MMS fungerar ej efter uppdatering till 2.1.A.0.435 Telia branded

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av AndreasP, 9 feb 2011.

  1. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Hej!

    Kunde äntligen uppdatera igår som Teliakund...

    Telefonen känns otroligt bra efter uppdateringen men jag kan inte längre MMS'a.

    Det står bara "I kö för att skickas" men inget händer.

    SMS och surfning fungerar perfekt. Vad kan det vara? Fler som har problem?

    Mvh
     
  2. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Kanske löst..

    Såg nu att Telia hade störningar i nätet efter blåsten här nere i norra skåne...
     
  3. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Nä.. inte nätet som spökar

    Jag har fortfarande inte lyckats skicka MMS. Ta emot går bra.

    När jag kollar på Telias hemsida står det att största MMS storlek är 300kb...

    När jag skapar meddelandet står det att bilden har minskats till 364kb... kan det vara problemet? Hur fixar man det?
     
  4. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Du måste minska på bilden, ända alternativet. tyvärr så ha mobiloperatörerna inte hängt med i utvecklingen att mobilerna tar allt större bilder.
     
  5. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Jag hittar inte några inställningar i telefonen för storleken på mms-bilder. Någon som vet?

    Klantigt av SE och Telia (som ju skall granska uppdateringen innan vi stackars kunder får den) att släppa den med fel storleksinställning....
     
  6. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Bilderna blir ju olika stora beroende på förhållanden. ställ ner till 5mp tex så blir bilderna mindre, men ljus och sådan spelar roll på storleken på bilden, så telia som borde öka tillpåten storlek vilket jag påpekat till dom.
     
  7. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Nja. Har ju aldrig haft detta problem förut, det kom med uppdateringen.
    Bilderna är ju runt 2,5-3,0 MB i original. Och det har de ju varit helatiden.

    Måste vara något SE har missat i inställningarna...
     
  8. Anders66

    Anders66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    SE har haft det problemet hela tiden! Jag kör Handcent Sms som komprimerar bilderna till rätt storlek (går att ställa in största MMS-storlek). Jag har påpekat detta för supporten två ggr, i juni första gången, ingen ändring än alltså. Tråkigt!
     
  9. Tjotte

    Tjotte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    IJag försökte skicka ett MMS igår (använder tele2, unbranded, nordic generic) och valde dessutom att ta en bild ifrån meddelande fönstret, då blir bilden automatiskt rätt, eller tillåten storlek men det stod att meddelandet var i kö för att skickas för mig med och det har fortfarande inte kommit fram till vederbörande. Ngt lurt är det med senaste uppdateringen, får dessutom lägre quadrant score med JITv2 än med dec-uppdateringen.

    Edit, sökte och hittade här på forumet de korrekta inställningarna för tele2 mms och nu fungerar det äntligen. Konstigt att varken automatiska inställningar fungerar eller tele2's manuella guide, den saknar flera bitar. https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=463719#post463719
     
    Last edited: 19 feb 2011
  10. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Liten uppdatering i ärendet..

    Efter att ha provat allt jag kunde komma på (tagit bort och laddat hem apn inställningar, lagt in inställningarna manuellt från telias sida, provat en total återställning, kört en reparations installation), tänkte jag att det var dags att ringa lite.

    Efter att ha kastats mellan SEs support och Telias några gånger där det mest kreativa förslaget var att testa med ett annat simkort. Gick jag till teliabutiken där de skickade i ett kort de visste fungerade...nä det funkade inte heller.

    Tänkte att jag provar med jobbets telenor-kort och jippie det funkade direkt! Slängde i mitt telia igen och fick mmset från telenor.
    Men näe.. Kunde fortfarande inte skicka med telia i telefonen.
    Ok..sätter i teliakortet i en gammal k700i. Funkar direkt efter att inställningarna har tagits emot...

    Tog en tidig dag från jobbet och satte mig i telias kundtjänst och tänkte inte ge mig....efter att en stackare hade guidat mig en timme gav han upp och felanmälde det hela...detta var i onsdags.
    Fick sms på torsdagen om "Hej, vill du kunna surfa mobilt och skicka mms är det viktigt att du sparar de nya inställningarna som snart skickas till dig. Mvh Telia".

    Det kom aldrig några inställningar.....och gissa om det hjälpte att göra samma prosedur som jag beskrev tidigare... Nä. Suck. Skall sätta mig i Teliabutiken och matvägra...eller finns det något annat sätt?
     
    Last edited: 19 feb 2011
  11. Anders66

    Anders66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    X10:ans eget "MMS-program gör filerna för stora, över 300kb. Prova Handcent SMS. Telia suger beträffande storlek på MMS!
     
    AndreasP gillar detta.
  12. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Suck... Enligt Telias och SEs support skall det inte vara några problem med storleken. Vad skall man tro på?
    Finns någon som har Telia-brandad, senaste uppdateringen och inte har problem med mms via originalprogrammet, som kan lista vilka apn-inställningar som används?
    Mycket tacksam för hjälp..
     
  13. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Men vad i helv... Provade med handcent sms och det funkade direkt.... Provade att sätta 1MB i storlek och det gick iväg utan problem.

    Då är det ju SEs program det är något fel på mot telia nu efter uppdateringen.

    Vilka lögnare eller inkompetenta personer det sitter i Xperia-supporten!
     
  14. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    jag har faktiskt samma problem, har oxå kontaktat SE support och dom hade inte samma problem på sina mobiler sa dom.
     
  15. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Ha.. Pratade precis med SE och de sa att flera där som har Telia hade problem med mms.
    Svamlade om att Telia gjorde någon förändring i nätet.... Visste inte teliasupporten ett dugg om...

    SE vägrade erkänna att det kunde vara fel i deras mms applikation. Att handcent fungerade tyckte han inte bevisade någonting....inget fel på telefonen..

    Hur f-n tror dom att de skall få sälja fler telefoner i framtiden med den attityden.... Inte ens intresserade av att ta reda på varför.. Suck.
     
  16. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Liten uppdatering.

    Har fått skriftligt svar från SE-supporten där de medger att bilderna blir för stora efter sista uppdateringen för oss med telia och att de skall fixa det i kommande uppdatering..!!

    Efter kontakt med telia...igen, fick jag bekräftat att de har en gräns på 300kB... Beror tydligen på vem på kundtjänst man frågar...

    Så det var inga inställningar som jag kunde komma åt som var fel. Det är ju det första både telia och se har tjatat om VARJE gång jag har ringt ..suck.. Telia hade tom mage att skicka klämkäcka sms om att "Det är viktigt att du har rätt inställningar ....bla..bla"

    Trist att man måste vänta extra på att telia skall "godkänna" varje uppdatering...det kan ju inte handla om någon noggrann kontroll i allla fall.
     
  17. IngoTheMan

    IngoTheMan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min sambo har samma problem som du, dock inte jag då jag låste upp min lur ganska snabbt. Och hon har inte orkat krångla som du med Telia och SE, och inte heller jag. Stort tack för att du luskat ut orsaken!

    Sent from my X10i using Tapatalk