Motorola Xoom vs Samsung Galaxy Tab 10.1

Diskussion i 'Motorola' startad av mrdance, 14 feb 2011.

  1. mrdance

    mrdance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag står lite i valet och kvalet inför dessa två. Jag har försökt hitta lite specar på nätet och hittat följande fördelar för resp enhet:

    Motorola Xoom
    + release date - den ligger ju ett par månader före Samsung (tänkte beställa från USA)
    + gps - enligt specifikationer så har Samsung har A-GPS - rätta mig om jag har fel?
    + hdmi - skönt att plugga in direkt mot tvn
    + 4g - Samsung kanske också har det?
    + usb - en bra standard


    Samsung
    + updates - samsung har ju säkert lite mer koll på Android eftersom de varit en spelare längre. Man kan nog räkna med snabbare uppdateringar
    + size - den är mindre än Motorola
    + look - den är mycket snyggare (subjektiv bedömning naturligtvis)
    + camera - den har fler megapixlar (den kanske inte är bättre men detta är lite som "updates" - samsung har mer erfarenhet här)

    Kommentarer?
     
  2. zzone

    zzone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Motorola releasade väl Android-telefoner före Samsung?
    Men ja, et svårt val är det ju
     
  3. mrdance

    mrdance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo, det stämmer ju nu när du säger det. Motorola kanske är mer aktiva i USA nu? Känns som Samsung ligger före om man jämför de som finns just nu.

    Samsung gör väl sina egna processorer också?
     
  4. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Pris är väl en viktig fråga för de flesta. Motorolan ryktas ju kosta $800 vilket är alldeles för mycket.
     
  5. Ewr

    Ewr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
  6. bd85

    bd85 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Drar en lista jag med.

    Motorola XOOM.
    + Micro USB port. För laddning och datakoppling.
    + Hdmi port
    + Slot för Micro Sd kort upp till 32GB.
    Är riktigt bra att kunna ta ur minneskortet och bara stoppa i i datorn och lägga över musik/film mm.
    + Barometer, helt onödig men kul sak.

    - Väger 730gram
    - När / om blir lanseringen i Sverige.

    Samsung Galaxy 10.1
    + Design
    + Vikten på 599 gram.
    + Europa Lansering i Mars. Samsung finns redan i Sverige jämfört med Motorola som inte finns i Sverige för tillfället så man vet inte om den kommer hit och när.

    - Ingen USB kontakt
    - Inget Slot för Micro Sd
    - Ingen Hdmi
    - Blir låst till Samsungs sladdar och tillbehör för att kunna ansluta till datorn och Tv. Och Samsung lär inte vara billiga på dessa saker.

    Och att Samsung skulle vara snabbare med updates tvivlar jag på. Har tappat lite förtroende de då de inte brytt sig om att få till programvaran på Galaxy Tab.

    DLNA har båda två, så varför bry sig om Hdmi säger vissa.

    Men jag föredrar en HDMI port då det är stabilare/snabbare och alla har inte en tv som fixar DLNA. Ingen fördröjning eller begränsning då du ska spela upp på en större skärm. Och med DLNA så tror jag inte bilden klonas rakt av utan det blir endast i bild/ filmvisnings läge som Taben kan skickas vidare.
    Varför ha en Tab som kan spela upp 1080p då du ändå inte kan skicka det vidare på ett enkelt sätt.

    Så när man ser det så här så ligger XOOM bättre till. Så frågan är om man ska satsa på den med bäst anslutnings möjligheter eller den man tror kommer ligga bäst i handen.

    Ett som är stort + med båda är att bägge kommer köra med stock Honeycomb och inte mixtra dit nått eget skit. Väntar med spänning på några tester de imellan så man får en uppfattning om vem som har bäst skärm och lyckats bäst med att få mjuk och hårdvara att lira tillsammans.

    XOOM känns lite osäkert då vi inte vet när eller om den kommer till Sverige. Kommer en XOOM köpt i USA fungera i Sverige och hur blir det med garantin.

    Hur mycket ram minne har Samsung ? Har inte hittar någon Info om det.

    Sent from my GT-P1000
     
    freddus gillar detta.
  7. mrdance

    mrdance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  8. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    176

    MINA ENHETER

    Jag ska åka över till andra sidan atlanten i mars (18/3) och är väldigt sugen på en tablet. Både samsung och Motorola verkar vara intressanta. Är det någon som vet hur garantin är för resp tillverkare?

    /Tobbe
     
  9. mrdance

    mrdance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nu svarar jag inte direkt på din fråga men jag hade själv tänkt beställa en över nätet. Tyvärr verkar det vara så att man binder sig till en månads Verizon-abonnemang om man köper en där. Annars kan man inte använda WIFI. Vet inte ens om det går att binda sig som svensk. Av den anledningen kan just Xoom vara svår att köpa från USA.
     
  10. Ewr

    Ewr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    A-GPS är en GPS med assistans, dvs en vanlig GPS med hjälpmedel för att snabbare kunna få kontakt med satelliter.
     
  11. mrdance

    mrdance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ahh, tack, sorry, läste inte din wiki-länk.
     
  12. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Perfekt tråd! Hade inte hunnit läsa nästan något om Samsungs så hade ingen koll på att Samsung låser in taben gällande kablage.
    HDMI & USB är även det ett stort plus för mig, får väl räkna bort Samsung då och vänta på priset för Xoom i Sverige, men den ser verkligen ut att bli för dyr, tyvärr.
     
  13. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Det ska bli intressant att se vilken av dessa tabs som har bäst skärm.
     
  14. Nickhe

    Nickhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    tycker priser var överdrivet , man kan ju få en tablet med samma ungefär specifikationer för under 3000kr
     
  15. bd85

    bd85 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Eller inte. Håller med att de är i dyraste laget. Men det går inte att jämföra en Tab för 3000:- mot dess bara för att den också har Tegra2.

    När man läser tester om de "billigare"
    så nämns det alltid att skärmen är dålig. Skärmen är ju själva grejen med en Tab.
    Och de har inte Market eller google apps. Inte heller Adobe flash. Saknar oftast kamera. Och är inte google godkända.

    Läser man på om de billigare så verkar det nästan vara ett krav att roota och byta rom för att få de att fungera och att skärmen är dålig.

    Om man ser vad man får för ca 3-4000:-
    Så är priset på märkes plattorna inte så högt.
    Sent from my GT-P1000
     
  16. DkY

    DkY Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag sätter min västerfot på att det kommer en tegra2-platta innan
    våren är slut med schysst skärm för under 5000 kr.
    Då kan Samsung/Motorola stå där med sina svindyra plattor...
    :cool:

    Köper hellre en Ipad "1" för 4500 kr iställer för en Android-platta för 10.000
    och då älskar jag inte konceptet att låsa in användarna...

     
  17. Santzia

    Santzia Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    En sak att tänka på är att om ni planerar att köpa en zoom från usa istället för den europeiska versionen.
    Är att verizon inge använder simkort för sina produkter. Mao du kan inte använda den för 3g i sverige. Om de inte har ändrat system från förra året har inte kontrollerat. Vet att at&t använder vanliga simkort för sitt nät.
    Kolla upp detta noggrannare innan ni beställer en.

    /Santzia
     
  18. selektha

    selektha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Motorola har en stor nackdel och det är att den kommer ha låst bootloader eller vad det heter :(

    Sure priset är i saftigaste laget men om man jämför med en platta för 3k så bör man fundera på om man inte borde ta reda på mer fakta, if it sounds to good it is to good är ett bra ordspråk när det kommer till dessa billiga plattor.

    En sak att tänka på vid import är 3G/4G standardena, det finns lite olika varianter och tror inte verizone plattorna funkar i svedala tyvärr ..
     
  19. bd85

    bd85 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Tror nog du får behålla din vänsterfot.
    Både Asus och Acer har Android plattor på G.

    Och som tidigare talare nämnt är att som med allt "Du får vad du betalar för "

    Skulle Samsung / Motorola inte hålla bättre standard än de Kina Tabs som säljs så borde de ju gått i konkurs för länge sedan.

    Då man skulle kunna köpa Kina Tabs till halva priset med samma kvalité och prestanda men så är det ju inte. Det finns ju en klar anledning varför vi fortsätter att köpa dyrt från de "stora" Det är inte bara namnet som vi betalar mer för. Utan man får nått som fungerar och håller en viss standard.

    Dagans Tabs är High End prylar. En dyr men rolig pryl leksak. Och jag tror inte det är tänkt att bli en pryl som alla kommer skaffa/ha råd med, lite av en onödig lyx pryl. Se bara på dagens mobiler, de kostar runt 4000-5000:- vore orimligt om en Tab med. 10" 1280*800 skärm och samma spec skulle vara billigare.

    (Värsta försvarstalet blev det, försöker nog övertala mig själv att det är ok att handla)
     
  20. dremel

    dremel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad jag förstått så sitter det inget GPS-chip i Samsung 10.1, den enda som påstår det vad jag sett är phonearena, men det kanske är en miss?