du utför den har en oacceptabel risk för korruption. Det är fullständigt idiotiskt att ens ha med det som alternativ.
     
  6. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Oj, här var det motstridiga uppgifter. :ehm:
    Mickeko, du har inte bara blandat ihop den form av korruption du pratar om med den bugg som fanns förut innan k9i-kerneln?

    Kan du peka på någon form av bevis till det du skriver?
     
    Last edited: 6 feb 2011
  7. bullemina

    bullemina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men om det nu är så som du säger så borde telefonen bli instabil efter någon eller några månader? Varför märker man inget?
     
  8. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Beror ju helt på hur ofta du startar om... Jag startar om mobilen i princip dagligen.. När voodoo var i pre-version körde supercurio med den inställningen, det tog inte mer än en vecka innan jag fick problem. Beror naturligtvis mycket på vad man har installerat också.
     
  9. Hasse_s

    Hasse_s Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    En fråga angående speedmod kerneln vilka är de bästa inställningarna/tweaksen för en bättre batteri tid? Eller det kanske inte spelar så stor roll?
     
  10. bullemina

    bullemina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej, helt klart intressant. Isåfall rekomenderar jag inte den inställningen till andra men jag kommer fortsätta köra den själv för att se hur länge det tar innan det krashar... Rebootar ca 3-4ggr /dag, för inställningar i recovery, flashning av nya kernels osv..
     
  11. bullemina

    bullemina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    ext4 drar lite mer ström än RFS men ext4 är så mycket snabbare så jag skulle köra ext4 iaf.. Tweaksen kör jag alla och då får jag bra batteritid, har provat fram och tillbaka tidigare med tweaks och det jag kom fram till är kör man alla så får man bästa batteritid.
     
  12. mickegillarcyklar

    mickegillarcyklar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sen 2.2.1 kom är RFS enormt mycket snabbare än på 2.2 och 2.1. Med det sagt: ext4 ökar fortfarande hastigheten/mjukheten ffa i diverse listor i GUI:t ännu ett snäpp, särskilt om man har många appar installerade. Om ext4 drar mer ström måste det vara marginellt, jag märker iaf ingen skillnad när jag bytt fram och tillbaka mellan RFS/ext4.

    Allt ovan imho förstås :)
     
  13. bullemina

    bullemina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är alldeles riktigt, RFS vart bra mycket snabbare med 2.2.1. Därimot så tycker jag att med RFS så går det mjukare och smidigare MEN det tar längre tid att starta applikationer och speciellt när man har många appz installerade, känslan är lite som att RFS har bättre accesstid men sämre överföringshastighet. Ext4 drar mer ström även fast det inte är speciellt mycket.
     
  14. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är *extremt* svårt att avgöra mindre skillnader i strömförbrukning på en mobiltelefon. Hur har du gjort för att utesluta andra faktorer än filsystemet som också kan orsaka varierande batteriförbrukning? (Som exempelvis varierande mottagning på mobilnätet/wifi, varierande samtalstider och mobilanvändning generellt)
     
  15. bullemina

    bullemina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har inte personligt testat strömförbrukningen mellan ext4 och rfs utan läste om en person på XDA som gjort advancerade tester och mätt i olika situationer i användning av filsystemet, tyvärr har jag inte tråden jag läst det i.
     
  16. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Har provat som f-n med ext4 lagfixes på speedmod och det som kändes lite iaf var faster mount. Men det var verkligen inga stora skillnader, och jag skulle aldrig märka av det vid ett blindtest. Så jag kör återigen RFS, får helt enkelt inte bättre prestanda med ext4 osv osv. det märks bara i quadrant och ev. placebo effekt. Skulle som sagt aldrig märka skillnaden vid ett blindtest.

    Däremot så tycker jag att jag får mer konsekvent prestanda på RFS, med ext4 så kan det variera lite och vara snabbare ibland och inte lika snabbt ibland, tycker mig uppleva det så iaf. Men återigen, det är så små skillnader så det kan lika gärna ligga inom felmarginalen.
     
  17. bullemina

    bullemina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Största skillnaden man märker det är när man har väldigt många appar installerade, har du ca 100-150 appar installerade då märker du stor skillnad mellan ext4 och rfs, iaf gör jag det.
     
  18. mickegillarcyklar

    mickegillarcyklar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    +1!
     
  19. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    150 appar+ ? Tar en dag för dig att bläddra igenom alla? Vilken launcher föredrar du?
     
  20. bullemina

    bullemina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    140 för att vara exakt. Nej, inte direkt... :)
    Jag kör launcherpro med 5 kolumner i appdrawern.