WhoIsCalling - nummerpresentatör för sms och samtal

Diskussion i 'Applikationer' startad av Henrik Lannerhjelm, 25 jan 2011.

  1. torkel

    torkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Några synpunkter på senaste versionen. Hoppas att du inte tycker jag är jobbig, utan ta det som synpunkter på en bra app :-)

    Widgeten:
    * Den verkar inte uppdateras förrän man har varit in i WIC.
    * Åtminstone på HTC Desire så är det väldigt mycket tomrum runt widgeten. Det borde
    gå att få plats med ett fjärde samtal.
    * Det skulle inte vara helt fel med en 4x1 widget som bara visar det senaste samtalet.
    * I stället för att lista samma nummer flera gånger i rad, så borde man kunna sätta
    antalet samtal från samma nummer inom parantes, som det är i samtalslistan i WIC.

    Källor:
    * Om man skapar en Custom källa, så kommer efternamnet med när man testar den,
    men när man sparat den och sedan söker efter ett nummer så kommer inte
    efternamnet med.
    * Det skulle inte vara helt fel att kunna lägga till egna fält som parsas och visas. Tex
    för internt företagsbruk är jag mer intresserad av att få se vilken avdelning en person
    tillhör (vilket jag använder address-fältet till), men när jag sparar kontakten så vill
    jag även ha med den riktiga adressen. Går det att lösa genom att returnera ett vcard?
    Eller går det inte ha returnera vcard för Custom?
    * Det skulle inte vara helt fel att kunna ha flera Custom, samt att kunna namnge dem.


    Övrigt:
    * Om det är flera namn listade på ett nummer så skulle det vara trevligt om man fick
    välja vilket namn man vill spara kontakten i
    * Det verkar inte gå att spara ett okänt telefonnummer till existerande kontakt
    * När man sparar en kontakt så hamnar hela adressen i ett enda fält.
    * Det skulle vara trevligt att kunna testa var namnrutan hamnar och hur det ser ut
    efter att man har ändra inställningarna för den, utan att behöva ringa sig själv från
    en annan telefon.

    Tror det var allt för tillfället :-)

    PS. Bilderna i market visar inte aktuellt utseende :-)
     
  2. Henrik Lannerhjelm

    Henrik Lannerhjelm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Klockren feedback, uppskattas alltid :)

    Widgeten:
    * Tror jag ber om refresh för tidigt vilket gör att den inte uppdateras korrekt alltid.
    * Planen för Widgeten är att designen av den ska kunna påverkas via inställningar på samma sätt som samtalsrutan. Skicka mig gärna en bild på hur det ser ut på Desire med Widgeten.
    * Ambitionen har varit att få med samtalräknaren även i Widgeten, men har inte fått till det riktigt ännu.

    Källor:
    * Efternamn bör nu fungera korrekt. Gå bara till källor alternativt gör två felaktiga sökningar för att ladda om källorna.
    * Jag kommer snart att uppdatera sidan så att det går att namnsätta källorna bättre. Möjlighet till flera källor kommer också läggas till.
    * VCard stöds inte för custom-källorna för tillfället.
    * Operatör och organisation kommer läggas till som fält till källorna.Får fundera på möjlighet att själv välja vilka fält som ska visas vid samtal.

    Övrigt:
    * Det går att välja kontakt för VCard-källorna. (dock inte så smidigt i dag:o). Genom att klicka på första referenslänken för hitta.se kan man fritt välja bland de olika namnen som hittats för numret.
    * Okänt nummer till kontakt har jag inte tänkt på, det bör jag fixa!
    * Min VCard-parser plockar ut alla adressfälten till olika fält. Tyvärr går det bara att lägga till adressen som ett enda fält om man använder Androids standard-Intent för att lägga till kontakter. (Möjligt att jag ändrar detta i framtiden, håller med om att det inte blir så snyggt.)
    * Design förhandsvisningen av samtalsrutan kan också tänkas dyka upp i framtiden :-)
     
  3. torkel

    torkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan du även välja storlek på widgeten via inställningar? Tror inte jag har sett någon annan app göra det.

    Jag skulle som sagt gärna ha en 4x1, eller till och med en 2x1 som bara visar senaste samtalet.

    På Desire:n så är det väldigt mycket luft över och under själva texten. Widgeten utnyttjar nog inte mer än 1½ rad. Tyvärr har jag inte möjlighet just nu att fixa en bild på hur det ser ut.

    Hur funkar egentligen källorna? Speciellt Custom. Man bygger den ju på en websida, betyder det att den finns på en server hos dig? Eller finns den bara lokalt på min telefon? Om den ligger på en server hos dig, finns det någon garanti för att den inte sprids till andra?

    Doh :-(

    Skulle det gå att ha referenslänkarna lite mer "User friendly" än url:en? För icke "insatta" så vet jag inte om url:en säger så mycket.

    Vad är det förresten som avgör vad som hamnar i referenslistan? Är det bara VCard-källorna?

    Söker man på ett nummer som inte finns så får man upp 4 referenser, borde inte listan vara tom då? Medan jag i det flesta andra fall, dvs om numret finns, bara får upp hitta.se. I undantagsfall får jag då även med eniro.

    /Björn
     
  4. Henrik Lannerhjelm

    Henrik Lannerhjelm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Stämmer nog att det inte är tillåtet att ändra storleken på Widgeten (Skulle kunna bli ett kaos på skärmen då). Jag får lägga till fler Widgetar som val. Designen (transparens etc) bör gå att ändra via inställningar.

    Källorna som läggs till finns på min server samt i cahceminne på din telefon. Källan är kopplat till din telefon och kan ej ses av någon annan. Jag har ett skript som jag kontrollerar alla källor med 1 gång i månaden. Källor som ger bra träffar kan spridas till andra.

    Det börjar läggas till allt fler källor som bara är intressanta för användaren som lägger upp dem (eventuellt för kollegor också..). Jag kan lägga till en kryssruta för om källan ska vara privat vid nästa uppdatering av den sidan (Då ska min server inte ens kontrollera källan). Har även funderat på en möjlighet att dela dessa källor med de man vill (Kollegor etc som källan också kan vara intressant för)

    Kommer nog att förkorta/förenkla det som ses som en referenslänk (Har en källa i ett annat land som ger referenslänk på 5 rader:o)

    Som det är idag visas alla sidor där den sökt efter VCard upp. Låter sunt att plocka bort de sidor där ingen träff gavs. Ska nog lägga upp att även den eventuella "normala" källa som ger träffen syns som en referens.
     
    torkel gillar detta.
  5. Grotesco

    Grotesco Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tycker det verkar som om den inte hinner hitta vem som ringer längre. Vad kan det vara för fel? Jag hittar ju dem när jag går in i whoiscallings logg...
     
  6. qbase

    qbase Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Blev positivt överraskad, fick nyss ett SMS av ett okänt nummer. Direkt dök det upp en notifiering från WhoIsCalling namnet på företaget som hade skickat SMS:et. :)

    Trodde att man skulle behöva gå till appen och manuellt starta en sökning på vem som hade skickat meddelandet.


    Snyggt jobbat Henrik!
     
  7. Henrik Lannerhjelm

    Henrik Lannerhjelm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har du 3G eller Wifi anslutning när samtalen kommer bör uppslagning ske direkt. Om du endast har Edge kommer uppslagningen ske först efter samtalet eftersom telefonen stänger av Edge vid samtal.

    Möjligheten finns också att någon av källorna hade problem, då är timeouten ca 10 sekunder innan programmet försöker med en annan källa (om flera källor är valda).

    3:e möjligheten är att jag har något problem i koden. Meddela gärna om problemen fortsätter och vilken anslutning du har vid samtalet då.
     
    Last edited: 15 feb 2011
  8. Grotesco

    Grotesco Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det var nog bara dåligt svar från källan. Provade nu men fick en "missad" visning från min hemtelefon. 5 gånger gick det bra. Så det borde inte vara något problem med koden...

    Uppkoppling är endast 3G (Har 3 som operatör, så det finns inte edge ens som alternativ) Kör i princip aldrig wi-fi.
     
  9. Sk4j

    Sk4j Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Först måste jag säga att det är en verkligt bra app! Tänkte komma med några små förslag som du kanske vill ta med i någon framtida uppdatering bara.

    *Välja att gömma kontakter man inte vill se, exempelvis de på SIM-kortet.

    *När man lägger till/uppdaterar en befintlig kontakt, skriver den in hela namnet på förnamn, vilket gör att man alltid måste ta bort efternamnet därifrån. Vore fint om den delade upp namnet på för- och efternamn. (Är säkert lite problem beroende på de som har många namn osv..)

    *Även samma sak med adressen, men det var mindre irriterande.

    Annars jätte bra app!
     
  10. vikko

    vikko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lite feedback och ideer. Har bara skummat genom tråden lite snabbt så ber om ursäkt om jag nämner något som redan är påtalat!

    Appen är helt klart bättre än Vemringde som är det fulaste jag sett och kass samt Incoming som typ inte har några inställningar alls?

    Eniros app är den jag gillat bäst fram till senaste uppdateringen. Då tog dom bort så det inte gick att söka på utgående samtal.. Då när man ringde ett okänt nummer poppade det upp en ruta, och det ringde inte fören man tröck ring igen. Detta för att då hinner det hitta vem du ringer. (Nätet söker ju inte på en nanosekund)

    Din app är riktigt nice! Jag gillar den. Det är bara lite grejer jag saknar. Detta hade eniro tidigare allt men dom har ju sabbat appen totalt nu så jag tänkte inte använda den längre.

    Så som det är nu (för mig i din app) söker den upp numret samtidigt som den ringer. Dvs, dom man ringer hinner svara före. Så utgående samtal funktionen är i princip meningslös.. Hänger du med hur jag menar? Nått snyggt så att det hinner söka upp före, och sen bekräftar man samtalet?

    Samt, sök funktionen i din app är "Sök Nummer"

    Men hur ofta söker man egentligen ett nummer som man skriver in där? När man söker, så söker man ju oftast efter ett nummer. typ, "Pizza kosmos nyköping"

    Alltså nån slags "supersök" funktion där man kan välja om man vill söka eniro, hitta, 118100 osv.. Efter en person eller ett företag. (Helst allt i ett, kanske inte går vad vet jag?)

    Att söka efter en plats (adress) t.ex. Brovägen 3 Örebro, känns väldigt överflödigt. Då använder man ju Maps, om man vill söka efter en adress. Så det kan du nog skippa att lägga in.

    Men om jag vill söka på Nils Karlsson, och får fram att han har nummer 0701234567 och bor på Brovägen 3 Örebro. Då hade det ju varit fint med en länk till t.ex. Maps som skriver in den adressen?

    Kommer hur som helst köra med din app tillsvidare! Tycker den är kanonbra nu men den kan ju bli bättre. Och ska du börja ta betalt måste den ju bli BÄST.

    edit:

    En till sak, en "sök" knapp när man ska använda sökningen kanske inte skulle vara dumt? Tog ett tak innan jag listade ut hur man sökte. Använde enter knappen på tangentbordet.

    Samt, om jag tar bort t.ex. Hitta.se från sources, och bara har eniro som "On". Då söker den ändå på hitta.se i sök funktionen inne i programmet
     
    Last edited: 16 feb 2011
  11. Grotesco

    Grotesco Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ta det lungt med utvecklingen så det inte blir för mycket i samma app. Vill man ha bloatware så finns ju eniro och Truecaller. Blir der för mycket skit i appen byter jag tillbaka till Incoming.
     
  12. Ghazkul

    Ghazkul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hmm, om man inte har svenska som språk i telefonen och sen går in på sources så står det sources: sweden, men listan är från USA sources. en bug antar jag ?
     
  13. Henrik Lannerhjelm

    Henrik Lannerhjelm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Anledningen till att hela namnet skrivs in i ett fält samt att hela adressen skrivs in i ett fält är att Androids standardintent för att lägga till kontakter endast kan ta emot ett fält för namn och adress etc. (Känns som den biten inte är uppdaterad sedan Android 1.5.) Jag ska fundera på att byta ut den mot en egen sida för att ändra kontaktuppgifterna (då är det inga problem att spara uppgifterna i olika fält).

    De kontakterna som ligger på SIM-kortet är lite speciella och måste hanteras på ett eget sätt (vore skönt att bli av med dem:))
     
  14. Henrik Lannerhjelm

    Henrik Lannerhjelm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tackar för feedbacken!

    Min nuvarande beta-version (ej på market) innehåller en inställning för om man vill få en sökning innan samtal.


    Det går att söka på namn på vissa av källorna (Även om detta inte är en funktion jag designat applikationen för). Android klienten stödjer inte det som standard eftersom telefontangentbordet inte stödjer bokstäver. Tangentbordet går att ändra via inställningar (Sök även via namn - inställningen). Dock chansar alltid programmet vilket kan ge fel träff om namnet has a flera personer:o. Då finns referenslänkarna där man kan bläddra på t.ex. hittas mobila sida och välja lägg till i adressbok och kontakten sparas.

    Håller med, har inte kollat på om/hur man kan byta ut knappar i tangentbordet som används.

    Anledningen till detta är att programmet först söker efter vCards på nätet för numret vid sökning i applikationen. Först därefter försöker den parsa ut infon enligt de källor man valt. Vid telefonsamtal används ej vCard-källorna eftersom det kan ta extra lång tid att hitta den informationen. Det går att stänga av vCard-källorna (alla eller ingen). Är själv inte riktigt nöjd med denna lösning eftersom den inte är lätt att förstå:o, jag hoppas att jag kommer på eller får in ett bra tips på hur jag kan få till det enklare.
     
    vikko gillar detta.
  15. Henrik Lannerhjelm

    Henrik Lannerhjelm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tackar för tipset, börjar bli ganska nöjd med de funktioner som appen innehåller idag. Jag hoppas jag inte går över gränsen till bloatware!


    Verkar som en bug, får kolla över den sidan!
     
    Grotesco gillar detta.
  16. HydraGel

    HydraGel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    +1

    Sen finns det nog många smådetaljer som man kan fixa för användarupplevelsen, men som kanske kräver lite väl mycket jobb för utvecklaren så det nästan inte är värt det.
    Men det får man ju välja själv.
     
    Grotesco gillar detta.
  17. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Du borde ta det ett steg längre.... Så om man vill ska man kunna uppdatera alla sina redan sparade kontakter. Med adress och andra nummer. Och kanske till och med hela namnet..
    ibland är man lat när man lägger till nån så skriver man bara förnamnet och sen glömmer man vem som är vem om man har 5st som heter Maria.
    Men den ska inte börja ändra hur som helst, man ska själv godkänna varje ändring.

    Var bara en tanke jag fick när det ringde en med ett nytt nr och så spara jag det och så fick man hemnumret och adressen på köpet, tyckte det var guld.
     
  18. Henrik Lannerhjelm

    Henrik Lannerhjelm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Som det fungerar idag är tanken att man kan välja vilka kontakter man vill uppdatera genom att gå till kontaktfliken och klicka på "Sök/ändra kontakten" på valfri kontakt(går ej att ändra kontakter på SIM-kortet).
     
  19. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    ja det skulle funka med!
     
  20. Henrik Lannerhjelm

    Henrik Lannerhjelm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Nu finns version 0.70 ute i Market med några av de saker jag lovat i tråden.

    Nyheter:
    • Widget - val av storlek och inställningar
    • Ny inställning: Sök alltid innan samtal (vid utgående samtal söker då programmet innan samtalet och ber dig bekräfta innan samtalet sker)
    • Webbsidorna har fått progressbar istället för dialogruta
     
    Last edited: 28 feb 2011
    almost-famous och vikko gillar detta.